Tuesday, January 01, 2019

DEMOKRASI KEKAL HIDUP DI MALAYSIA: VKLIEW

Penulis tertarik dengan isi kandungan ucapan Menteri Undang-Undang Persekutuan yang juga MP Batu Sapi- Datuk Liew Vui Keong sempena diambang menyambut tahun 2019, di Batu Sapi, Sandakan pada malam 31 Desimber, 2018.

Sebelum PRU-14, memang telah menjadi isu bahawa parti pembangkang tidak akan bakal menang, kerana sistem demokrasi di Malaysia hampir mati, khususnya tuduhan Bersih, yang beberapa kali turun ke jalan menuntut pilihan raya yang bersih dan telus.

Namun, apabila meneliti mesej tahun baru menteri tersebut, beliau dengan jelas menyatakan, bahawa demokrasi bukan sahaja hidup di Malaysia, akan benar-benar mengunapakai demokrasi sebenar-benarnya, kerana peralalihan kuasa yang begitu licin dan teratur, selepas keputusan PRU-14 diketahui, walaupun peralihan kuasa itu dilaksanakan tanpa atur cara.

PRU tahun 2018, bukan sahaja menjadi sejarah politik negara, akan tetapi sebuah kerajaan yang diterajui sebuah parti yang memerdekakan negara, dan juga menerajui kerajaan tanpa putus selama 61 tahun kehilangan kuasa.

Tahun 2018 juga mencatit sejarah tersendiri, kerana untuk pertama kali di dunia seorang yang berumur 93 tahun dilantik sebagai Perdana Menteri.

Kemenangan Pakatan Harapan tiada yang menyangka bakal berlaku, malah para pemimpin mereka pun tiada keyakinan sama sekali dapat menang, sebab itu, mereka membuat janji-janji menerusi manifesto, janji-janji yang sukar ditunai oleh sesebuah kerajaan.

Manakala di Sabah, tiada yang menganggap bahawa calon-calon Umno bakal kalah begitu banyak kawasan, walaupun diperkirakan bahawa 3 Dun dan Parlimen Semporna bakal ditawan parti Warisan Sabah. Namun, pada PRU tersebut, Umno kehilangan 15 kerusi Dun dan 8 kerusi parlimen kepada parti yang dipimpin oleh Datuk Shafie Apdal.

VK pun selepas membuat keputusan bertanding di Parlimen Batu Sapi, tidak menyangka beliau bakal memang, kerana wilayah itu adalah wilayah BN, khususnya Umno di Dun Sekong, namun pertimbangan beliau bertanding di kawasan itu, kerana diyakni oleh rakan parti PWS, DAP yang bakal bertanding di Karamunting, selain maklum balas daripada akar umbi di Dun Sekong.

VK adalah ahli Parlimen Sandakan sehingga tahun 2013 di bawah tikit BN, kerana masa itu beliau adalah Presiden LDP salah satu komponen parti Bn.

Selepas beliau tewas pada PRU-13, kerana tindakan 'sabotaj" daripada rakan-rakan beliau, satu kudeta kepimpinan parti digerakan oleh Setiausaha Agung parti itu  semasa beliau sedang bercuti di luar negara yang kemudiannya menjadi Presiden dan dilantik sebagai Menteri Tugas-Tugas dalam kabinet Sabah.

Meneliti lebih lanjut mesej ucapan menteri itu, terbukti, bahawa sistem demokrasi dan pilihan raya telus di negara ini, maka, parti yang disokong rakyat tidak akan terbendung untuk menang atau mendapatkan sejumlah kerusi.

Menurut Menteri Undang-Undang itu, senario PRU-14 perlu menjadi panduan kepada PWS dan parti-parti yang berkolaborasi dengannya, supaya benar-benar membela rakyat yang diwakili, jika tidak, maka akan berlaku juga pada parti kerajaan pada pilihan raya seperti mana yang berlaku pada Bn menerusi PRU-14.

Salah satu pra syarat sokongan rakyat menurut MP Batu Sapi itu, kerajaan yang memerintah perlu menggunakan pakai RULE OF LAW, tanpa pilih bulu. Menerusi kaedah itu, maka rakyat akan terus meyakini government of the day.

Sebenarnya pandangan menteri itu, sesuai sepanjang masa, sebagai panduan parti-parti yang bakal menjadi kerajaan di suatu hari nanti.

2 comments:

Anonymous said...

JANGAN nak percaya dgn. si Men. PENDATANG Cina warisanHOMO BANGKAI BABI ni - yg. MULUT dia asyik MENIPU dgn. JIJIK spt. LUBANG JAMBAN DAPbangkai ANJING HOMO JIJIK Zionis!!!

Utk. MENGHALANG Penyatuan umat ISLAM dan seluruh bangsa BUMIPUTERA dlm. MENUBUHkan KERAJAAN TERBARU segera, melalui PENYATUAN UMNO-PPBM-PAS-GPS-GBS, si BANGKAI ANJING Parasit PENJAJAH/PEROMPAK/PERASUAH/PENGGANAS/PEMBUNUH DAPanjing KURAP HOMO JIJIK-KULI puaka2 ZIONIS HOMO Freemason CIA/MOSSAD-IS(IS)rael/SOROS – dgn. SEGERA nak mengHAPUSKan KUASA dan HAK DYMM YDPA sbg. KETUA UTAMA NEGARA mengikut UNDG2 PERLEMBAGAAN 32, dan juga nak MEMALSUKan dan MENIPU psl. PINDAAN pd. UNDG2 PERLEMBAGAAN kita dgn. menggunakan ALASAN kononnya si rejim DAPbangkai ANJING ni akan dpt. ‘sokongan‘ 2/3 majoriti dlm. kedua2 Dewan Rakyat dan Dewan Negara, selepas pemimpin2 UMNO keluaq menyertai PPBM (mungkin bilangan UNDI akan diPALSUkan nanti)! PENIPUAN ni juga utk. mengHALANG PENYATUAN bangsa ORANG ASAL Islam/Melayu kita, utk. MENUMBANGkan rejim DAPbangkai ANJING ni!!

Lihat si PENJAJAH Men. CINA BANGKAI ANJING warisanHOMO-KULI DAPanjing PENGGANAS HOMO JIJIK Zionis ni - yg. juga mengHINA akan parti Keramat KEMERDEKAAN kita, UMNO terCINTA kita!! Lihat di -

1. http://malaysiagazette.com/blog/2018/12/21/kerajaan-sudah-capai-dua-pertiga-di-parlimen-laluan-pinda-perlembagaan/ ; dan di

2. https://celahgelegar.blogspot.com/2018/12/kit-siang-kesal-hasut-mahathir-tubuhkan.html

Dan si Men. CINA BANGKAI ANJING/DAPeliwat ZIONIS ni juga nak MENIPU dgn. sewenangnya mengHA-PUSkan HUKUMAN MATI – supaya para PEMBUNUH/PENGEDAR DADAH DAPbangkai ANJING ni, termsk. PEMBUNUH2 PARIA amat KEJAM Allahyarham adik BOMBA Adib kita dan Allahyarhamah Sosilawati dan 3 Islam/Melayu kita yg. lain - akan dpt. diBEBASKan dgn. MUDAH nanti!!! Lihat di -

3. https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2018/12/511398/ruu-mansuh-hukuman-mati-dibentang-pada-sesi-dewan-rakyat-akan-datang

(Tok Terkedu)


Anonymous said...

'demokrasi' PALA HOTAK!!! DAPbangkai ANJING yg. sentiasa main politik amat KOTOR dan JIJIK ala-ZIONIS KEPARAT mcm. TUAN IS(IS)rael MOSSAD-CIA/SOROS depa - SEBENAQnya, telah menSABOTAJ PRU14, dan terus MENINDAS/mengHINA/mengGERTAK ISLAM/umatnya dan seluruh bangsa BUMIPUTERA Islam/Melayu kita, dgn. amat KEJAM, termsk. MEROMPAK/MENGGADAI habis2an $berBILLION ASET2 terutamanya HARTANAH2/SAHAM2 amat BERNILAI Islam/Bumiputera spt. TH,. FELDA, FELCRA, MARA, PETRONAS, MAHB, IHH Bhd, KTMB, KLINIK 1MALAYSIA dsbnya!

Lihat di -

1. https://williamblum.org/chapters/rogue-state/trojan-horse-the-national-endowment-for-democracy

Trojan Horse: The National Endowment for Democracy: This is a chapter from Rogue State: A Guide to the World’s Only Superpower,

by William Blum; di

2. https://www.globalresearch.ca/the-national-endowment-for-democracy-ned-is-now-officially-undesirable-in-russia/5468215

The National Endowment for Democracy (NED) is Now Officially “Undesirable” in Russia

By F. William Engdahl

Global Research
August 10, 2015; di

3. https://journal-neo.org/2018/09/02/washington-post-covers-up-us-meddling-in-malaysia/

Washington Post Covers Up US Meddling in Malaysia

Tony Cartalucci

New Eastern Outlook

02.09.18; di

4. https://journal-neo.org/2017/02/13/the-problem-with-transparency-internationals-corruption-perceptions-index/

The Problem with Transparency International’s Corruption Perceptions Index

Joseph Thomas

New Eastern Outlook
13.02.2017; dan di

5. https://journal-neo.org/2018/07/20/how-us-influence-is-co-opting-malaysias-governance/

How US Influence is Co-Opting Malaysia’s Governance, Joseph Thomas

New Eastern Outlook

20.07.2018.

Kerana percayalah, PRU15 juga akan diSABOTAJ habis2an spt. PRU14, dgn. BANTUAN CIA/MOSSAD-IS(IS)rael/SOROS (termsk. utk. mengHASUT akan ATM/PDRM, dan disyaki PEKERJA2 SPR melalui 'NGO' Veteran PENGKHIANAT patriot yg. BEKERJASAMA dgn. 'NGO'2 PENGGANAS MOSSAD/SOROS-CIA, Bersih dan Transparency International yg, berpusat di SWITZERLAND dan JERMAN) - yg. menyebabkan rejim Penjajah/Pengganas BANGKAI2 ANJING DAPeliwat KURAP HOMO JIJIK Zionis ni akhirnya, berjaya MENUMBANGkan pemimpin AGUNG Orang Asal ISLAM /MELAYU kita, PM/PRESIDEN UMNO amat GEMILANG, YAB DS Najib terCINTA kita, parti KEMERDEKAAN Bumiputera terCINTA kita, UMNO dan KERAJAAN BN!

(Tok Terkedu)

Blog Archive