Friday, November 19, 2010

Kenapa Lim Guan Eng takut "13 Mei"?

Kenapa Lim Guan Eng takut peristiwa 13 Mei disebut. Apa kah ketua menteri Pulau Pinang itu takut rakyat tahu bahawa bapanya terlibat dengan persitiwa hitam negara itu? Bagi yang yang berumur lebih setengah abad pada masa ini, sudah tentu tahu peranan Lim Kit Siang sebelum peristiwa berdarah itu berlaku.

Akibat ucapan-ucapan panas Lim Kit Siang sebelum peristiwa hitam itu berlaku, menyebabkan bapa Lim Guan Eng itu di tahan sehingga tahun 1970. Lim Guan Eng juga perlu ingat, akibat provokasi pihak DAP dan Gerakan pada waktu merayakan kemenangan di jalan-jalan, telah membangkitkan kemarahan orang melayu.

Sejak musim reformasi yang bermula tahun 1998, pihak pembangkang telah mengeluarkan banyak kenyataan yang bersifat provokasi kepada kaum majoriti negara ini, yakni melayu.

Laungan azan dipertikai, penggunaan nama ALLAH dipertikai, orang bukan islam dibenar masuk ruang solat masjid, minuman arak dijual dikawasan majoriti orang melayu, mempertikai hak-hak raja, mempersoalkan artikel 153 perlembagaan mengenai hak orang melayu dan macam-macam lagi bentuk provokasi kaum lain terhadap kaum asal negara ini.

Namun yang peliknya, ada juga orang melayu mempertikai mengenai haknya semata-mata untuk mencapai cita-cita politik. Anwar Ibrahim misalnya, sanggup menjual bangsanya, sanggup bangsa menjadi kuda tunggangan demi masa depan politiknya. Belum jauh, belum lama, semasa kerajaan Pakatan Perak- Nizar Jamaluddin sebagai Menteri Besar, namun pemain dibelakang layar adalah 2 orang bersepupuh Nga dan Ngeh daripada DAP.Kalau kata dua orang sepupuh lompat kepada Nizar, maka Nizar akan lompat.

Juga Menteri Besar Selangor daripada PKR hanya sebagai pelakon, pembuat skrip dan pengarah adalah Elizabeth Wong dan Teresa Kok serta Ronnie Liu.

No comments:

Blog Archive