Wednesday, April 28, 2010

Tanda-Tanda Kerajaan Pas Kedah Akan Jatuh

Mempersoalkan kuasa-kuasa Sultan oleh wakil rakyat Pas yang ditimbulkan semasa sesi sidang DUN Kedah merupakan tanda-tanda kerajaan Pas di negeri itu akan jatuh.

Pada PRK Hulu Selangor lalu, Nik Aziz mempersoal titah Tuanku Sultan Selangor yang melarang menggunakan masjid bagi tujuan politik.

Sebagai rekod sejak penamaan calon PRK Hulu Selangor, telah 5 orang pemimpin PKR keluar PKR. Sebelum ini 4 ahli parlimen, beberapa ADUn, ADUn terakhir adalah ADUN Bakar Arang Kedah.

Para pemimpin PKR pula selian Bendahari PKR Hulu Selangor yang juga kawan rapat Anwar Dr Halili Rahmat telah keluar parti.

Para pemimpin AMK PKR juga berkeluaran, yang terkini adalah Ketua Angkatan Muda Keadilan [AMK] Kelantan, Wan Khairul Ihsan Wan Ahmad mengumukan keluar PKR hari ini.Turut keluar parti ialah setiausaha AMK Kelantan, Zainal Abidin.Mereka mengumumkan perkara itu dalam satu sidang akhbar hari ini.

Sementara itu kerajaan Kedah berada dihujung tanduk. Jika 3 ADUN PKR keluar parti, secara automatik kerajaan Datuk Azizan Razak terus tumbang.

Desas desus kini, sebaik sahaja PRK Hulu Selangor diumumkan dan BN menang, maka diperkirakan semua ADUN PKR Kedah akan mengistiharkan ADUN Bebas.

Untuk catitan, kerajaan Kedah kini hanya mempunyai 20 Kerusi (16 Pas, 3 PKR dan 1 DAP), manakala BN dan Bebas 16.

No comments:

Blog Archive