Saturday, January 11, 2014

Kota Kinabalu Diserang

Wisma Sabah, Kota Kinabalu
Belakang Hotel Hyatt, Kota Kinabalu
Megalong, Donggongan, Penampang
Beberapa premis perniagaan di kawasan Kota Kinabalu, diserang semalam. Motif kepada serangan itu, tidak diketahui. Selain premis2 di atas, Premis Coffe Bean Damai, Ambank Damai, Malar Hotel, Public Bank Inanam juga turut diserang. Menurut sumber polis 25 premis diserang secara serentak, dan percayai dilakukan oleh remaja2 nakal.

Polis menolak dakwaan kejadian tembakan di Kota Kinabalu mempunyai kaitan dengan kumpulan bersenjata Sulu atau percubaan menceroboh Lahad Datu.

Kejadian tembak di lebih dari 20 institusi termasuk hotel dan bank antara tengah malam Jumaat dan 1 pagi Sabtu itu adalah angkara enam individu yang menaiki tiga kereta menggunakan pistol angin dan guli sebagai peluru, kata Ketua Polis Kota Kinabalu Komisioner Jauteh Jikun. "Kami sedang menyiasat beberapa petunjuk," katanya.

Jauteh berkata polis percaya senjata jenis itu digunakan kerana jika ia terpelanting, ia tidak mampu memecahkan pintu kaca dan cermin tingkap binaan. "Saya menyeru orang ramai supaya tidak panik.

"Ini adalah kerja-kerja budak nakal (juvana)," katanya pada sidang akhbar pada pukul 1 tengah hari, Sabtu.
Beliau berkata sesiapa yang mempunyai maklumat mengenai kejadian itu perlu segera menghubungi polis di Hotline 088221191.

Tempat-tempat yang menjadi sasaran Kota Kinabalu adalah:
Kawasan Karamunsing -
1. Agro Bank2. Standard Chatered Bank3. Wisma Merdeka4. Belakang Hotel Hyatt5. Pintu masuk Plaza KK6. Maxis Warisan Square7. Gate B Warisan Square8. Hotel Malar di KK Times Square9. Aeropod KK Times Square10. Pejabat Sutera Avenue KK Times Square11. Pejabat MAA Api -api12. Pintu masuk Wisma Sedco Plaza Wawasan
Kawasan Luyang -
1. DM Hotel Damai2. Ambank Damai3. Stesen Southern Damai4. Pizza Hutt Damai5. Pearl Karaoke Damai6. Secret Recipe City Mall7. Hair Made Saloon City Mall8. Hair Shampoo Saloon City Mall
Kawasan Inanam -
1. Public Bank
2. cimb Bank

No comments:

Blog Archive