Thursday, July 13, 2017

Disebalik Kemelut 1MDB Yang Dipolitikkan

Menerusi pilihan raya, parti yang mendapat majoriti kerusi, maka parti itulah yang membentuk kerajaan. Sokongan terhadap parti juga bergantung kepada para pemimpin dan ahli parti.

Tidak dapat dinafikan, dalam sesebuah parti, terdapat pemimpin yang terpalit dengan imej buruk, selain tindakan pemimpin juga pihak-pihak yang ada hubungkait dengan mereka.

Kini, Dato Seri Najib Razak terpalit dengan isu 1MDB, syarikat yang diilhamkan beliau semasa masih Timbalan Perdana Menteri.

Kalau diteliti betul, syarikat milik penuh Kementerian Kewangan itu, tidak merugikan negara apatah lagi rakyatnya, kerana obligasi kerajaan terhadap syarikat itu adalah melalui dana RM1juta semasa menubuhkan syarikat tersebut.

Modus operandi syarikat itu mendapatkan modal perniagaan adalah melalui pinjaman dan penerbitan bon.
 
Seperti yang tular kini, kebocoran berlaku, apabila menerusi penerbitan bon, “perantara” dalam rangka penerbitan bon, mendapat manfaat kewangan. 

Terbitan bon 1MDB yang berjumlah AS6bilion, dikatakan AS1bilion daripadanya dibayar dalam bentuk komisyen kepada pihak perantara. Dengan kata lain, melalui penerbitan bon itu, 1MDB hanya menerima AS5bilion, akan tetapi dibebankan dengan hutang As6bilion tidak termasuk faedah.

Adat berniaga, perlu ada risko. Risko yang diambil 1MDB adalah melalui pinjaman. Namun risiko yang diambil itu memberi manfaat kepada syarikat itu, termasuk kepada negara dan rakyat.

Antara manfaat yang terhasil akibat risiko yang ditempah syarikat itu, apabila membeli beberapa IPP yang dibina semasa pemerintahan Tun Dr Mahathir. Akibat pembelian beberapa IPP itu, maka tarif litrik di negara ini berjaya dikekang kenaikkannya, selain kerajaan dapat berjimat RM10bilion setahun melalui bayaran subsidi harga minyak yang digunakan oleh IPP tersebut.

Malah, akibat tertubuhnya syarikat gergasi itu, maka terwujud Bandar Tun Razak, dan terbinanya pengakalan TUDM baru di Negeri Sembilan, yang lebih canggih berbanding pengkalan TUDM Sungai Besi. Semua kos pembinaan pengkalan TUDM baru itu, ditanggung sepenuhnya syarikat gergasi tersebut, selain membayar kos tanah bagi pengkalan TUDM Sungai Besi.

Juga melalui tertubuhnya syarikat itu, sumbangan sosial kepada rakyat sungguh banyak, termasuklah tajaan kepada umat islam terpilih menunaikan ibadat haji sejak tahun 2013.

Apa yang dipermasalahkan oleh pihak-pihak tertentu, adalah ‘bayaran” komisyen kepada perantara terbitan bon syarikat itu, dan ‘kebetulan” individu yang dikatakan “perantara” kepada terbitan bon itu adalah Low Taek Jho, ahli perniagaan kelahiran Pulau Pinang.

Kini, berbagai pihak mengejar wang komisyen itu, termasuklah Amerika, Singapura dan beberapa negara lain, dan mengkategorikan wang komisyen itu dalam pengubahan wang haram, atau wang curi.

Di Singapura, beberapa penasihat kewangan didapati bersalah, kerana terlibat mengurus wang komisyen daripada Jho Low, malah beberapa bank didenda termasuk diperintah ditutup.

Di Amerika melalui DOJ Amerika, dikatakan sebahagian komisyen AS1bilion itu, AS540milion daripadanya telah digunakan membeli harta di negara itu, dan perlu dirampas.

Apa yang sangat menarik, sejak diuar-uarkan oleh berbagai pihak, kononnya ada wang 1MDB telah dicuri, akan tetapi syarikat gergasi itu, sehingga kini menafikan, bahwa tiada wang syarikat itu telah hilang atau dicuri, namun, tidak mengulas berkaitan dengan komisyen terhadap perantara.

Syogianya, tindakan yang betul yang perlu dilakukan syarikat itu, adalah menjelaskan, bahawa semasa menerbitkan bon, maka ada perantara yang terlibat, dan syarikat menjanjikan, jika bon dapat dilanggan maka komisyen akan dibayar. Adalah obligasi syarikat penerbit bon, untuk membayar komisyen, kerana perantara juga mempunyai tugas mempertemukan pelanggan bon dengan penerbit bon.

Dalam dunia kewangan, jika syarikat belum mempunyai rekod perniagaan, maka jarang sekali mempunyai peluang untuk menerbitkan bon, kerana bon biasanya bernilai di atas AS1bilion atau RM1bilion jika diterbitkan dalam negara.

1MDB tiada rekod perniagaan, kerana hanya ditubuhkan pada Februari 2009 dengan modal berbayar RM1juta. Jika diteliti betul, sesebuah syarikat yang bermodal RM1juta, boleh juga mendapat pinjaman, akan tetapi jumlah pinjaman itu, paling tinggipun 2kali berbanding modal berbayar.

1MDB sejak ditubuhkan, telah berjaya mengumpul harta termasuk wang tunai sebanyak RM54bilion, dan menurut laporan kewangan syarikat itu, semua hutang jangka pendek telah dilangsaikan, kecuali terbitan bon. 

Hingga setakat ini, tiada indikasi, bahawa syarikat itu perlu dibill-out, malah projek-projek yang sedang dan bakal dilaksanakan syarikat itu menurut jadual dan perancangan.

Mengapa syarikat itu menjadi bahan cerita berbagai pihak? sebabnya atas kewujudan syarikat itu, ada pihak yang mendapat keuntungan, selain itu ada pihak yang kehilangan pegangan perniagaan, iaitu para pemilik IPP yang dibeli 1MDB.

IPP yang dibeli 1MDB, adalah syarikat yang mempunyai perjanjian berat sebelah, sehinggakan sungguh membebankan rakyat, kerana syarikat itu mempunyai kuasa menaikkan tarif litrik yang dibekalkan kepada TNB. TNB terpaksa membayar kompensasi terhadap perbezaan tarif litrik yang dikenakan syarikat-syarikat itu kepada TNB, dengan tarif yang dikenakan kepada rakyat.

Dengan pembelian seluruh IPP itu, selain tarif litrik di negara berjaya tidak dinaikkan, malah kerajaan berjaya berjimat RM100bilion.

Jika semua IPP diperpanjang, maka RM100bilion, akan menjadi sumber kekayaan pemilik IPP itu. Sebab itulah, para pemilik syarikat tersangat marah, siapa manusia yang normal, tidak marah, apabila kehilangan wang sebanyak itu?

Menerusi perancangan awal, memang 1MDB mahu menjadi pelaksana bekalan tenaga di di negara ini, melalui Edra, akan tetapi akibat berbagai konspirasi, maka EDRA terpaksa dijual kepada syarikat China, bagi melangsaikan hutang yang digunakan membeli IPP yang dikumpulkan melalui EDRA, akibat, 1MDB gagal menerbitkan IPO.

Rakyat negara ini, perlu berfikir secara rasional dan matang, sebelum percaya kepada dakwaan pembangkang yang diketuai Tun Dr Mahathir dan mendapat sokongan media luar negara, termasuk DOJ Amerika, berkaitan 1MDB yang memalitkannya dengan Dato Seri Najib Razak, kerana dakwaan itu, hanya berpunca daripada perebutan perniagaan. Perebutan perniagaan yang dijadikan bahan politik. 

Sebenarnya, jika diteliti, rakyat negara ini, tidakpun rugi dengan wujudnya 1MDB, malah rakyat biasa mendapat memanfaat; yang dirugikan hanya para pemilik IPP, dan para kontraktor yang tidak mendapat projek sebagai pelaksana di Bandar Tun Razak, atau pembinaan pengkalan baru TUDM. Mereka yang marah itu, adalah para pencari kontrak “turn-key project”, dan mereka itu, terdiri daripada mereka yang ada hubungan dengan Tun Dr Mahathir.

Akibat perebutan perniagaan, maka DS Najib dipalitkan dengan isu wang derma AS681juta yang disumbangkan keluarga DiRaja Arab Saudi sebelum PRU-13. Wang itu kononnya wang 1MDB, kerana mengaitkan dengan “jumlah” komisyen yang diterima perantara (broker) semasa penerbitan bon 1MDB.

Penulis pernah menjadi “wealth advisor” dan komisyen yang diperoleh bagi setiap pelaburan adalah 3.2%, ertinya, kalau seseorang melabur RM1juta, maka penulis dibayar komisyen RM32,000, manakala pelabur itu dikenakan caj sebanyak 6.5%, atau pelabur perlu membayar RM65,000 sebagai kos pelaburan. 

Memanglah, kalau dikira, komisyen sebanyak AS1bilion daripada AS6bilion adalah 16.7%, memang tinggi, tetapi, jumlah itulah mungkin syarat dan terma perundingan itu. Dalam perundingan itu, masing-masing pihak menerima terma “willing sale and willing buy”. Jadi apa masalahnya??? 

Mereka yang mendakwa dirugikan melalui perniagaan 1MDB, tidak lain tidak bukan hanya berlegar-legar kepada mereka yang hilang peluang perniagaan, bukannya rakyat jelata. Jika ada rakyat negara ini merasa dirugikan, kena jujur pada diri sendiri, kerugian daripada segi apa? Fikir-fikirkan lah.

12 comments:

Anonymous said...

Syabas, penjelasan mudah terbaik!

Anonymous said...

Tahniah. Inilah perkara sebenarnya yang berlaku. Jika saya ada duit berbillion RM saya tidak akan akan teragak-agak untuk mengambil alih Edra kerana disitulah terletaknya kekayaan dalam perniagaan kuasa tenaga bukan hanya di Malaysia malah di luar negara.

Apabila keputusan perniagaan dijadikan keputusan politik dalam bentuk persepsi negatif melampau ianya akan merugikan rakyat secara keseluruhannya. Penubuhan 1MDB adalah penyelamat kepada Malaysia dari kroni yang sudah terlalu kaya dan pentingkan diri sendiri dan mengembalikan semula keuntungan yang sepatutnya milik rakyat melalui kerajaan yang dipilih dalam bentuk bantuan bersasar, pembangunan dan kadar tarif elektrik yang tidak lagi meningkat.

BooDeer said...

Kalau begitulah ceritanya, bentangkanlah kepada rakyat....

BooDeer said...

Kalau begitulah ceritanya, bentangkanlah kepada rakyat....

Anonymous said...

Rakyat tidak rugi apa-apa? Kenyataan yang paling mengarut dan cubaan untuk memperbodohkan rakyat! Jika pengambilan IPP itu boleh menyebabkan kerajaan menjimatkan RM100 bilion seperti dinyatakan dalam posting ini, kenapa rakyat dibebankan dengan GST? Disebabkan kegagalan 1MDB yang sarat dengan hutang serta tanggungan melangsaikan hutang yang tidak mampu dilakukan oleh 1MDB, maka kerajaan mengenakan GST untuk rakyat bersama menanggung untuk membayar hutang. Persoalan yang terkait, mengapa laporan audit mengenai 1MDB diOSAkan? Jika ianya benar-benar telus, hebahkan kepada rakyat secara terbuka.

Anonymous said...

Inilah sbbnya IMDB; yg. banyak MEMBANTU bangsa ORANG ASAL/INDIGENOUS (BUMIPUTERA) termasuk bangsa ORANG ASAL/INDIGENOUS Islam/Melayu kami di NEGARA ISLAM terCINTA kami ni - amat diBENCI oleh si spesis HOMO JIJIK TERORIS PENJAJAH Zionis DAPjuboqBABI-si KAFIR HARBI PARASIT/LANUN/PEROMPAK/PERASUAH/PENYANGAK/PEMBUNUH/PEROGOL-si puaka RASIS/PORNO/HOMO-si KULI2 ZIONIS/IS(IS)rael-MOSSAD-NA*O/CIA ni! Rejim PENJAJAH DAPjuboq BABI ni memang patut diMAMPOSkan!

Di - https://www.bnbbc.my/tohmahan-tidak-halang-1mdb-taja-1100-bakal-jemaah-haji/ :

Tohmahan tidak halang 1MDB taja 1,100 bakal jemaah haji

11 JULAI: Di sebalik pelbagai tohmahan terhadap 1MDB, Program Khas Haji Perdana Menteri yang ditaja Yayasan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) tetap berjaya menghantar 5,711 jemaah dengan tajaan lebih RM57 juta sejak lima tahun lalu.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berkata, bila kutukan dilemparkan terhadap 1MDB, rakyat mesti faham, bukan semua tidak baik berhubung 1MDB kerana sebahagian daripada keuntungan digunakan untuk program kebajikan.

“Untuk tajaan haji saja kita sumbang RM57 juta, malah Yayasan 1MDB turut memberi bantuan perumahan dan pendidikan kepada rakyat selain bantuan kepada mereka yang ditimpa malapetaka, beratus-ratus juta kita bantu, tapi ini orang tidak sebut.......(teruskan membaca)

(Tok Labu)

Anonymous said...

TAK pula si spesis TERORIS PENJAJAH PARASIT/LANUN/PEROMPAK/PERASUAH/PENYANGAK/PEMBUNUH/PEROGOL BerSHIT-DAPJuboqBABI/PKRhomo ANJING KURAP/madeyBANGSAT anak BERANAK JAMBAN- si puak RASIS/PORNO/HOMO-KULI2 ZIONIS/IS(IS)rael-MOSSAD-CIA/NA*O TERLOLONG mcm. PUAKA - kat RASUAH BERATUS BILIION utk. INDUSTRI2 SENJATA Barat/ISrael - apabila puak KRISTIAN ZIONIS ni MEROMPAK/MENJAJAH Dunia Islam dgn. amat KEJAM! Dahlah memBUNUH umat ISLAM dlm. GENOSID sesuka hati bersama IS(IS)rael (termasuk MENUBUHkan IS/ISIL/ISIS yg. diTUBUHkan oleh MOSSAD/CIA spt. diDEDAHkan oleh Snowden)! Dasar puak TERORIS JUBOQ BABI BARAT/ZIONIS!

Dan lihat siapa si TERORIS ZIONIS JUBOQ BABI Soros-PERASUAH-PENGGUBAH WANG HARAM /PENIPU/PEROMPAK -no-1 dunia ni – yg. juga Leftenan KANAN empayar ZIONIS Rothschild-si PENUBUH rejim TERORIS KANIBAL ISrael serta pertalian Soros dgn. Bank-bank Switzerland yg. juga amat pro-RASUAH & terlibat dlm SINDIKET global SENJATA/DADAH - lepas tu K’jaan Switzerland/US-Barat nak MENYIASAT 1MDB kami; dasar si PENIPU/PENYANGAK nak MAMPOS) ! Di - http://www.bibliotecapleyades.net/sociopolitica/secretsoc_20century/secretsoc_20century10.htm, GEORGE SOROS AND THE ROTHSCHILD CONNECTION:

…..Who was George Soros?

….The official story says that he was born in 1930 to Jewish parents and as a teenager had been chased from Budapest by the Nazis…..

William Engdahl knows this to say about him:

“Soros speculates on the world’s financial markets via his secret off-shore company Quantum Fund NV, a private Investment fund that handles a portfolio of four to seven billion US$ for several “clients”. The Quantum Fund is registered in the tax haven of the Netherlands Antilles in the Caribbean. In order to evade control of his financial activities by the U.S. administration not a single U.S. citizen sits on the board of Quantum. Its directors are a curious mixture of Swiss and Italian financiers.

“Soros has been identified as a front man of the Anglo-French Rothschild banking group. Understandably neither he nor the Rothschilds want this important fact to be public, so the tight links to his friends in the London ‘City’, in the British foreign ministry, in the state of Israel and to his mighty friends in the American Establishment would stay concealed.”

Among the members of the board of the Quantum Fund is one Richard Katz. He is at the same time head of the Rothschilds Italia S.p.A. in Milan and is also on the board of the commercial bank N.M. Rothschild & Sons in London. Another member of the board is Nils O. Taube.

He is a partner in the London investment group St. James’ Place Capital which counts Lord Rothschild among its main partners. A frequent partner of Soros in several of his speculations – especially in the driving up of the gold quotation – is Sir James Goldsmith, a relative of the Rothschild dynasty. On the board of Quantum we also find the heads of some highly “discreet” Swiss private banks (who help the syndicated of organized crime – weapons and drugs – to launder their money)…….

Tok Labu.

Anonymous said...

Sama macam Jho Lo...

Di Straits Times Singapura hari ini Jho Lo mengatakn bahawa Tindakkan Mahkamah Singapura menghukum Pesalah 1MDB kerana Berbaur politik...

Mahkamah Malaysia tidak mebgambil tindakkan sebab Bebaur TAIK!!

Kahkahkhkah....

Anonymous said...

CELAKA lu si TERORIS spesis KAFIR HARBI 1455 si GILA KANGKANG BABI HOMO RASIS dr. spesis BAPA HOMO KULIT BABI-si PENCUCI KANDANG BABI/MAK PELACUR BITCH/WHORE/HANTU PELESIT, si spesis KANGKANG BABI PENJAJAH PARASIT/LANUN DAPjuboq BABI oi!

TAK pula lu TERLOLONG mcm. PUAKA kat RASUAH BERATUS BILLION utk. INDUSTRI2 SENJATA Barat/ISrael - apabila si puaka KRISTIAN ZIONIS MEROMPAK/MENJAJAH Dunia Islam dgn. amat KEJAM! Dahlah memBUNUH umat ISLAM dlm. GENOSID sesuka hati bersama IS(IS)rael termasuk MENUBUHkan IS/ISIL/ISIS yg. diTUBUHkan oleh MOSSAD/CIA spt. diDEDAHkan oleh Snowden)! Dasar puak TERORIS JUBOQ BABI BARAT/ZIONIS!

Si ANJING2 CASH-is-KING DAPjuboq BABI-KULI2 si rejim PENGGANAS KANIBAL/NECROPHILIA (merogol mayat2) IS-rael/ZIONIS HARAM JADAH ni - TAK pula TERLOLONG mcm. PUAKA psl. dpt. RASUAH HARAM JADAH yg. berBILLION selepas dok lahap TAIK rejim TERORIS KAFIR HARBI KANIBAL/NECROPHILIA IS-rael/ZIONIS aaahhh??!!

Dan TAK juga si PENJAJAH TERORIS DAPjuboq BABI nak SAMAN Razali kalau berita ni TAK benaq?! Dasar si PENAKUT HARAM JADAH! Di - http://www.pisau.net/terima-dana-1-2billion-dari-israel-dap-perlu-segera-kemuka-saman/ , Terima Dana 1.2Billion Dari Israel, DAP Perlu Segera Kemuka Saman, Published on 17/08/2016 in DAP by pisau!

Itulah, bilalah juga si SPRM tu nak MENYIASAT si KETURUNAN TERORIS PENJAJAH ZioNAZI PARASIT/PERASUAH/LANUN/PEROMPAK/PENYANGAK/PEMBUNUH/PEROGOL DAPjuboq BABI KURAP RASIS/PORNO/HOMO-KULI2 ZIONIS/IS(IS)rael-MOSSAD ni yg. boleh dapat DERMA USD 300 JUTA (RM 1.2 BILLION) dari rejim TERORIS KANIBAL IS(IS)rael tu - begitu juga PDRM untuk siasat bawah AKTA TERORISMA kerana 17 pakar strategi DAPJUBOQ ANJING yg. diKETUAI si TODI-puaKA, di LATIH oleh TERORIS MOSSAD dan si KM spt. TONGGENG eng BANGKAI BABI boleh pula asyik jumpa DUTA IS(IS)rael, serta IS(IS)rael nak tubuhkan MARKAS TENTERA PENGGANAS dia di Port Dickson – utk. MENAKLUK Selat Melaka; sbg. laluan UTAMA Submarin2 NUKLEAR HARAM JADAH IS(IS)rael/NA*O (yg. berPUSAT di Diego Garcia), serta sbg. laluan UTAMA perkapalan MINYAK/GAS (“oil/gas CHOKEPOINT”) yg. MENYAMBUNGkan Lautan PASIFIK-HINDI hingga ke Laut MERAH/MEDITERRANEAN (utk. ke ISrael/Barat)!! Kami RAKYAT tengah TUNGGU ni! SPRM/PDRM bah. TERORISMA – hang buatlah KERJA betul-betul oi!

Lihat di - http://semuthitam80.blogspot.my/2016/03/12-billion-dana-israel-masuk-akaun.html , 1.2 BILLION DANA ISRAEL MASUK AKAUN PROKSI??? , Posted by Semut Hitam ; dan di - http://wakeupmalaya.com/2016/01/dap-terima-latihan-dari-mossad/ :

DAP Terima Latihan Dari Mossad?

January 4, 2016 By WakeUp Malaya

Bekas Pengarah Strategik Hal Ehwal Orang Melayu-Islam DAP, Mohamad Razali Abdul Rahman menegaskan beberapa kali bahawa DAP mempunyai hubungan istimewa dengan Israel.

Pada 2012, Razali telah mendedahkan hubungan DAP-Israel ketika berceramah di Putrajaya:
—–
Tapi apakah hubungan istimewa Israel dengan DAP? Kalau tak istimewa, tidak kami dilatih hampir 3 tahun oleh Israel. Dilatih oleh pihak Mossad. Saya terima latihan daripada Mossad.

Untuk pengetahuan Tuan-tuan dan Puan-puan, tiap bulan Lim Guan Eng akan pergi ke Singapura. Saya biasa mengikuti banyak kali rombongan beliau ke Singapura. Dia akan pergi hari Sabtu petang dan akan balik hari Ahad petang.

Di Singapura, kita akan jumpa dua orang saja. Satu bekas pemimpin atau bekas Perdana Menteri Singapura, Lee Kuan Yew dan lagi satu wakil Duta Israel di sana. Dua ni yang akan kita jumpa.

Sewaktu kita jumpa dengan Duta Israel atau wakil Israel, Tuan-tuan tahu tak, pihak Israel telah bersetuju memberi dana sebanyak 300 juta USD untuk PRU yang ke 13 ni. USD ya bukan RM ya. Duit tu sekarang berada di Singapura ya. .......

(Tok Labu)

Anonymous said...

Kah kah kah,

Tertulis dan diperkatakan ipp dibeli untuk menyelematkan dari kroni tun.

Pastu,

Ipp letak nama edra,

Pastu,

Edra dijual ke syarikat negara china.

Pastu,

Kalau nak selamatkan ipp dari kroni tun, kenapa dijual kepada syarikat china?

Sengal ke pe?

Anonymous said...

CELAKA lu si TERORIS KAFIR HARBI 1710 si GILA KANGKANG BABI HOMO RASIS dr. spesis BAPA HOMO KULIT BABI si PENCUCI KANDANG BABI/MAK PELACUR BITCH/WHORE/HANTU PELESIT-main JUBOQ2 BABI-si spesis TERORIS PENJAJAH KAFIR HARBI ZioNAZI PARASIT/PERASUAH/LANUN/PEROMPAK/PENYANGAK/PEMBUNUH/PEROGOL-CASH is KING BerSHIT-DAPjuboq BABI JIJIK RASIS/PORNO/HOMO-KULI2 HOMO ZIONIS/IS(IS)rael-MOSSAD-NA*O/CIA!

Yg. lu nak JUAL Negara Islam kami dgn. melahap RASUAH berBILLION pd. IS-rael-MOSSAD/NA*O tak pula lu MELALAK mcm. ANJING KURAP ya – lu ingat NEGARA ISLAM ni bapa homo BANGKAI PENJAJAH DAPJjuboq BABI lu punya?! BABI BABI lu!

Tok Labu.

Anonymous said...

Satu pencerahan yg baik. Yg jelas, geng ANC punca segala masalah rakyat dan negara.

Blog Archive