Friday, January 11, 2019

BENTUK MANAPUN UNDANG-UNDANG-JIKA RUKUN NEGARA DIABAIKAN

Menteri Undang-Undang, Datuk Liew Vui Keong dipetik sebagai berkata, Undang-Undang baharu bakal digubal bagi melindungi institusi DiRaja. Kenyataan menteri itu disahkan sendiri oleh Perdana Menteri, kerana menurut beliau sebuah undang-undang yang mempericikan jenis perbuatan yang termasuk menghina, kerana untuk masa ini, menurut beliau, pihak berkuasa agak keliru berkaitan bentuk perbuatan yang dianggap menghina.

Penulis tidak bermaksud mengulas berbagai undang-undang dalam negara yang telah ada bagi maksud membendung, mencegah, atau memlihara atau melindungi isntitusi DiRaja atau rakyat yang tidak berdosa, kerana penulis, tiada kemahiran berkaitan dengan undang-undang. Penulis khuatir terikut-ikut memberi pendapat atau memberi ulasan, pada sesuatu yang bidang yang langsung penulis tiada kemahiran, kerana tahu, tidak bererti mahir.

Penulis berpendapat, sebanyak manapun undang-undang, jika asas kepada rakyat dalam negara berdaulat, bagi Malaysia adalah RUKUN NEGARA. Rukun yang mengandungi 5 sila itu- KEPERCAYAAN KEPADA TUHAN;

KESETIAAN KEPADA RAJA DAN NEGARA; 

KELUHURAN PERLEMBAGAAN; 

KEDAULATAN UNDANG-UNDANG; 

KESOPANAN DAN KESUSILAAN

tidak dihayati, maka sebarang undang-undang hanya kelihatan berkesan, di pihak kerajaan, akan tetapi tidak dipihak rakyat.

Jika rakyat negara ini, benar-benar menyematkan dalam diri erti bernegara, seperti mana kandungan RUKUN NEGARA, maka sebarang undang-undang hanya akan kekal dalam bentuk bertulis, tidak membawa apa-apa implikasi.

Hakikat perlu difahami, walau bagai manapun, hebatnya undang-undang pencegahan, jika ada rakyat yang tidak menyematkan diri makna RUKUN NEGARA, maka akan berlaku juga, perbuatan menghina, memfitnah, menyakitkan orang lain, mencederakan orang lain, malah termasuk membunuh.

Pendek kata, jati diri setiap rakyat sangat dituntut. 

Di negara ini, perbuatan menghina, memfitnah, tidak terletak pada latar belakang rakyat, khususnya berkaitan pengetahuan, kerana terbukti, mereka yang berbuat demikian, adalah mereka yang ada pendidikan, tetapi tiada jatidiri berkaitan bernegara.

Undang-undang tidak akan berjaya menyekat atau memelihara mana-mana institusi dalam negara, selagi rakyat tidak mengerti, erti bernegara.

Ambil contoh, apa yang sedang dipraktikan dalam negara daripada segi pencegahan. Lihat rumah-rumah di bandar, dilengkapi dengan pagar tinggi, dilengkapi dengan pagar elektronik, dilengkapi dengan CCTV, dilengkapi dengan grill, dilengkapi dengan penggera bunyi, ada anjing bulldog, pemil;ik rumah ada senjata, pun demikian, berlaku juga kecurian atau rompakan.

Demikian juga hukuman berkaitan dadah, cukup hebat, termasuk hukuman mati, pun demikian, pengedaran dadah bukan berkurang, malah terus bertambah.

Demikian juga, jika ada rakyat yang termasuk dalam gila-gila, memberi komen suka-suka, sedangkan mereka itu, tiada hubung kaitpun dengan seseorang yang mereka hina, tidak mewakili, mana-mana pihak, dan tindakan mereka itu, adalah tindakan terpencil, kerana kurangnya penghayatan berkaitan RUKUN NEGARA.

4 comments:

Anonymous said...

Si PENDATANG Cina warisanHOMO-EJEN DAPbangkai ANJING HOMO JIJIK Zionis ni TAK payah MENYAMAQlah - nak memBODEK pula bakal DYMM YDPA baru kita!! Si PENJAJAH/PENGGANAS BANGKAI2 ANJING PN PARIA/DAPbangkai ANJING ni ingat UNDANG2 NEGARA/PERLEMBAGAAN kita ni - mcm. KEPALA2 BAPA depa punya, seweangnya nak UBAH sini sana!!!

Sebenaqnya, DAParasit ni nak buat UNDG2 baru ni - supaya DYMM RAJA2 ISLAM/MELAYU kita akan jadi KULI2 DAParasit HOMO JIJIK Zionis ni, dan supaya mana2 RAJA yg. ZALIM, tak akan dpt. diKRITIK oleh RAKYAT Islam/Melayu kita, yg. pada masa sama, ada CINTAkan kedua PENDEKAR2 HANG TUAH dan HANG JEBAT, kerana

RAJA ADIL, RAJA diSEMBAH

RAJA ZALIM, RAJA diSANGGAH

- itulah sifat perjuangan RAKYAT Orang Asal Islam/Melayu sebenaqnya, demi ISLAM/umatnya!!!!

Maka, kerana, DAPbangkai ANJING ni amat MEMBENCI akan ISLAM/Umatnya - jadi segala MO depa, pasti berMOTIF DAJAL yg. terSEMBUNYI, utk. memusnahkan apa2 HAK/WARISAN/SEJARAH/IDENTITI Islam/umatnya, termsk. akan mempergunakan mana2 DYMM RAJA2 MELAYU, terutamanya yg. LIBERAL, utk. KEPENTINGAN dajal DAParasit HOMO JIJIK Zionis n!!

Lihat kenapa kita TAK perlu UNDG2 BARU yg. amat MENCURIGAkan ini - di

http://www.utusan.com.my/berita/nasional/hina-institusi-raja-tidak-perlu-undang-undang-baharu-1.819670

Hina institusi raja: Tidak perlu undang-undang baharu

Haradian Shah Hamdan

10 Januari 2019

SEREMBAN 10 Jan. - Undang-undang sedia ada di negara ini mencukupi untuk menangani perbuatan menghina institusi raja dan tidak ada keperluan untuk menggubal undang-udang baharu.

Pakar Perlembagaan, Tan Sri Dr. Rais Yatim berkata, Akta Hasutan 1948 dan Perlembagaan Persekutuan mempunyai pelbagai peruntukan untuk membendung sebarang perbuatan mencerca institusi tersebut.

"Persoalannya kita tidak cekap menggunakan penguatkuasaan hingga mudah diperlekehkan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.

"Saya berpendapat undang-undang baharu tidak perlu. Buktikan dulu kita cekap jalankan tugas dan tanggungjawab di bawah undang-undang sedia ada.

"Peruntukan berhubung menyerang dan memperkecilkan Yang Dipertuan Agong sudah ada dalam Kanun Keseksaan, kenapa tak dilihat itu dulu. Kenapa tiba-tiba hendak buat undang-undang baharu sedangkan kita sudah ada kira-kira 987 undang-undang utama," katanya........

(Tok Terkedu - PENCINTA Hang Tuah dan Hang Jebat, mengikut keadaan, demi ISLAM/umatnya)

Anonymous said...

Mengikut GILIRAN dan UNDANG2, maka DYTM TENGKU MAHKOTA PAHANG Tengku Abdullah Al-Haj Ibni Sultan Haji Ahmad Shah Al-Musta'in Billah, yg. amat berJIWA rakyat dan sering memPERTAHANKan IS-LAM/umatnya serta HAK, WARISAN, IDENTITI dan SEJARAH bangsa BUMIPUTERA kita - yg sepatutnya diLANTIK sbg. DYMM YDPA, oleh kerana AYAHANDA baginda, DYMM Sultan Haji Ahmad Shah Al-Musta’in Billah ibni Almarhum Sultan Abu Bakar Ri’ayatuddin Al-Mu’azzam Shah, sdg. GERING (Ganjilnya PORTAL DiRaja Pahang seolah diSABOTAJ - susah nak buka)!

Tgk. juga DAPbangkai ANJING/madey PARIA sdg. MENYIBUK dan berjumpa, disyaki utk. mengHASUT DYMM Sultan Johor!!

Hanya KEBERANIAN Kesultanan Islam/Melayu sj. - yg. boleh MENYELAMATkan ISLAM/UMATnya dan seluruh bangsa BUMIPUTERA kita skrg., terutamanya HAK, IDENTITI, WARISAN dan SEJARAH bangsa ORANG ASAL Islam/Melayu kita, dr. CENGKAMAN SETAN DAPeliwat Zionis!!!

SEBENAQnya, DYMM YDPA kita mmg. telah diTIPU habis2an oleh rejim BANGKAI2 Parasit PEN-JAJAH/PEROMPAK/PERASUAH/PENGGANAS/PEMBUNUH Dikator madey anak beranak PARIA/PariaKR HOMO/DAPanjing KURAP HOMO JIJIK HOMO-KULI2 puaka2 ZIONIS HOMO Freemason CIA/MOSSAD-IS(IS)rael/SOROS-lapuran POLIS mesti diBUAT segera atas PENIPUAN ni!

Sbb. TERJERMAHAN PALSU dan PENIPUAN telah dibuat oleh DBP, terhdp. PERKATAAN2 yg. berkaitan dgn. UNDG2 PERLEMBAGAAN dan SEJARAH/HAK Orang Asal ISLAM/MELAYU kita dlm. KAMUS DBP, cthnya perkataan "HENDAK-lah" dlm UNDG2 PERLEMBAGAAN 40, yg diSAMAkan MAKNA dgn. "MESTI-lah" (patutlah Per. 40 ni sengaja diLESAPkan dlm. laman web JPA, bersama Per. 41, DYMM YDPA sbg. PEMERINTAH TERTINGGI ATM, yg. juga dah LESAP) - dlm. KAMUS DBP yg. dah diANJINGkan habis2an tu - iaitu berkaitan samada DYMM YDPA “MESTI“ atau sebenaqnya, hanya “diHARAPkan“ (HENDAKlah) mendengar nasihat seorg. @ Jemaah Menteri, termsk. utk. UNDG2 PERLEMBAGAAN PERLANTIKAN PEGUAM NEGARA, Per. 145(1); mengISYTIHARkan DARURAT, Per 150; ISLAM adalah Agama PERSE-KUTUAN Per. 3(1), Per. 153, dsbnya!!

Sbb "HENDAK'" mmg. BUKAN sama MAKNA dgn. "MESTI" (tapi "HENDAK" ni juga telah diPALSUkan oleh DBP sekarang sbg. sama MAKNA dgn. "MESTI")!!!!

Patutlah si PENJAJAH BANGKAI ANJING Parasit PARIA PN tommyHOMO - yg. TAK fasih berBAHASA KEBANGSAAN, boleh pula dilantik sbg. salah seorg. AHLI LEMBAGA PENGELOLA Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP)! Tgk. PENGGANAS2 PN PARIA/DAPbangkai ANJING HOMO JIJIK Zionis dah TAKUT!!!! Link ni dah HILANG dr. Google pula - http://sabahkini2.com/en/news/1441/peguam-negara-tommy-tidak-fasih-bahasa-melayu-dilantik-ahli-lembaga-pengelola-dbp/view

BINATANG betul PENIPUAN/SABOTAJ anjing PARIA PN DAPengganas ZIONIS ni terhdp. DBP, dan UND-ANG-UNDANG PERLEMBAGAAN, serta HAK dan KUASA DYMM YDPA/MAJLIS RAJA-RAJA dan seluruh KESULTANAN ISLAM/MELAYU kita!!Ini PENGKHIANATAN/PENDERHAKAAN pd. DYMM YDPA, MAJLIS RAJA-RAJA dan seluruh KESULTANAN ISLAM/MELAYU kita, rakyat BUMIPUTERA kita, serta NEGARA ISLAM kita ni!!! Ini jenayah TERORISMA!!

Tok Terkedu.

Anonymous said...

SERANGAN2/GERTAKAN2/PENGHINAAN2 JIJIK berterusan diLANCARkan habis2an oleh rejim BANGKAI2 Parasit PENJAJAH/PEROMPAK/PERASUAH/PENGGANAS/PEMBUNUH Diktator madey anak beranak PARIA/anwaq HOMO-PariaKRhomo/DAPanjing KURAP HOMO JIJIK-KULI2 puaka2 ZIONIS HOMO Freemason CIA/MOSSAD-IS(IS)rael/SOROS - utk. menSABOTAJ akan HAK dan KUASA DYTM Tengku Abdullah terCINTA kita, utk. diTABALkan sbg. DYMM Sultan Pahang yg. BARU dan seterusnya , mengikut GILIRAN dan UNDANG2, diTABALkan sbg. DYMM YDPA! Lihat di -

1. https://gajahmenta.blogspot.com/2019/01/agong-tiada-sistem-giliran.html ;

Dan lihat, walau DYMM Sultan Hj. Ahmad Shah sdg. GERING, tapi TIBA2 nak diPAKSA dan diGERTAK utk. segera SETUJU dgn. PERLANTIKAN Presiden UIAM yg. BARU, yg. juga SEBENAQnya MENGGERTAK DYTM Tengku Abdullah yg. akan diTABALkan sbg. DYMM Sultan Pahang, supaya TUNDUK kpd. segala KEMAHUAN rejim PHomo PARASIT ni, walau sebelum diTABALkan sbg. DYMM Sultan Pahang dan DYMM YDPA!! Lihat di -

2. https://www.mynewshub.tv/terkini/cadangan-nama-presiden-uiam-baharu-kepada-pm-sultan-pahang/

Dan TUDUHAN2 PALSU terus diBANGKITkan semula oleh PN PARIA DAParasit HOMO JIJIK Zionis terhdp. PEMIMPIN2 UMNO Pahang terCINTA kita, terutamanya mantan PM/PRESIDEN UMNO amat GEMILANG kita, YAB DS Najib terCINTA kita - juga utk. MENSABOTAJ akan HAK dan KUASA DYTM Tengku Abdullah terCINTA kita agar GAGAL diTABALkan sbg. DYMM YDPA nanti atau terPAKSA TUNDUK kpd. segala KEMAHUAN rejim PHomo PARASIT JIJIK ni sekiranya diTABALkan sbg. DYMM YDPA kita!! Lihat di -

3. http://www.addindeen.com/2019/01/pegawai-khas-najib-di-dakwa-rasuah.html

(Tok Terkedu)

Anonymous said...

Dan PAHANG terus diSERANG!!!

Pemimpin2 ORANG ASAL Islam/Melayu kita terus diSERANG habis2an dgn. TUDUHAN2 PALSU, oleh syukriHOMO/SP*M BANGKAI ANJING PENIPU - utk. MENSABOTAJ akan HAK dan KUASA DYTM Tengku Abdullah terCINTA kita agar GAGAL diTABALkan sbg. DYMM YDPA nanti atau terPAKSA TUNDUK kpd. segala KEMAHUAN rejim PHomo PARASIT JIJIK ni sekiranya diTABALkan sbg. DYMM YDPA kita!!

Lihat kes TERBARU, di - http://www.utusan.com.my/berita/jenayah/empat-pegawai-kanan-termasuk-ceo-paip-pahang-ditahan-1.819677

(Tok Terkedu)

Blog Archive