Wednesday, June 24, 2009

PAS TAKUT DAP BUKAN ANWAR

Bukan rekaan. PAS takut DAP, bukan takut Anwar. Sebab disebaliknya adalah PAS lebih nampak bahawa pemimpin dan penyokong DAP memberi tentangan padu kepada sebarang isu yang berbangkit melemahkan PAS.

Di Perak walaupun PAS mempunayi kerusi yang sedikit di banding DAP, DAP menyokong padu apa sahaja tindakan mantan MB Mohd Nizar Jamaludin, termasuk kekecohan di dewan rakyat baru-baru ini.

Sangkaan awal bahawa PAS terpengaruh dengan desakan Anwar Ibrahim dan kelompok dalam PAS yang digelar Erdogan semasa menolak UG sebenarnya hanya bersifat anggapan. Keputusan muktamad Hadi Awang menolak UG sebenarnya berpunca daripada bisikian Lee Kuan Yew kepada Hadi dan juga Nik Aziz.

Asas kepada bisikan LKY ini adalah DAP itu adalah cerminan PAP Singapura. Adalah lazim pada perkara ini, apabila anak kesayangan akan terjepit, maka menjadi tanggungjawab seorang ayah untuk membantunya.

DAP adalah parti yang menerima tamparan hebat sekiranya UG akan terwujud. Kawasan-kawasan marjinal atau grey area adalah pasti tidak akan boleh dimenangi tanpa sokongan orang melayu dan islam.

Sandaran kepada kekuatan Anwar seorang untuk menarik kaum melayu dan islam mengundi DAP tidak akan dapat mengimbangi kekuatan Hadi Awang dan Nik Aziz. Percaturan ini lah yang dilihat oleh Lee Kuan Yew, kerana itu mentor Singapura itu melawat Malaysia dengan masa yang panjang dan salah satu agendanya adalah bertemu Hadi Awang dan Nik Aziz, bukan Anwar!.

Perisik-perisik CIA dan Yahudi terhidu, jika perpaduan kaum melayu melalui UG terwujud, maka Malaysia akan semakin kuat, suara negara ini di peringkat antara bangsa semakin terdengar dan mungkin peranannya di peringkat rantau ini akan lebih terserlah di banding Singapura.

Isu UG ini cukup besar, bukan setakat dalam negara sahaja, isu UG ini mendapat perhatian negara-negara jiran malah salah satu agenda negara-negara tertentu yang suka campur tangan dalam hal ehwal rumah tangga negara berdaulat. Alasan menimbulkan harubiru ini adalah demi ekonomi, bagi mereka, negara yang tidak aman, adalah lombong ekonomi bagi mereka.

Negara-negara tertentu ini kalaupun tidak dapat menjual senjata untuk digunakan berperang antara penduduk kepada negara yang tidak stabil, paling tidak negara itu akan terus menjadi pengeksport barangan kepada negara yang tidak stabil tersebut.

Secara tersirat UG akan terus ditentang oleh musuh-musuh perpaduan dan akan terus dihalang oleh agen-agen negara-negara tertentu ini. Kerana itu, bagi kita yang memikul masalah perpaduan ini,perlu membuka mata dan hati kita, kenapa kah kita menolak idea murni ini???

No comments:

Blog Archive