Thursday, September 03, 2015

Bagimana Jose Ugaz Bercakap Soal Rasuah?

1. Bagai mana Jose Ugaz (warga Peru) mengajar Malaysia berdepan dengan rasuah? sedangkan negaranya dilanda rasuah kronik. Kedudukan Peru berada di tangga 85 daripada 175 negara (kedudukan ke bawah menunjukkan teruknya rasuah di negara berkenaan), sementara Malaysia kedudukan 50 dan kedudukan pertama Denmark, sementara Singapura ke-7, Australia-11, UK-14 dan Amerika Syarikat 17, di negara-negara Asean, Singapura pertama dan di kedudukan ke-2 Malaysia.

2. Jose Ugaz Presiden TI, datang ke Malaysia berucap pada persidangan TI hanya bertujuan menghina Malaysia, tidak bercakap benar, dan tidak berasaskan fakta. 

3. Timbul kecurigaan, bahawa warga Peru itu dibayar untuk bercakap memburukkan Malaysia, khususnya Perdana Menteri, berkaitan sumbangan penderma budiman daripada Timur Tengah.

4. Tiada bukti bahawa Perdana Menteri mengambil dana awam, atau wang rakyat. SPRM telah mengesahkan bahawa dana daripada arab tersebut tiada kaitan dengan syarikat 1MDB yang dijadikan kambing hitam oleh berbagai pihak bagi memburuk imej DS Najib Razak.

5. DS Najib Razak telah dihukum melalui media. Mereka menjadi hakim dan pendakwa sekaligus, sehingga lunas-lunas undang, seseorang itu tidak bersalah selagi belum dihukum oleh mahkamah.

6. Tun Dr Mahathir, Lim Kit Siang dan pihak-pihak tertentu telah melantik diri mereka sebagai Hakim dan pendakwaraya, kini warga asing Jose Ugaz juga menyertai mereka.

7. Rupanya pembocoran derma kepada Perdana Menteri merupakan satu komplot yang melibatkan rakyat negara ini dan asing, bagi menjatuhkan DS Najib dan memburukkan kerajaan Malaysia.

8. Cuba perhatikan indeks Persepi Rasuah tahun 2014 disini dan tulisan rakan blogger disini

3 comments:

Anonymous said...

Jose Ugaz bukanlah Presiden atau menteri di Peru, dia adalah Presiden Transparency International.

Tindakan blogger belaan Najib hanya untuk memujuk diri sendiri sedangkan bukan setakat Jose Ugaz sahaja yang mempertikaikan cara Najib memanipulasi siasatan kes melibatkan 'derma' USD 700 juta yang pada mulanya derma kepada UMNO kemudian derma kepada kerajaan, mula-mula derma kepada kerajaan kerana mengamalkan ahli sunnah wal jamaah dan untuk melawan IS, lepas bertukar menjadi derma kepada kerajaan kerana untuk melawan Yahudi dan DAP pula. Tapi yang tak berubah adalah wang itu masuk dalam akaun Najib dan Najib menggunakan wang itu sesuka hatinya.

Sedarlah bahawa pandangan masyarakat antarabangsa sekarang ini terhadap Malaysia sangat teruk, sangat rendah disebabkan skandal jenayah dan rasuah Najib ini. Bukan setakat Jose Ugaz sahaja, malahan pengasas Transparency Internatioal Michael Hershman juga melihat Malaysia sebagai sebuah negara yang gagal untuk mencegah rasuah apabila pimpinan atasan Malaysia sendiri tidak telus dan menyalahgunakan kuasa untuk melindungi jenayah peribadinya.

Malahan wakil parlimen Eropah, wakil dari Afrika Selatan, malahan wakil dari Norway pun turut berpandangan yang sama.

Ini bukan soal yang kecil, ini soal melibatkan hubungan antarabangsa Malaysia. Malaysia berhadapan dipulaukan dari segi ekonomi oleh masyarat antarabangsa yang melihat gejala rasuah yagn makin berleluasa dan dimanipulasi oleh pemimpin atasan yang menggunakan parti, menggunakan kerajaan, malahan menggunakan agensi kerajaan untuk menyorokkan kegiatan jenayah mereka.

Sedarlah semua.

Anonymous said...

anom 15:43

Aku Sedar.

Aku mengucapkan terimakasih dan berbangga dgn DS Najib kerna dgn Derma US700 Million itu, UMNO BN masih memerintah Malaysia.

Aku berterima kasih kpd DS Najib kerana menjaga dan mempertahankan Siapa Penderma tersebut, walaupon ditekan habis-habisan.


Soal Pandangan Masyarakat LUAR... yg kau banggang dan benggong sangat nak ambik peduli apa hal...

Amerika serang Iraq kerana ada Chemical Weapon, samapi laa pon tak dak apa2..

Amerika serang Afghanistan sebab terror... US sendiri yg rekacipta september 11.

Yang kau nak kena tahu kenaper Mahathir Haramjaddah pukimak Mahasial bersama2 Tun Daim Mahasewel itu tak serah semua wang UMNO pd Tun Abdullah dan DS Najib?

Kenapa Pukimak Mahathir Mahacelaka itu begitu bersungguh nak pecat DS Najib?

Siapa Pukimak Haramjaddah Mahathir Mamakkutty nie Bro?

Luu nie Macai Haramjaddah pendokong Cina Dapigs tu ker?

Kalau yer, kau pergi mampus lah.. tak payah jadi rakyat malaysia...pie balik kampong ler

Anonymous said...

Ape yg ngko merapu meraban pasal perang segala..kalo ngko nak terus menjilat jibby mahaderma pujaan hati tu ngko punya pasal lar..negara ni bukan mak bapak ngko punya..ulasan perang tu ngko simpan dlm seluar kecik ngko tu bebaik..takder sape pun yg KESAH!!.. ahaks..

Blog Archive