Sunday, August 02, 2015

Kemelut 1MDB: Siapa Bayar Pembocor Maklumat Pada Sarawak Reports?

1. Pertanyaan yang perlu dijawab, adalah siapa pembayar kepada tiga individu yang tangkap pada Sabtu yang disyaki menyalurkan maklumat kepada edtor Sarawak reports- Clare Rewcastle-Brown berkaitan 1MDB?

2. Tiga individu yang ditahan tersebut adalah Tan Sri Rashpal Singh yang merupakan mantan penasihat SPRM (telah tamat pada februari 2015), Jessica Gutmeet Kaur pegawai di Pejabat Peguam Negara yang juga setiausaha pada sekteriat Petugas Khas yang ditubuhkan bagi menyiasat 1MDB dan Ahmad Sazilee Abdul Khairy pegawai pendakwa SPRM yang dipinjamkan ke Pejabat Peguam Negara.

3. Ketiga-tiga individu tersebut ditahan untuk siasatan menurut seksyen 124 acara jenayah. Seksyen 124 adalah undang-undang yang berkaitan dengan tindakan menjatuhkan kerajaan yang dipilih secara demokrasi.

4. Sebelum penagkapan tiga individu tersebut, seramai 5 individu yang ada kaitan dengan 1MDB telahpun ditangkap,dan mereka itu telah dibebaskan atas jaminan.

5. Petugas Khas menyiasat 1MDB terdiri daripada Peguam Negara, Gabenor Bank Negara, Ketua Polis Negara dan Pengerusi SPRM. Namun selepas berlaku tindakan drastik yang dilakukan Perdana Menetri pada 27 Julai, siasatan terhadap 1MDB menjadi simpang siur.

6. Kini, nampaknya, pihak kerajaan sedang mengejar mereka-mereka yang terlibat membocorkan maklumat 1MDB kepada Sarawak reports, The Wall Street Journal serta surat-surat khabar lain.

7. Pembocoran maklumat berkaitan 1MDB telah mencengkam Malaysia sehingga berimpak kepada kejatuahan nilai ringgit, juga menjadi krisis politik yang menyebabkan dua pemimpin kanan Kabinet Persekutuan dipecat daripada jawatan masing-masing selain pelucutan jawatan Tan Sri Gani Patail sebagai Peguam Negara.

11 comments:

Anonymous said...

BETUL tu AYT! Lagipun mcmmana serg. rakyat SingaPORK bleh pula kerja kat Pejabat Peguam Negara; yg. disyaki PENGINTIP ("SPY") ASING?! Jadi SPRM bersama KDN juga harus MENYIASAT ni!

Dan AG/KDN/PDRM - Tolonglah TANGKAP Pres. NGO-JERMAN BANGKAI BABI Transparency IntKEPARAT (Jerman adalah PUSAT ZIONIS/FREEMASON-no I di Eropah) yg. berpusat di Malaysia ni, di bawah Akta HASUTAN dan TERORISMA! Lihat juga satu lagi HASUTAN TERORISMAnya di -
http://www.themalaymailonline.com/malaysia/article/malaysia-close-to-becoming-failed-state-after-pms-revamp-ti-m-claims, Malaysia close to becoming ‘failed state’ after PM’s revamp, TI-M claims!

Dan satu lagi HASUTAN TERORISMA NGO-JERMAN Transparency IntKEPARAT ni adalah dgn, MEMUJA puak PENDATANG TERORIS-TERORIS KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRHOMO-EJEN Barat/ZIONIS-PEROMPAK/PENJENAYAH- no 1, kononnya 'hero' sbg. 'WHISTLEBLOWER'! Sedangkan di Barat, contohnya 'Whistleblower' Edward Snowden, yg. mendedahkan ISIS adalah ciptaan Mossad/CIA, BUKAN bertujuan nak MENIPU rakyat utk. kepentingan dia sendiri tetapi mendedahkan KEBENARAN tentang PENIPUAN rejim-rejim PENGGANAS ISrael-Zionis/US-Barat yg. tak habis-habis mahu MENJAJAH/MEROMPAK Dunia Islam yg. amat kaya minyak/gas- Thorium/Uranium (utk. pembuatan senjata NUKLEAR) serta MEMBUNUH umat Islam dlm. GENOSID yg. MENINGKAT sewenangnya - – termasuk untuk sindiket pemerdagangan ORGAN dan PEDOPHILIA puak KANIBAL ("Cannibal")Barat/ZIONIS-FREEMASON!!

Adakah NGO-NGO kita akan dibenaqkan berpusat di Barat dan buat KACAU kat Barat sampai nak MENJATUHkan PM dan Kerajaan Barat?!! MUSTAHIL - dasar si Barat/Zionis-HIPOKRIT!Dan SPRM patut SIASAT akaun bank Pres. NGO-JERMAN BANGKAI BABI Transparency IntKEPARAT termasuk di luaq negara – berapa agaknya si PENGGANAS BANGKAI BABI ni dibayaq NGO Barat/Zionis PENGGANAS ni?! Tahu nak PAKSA akaun-akaun bank pemimpin BUMIPUTERA Islam/Melayu kami disiasat!

Dan TUTUP sekali semua NGO-NGO Barat PENGGANAS ni - kalau kat China dan Russia yg. sentiasa BERANI dan TEGAS; dah lama di HALAU keluaq! Tengok tindakan TERBARU yg. amat BERANI dari RUSSIA menutup NEDZionis/CIA-Mossad di http://www.informationclearinghouse.info/article42515.htm , Why Russia Shut Down NED Fronts, By Robert Parry, July 31, 2015!

Nek Tempoyak.

Anonymous said...

Dan lihatlah si HIPOKRIT-KEPARAT Transparency IntKEPARAT yg. berpusat di Malaysia ni, yg. asyik nak masuk hal-ehwal kat Malaysia ni, awat tak KUTUK rejim Jerman dia yg. asyik MENJILAT rejim PENGGANAS, ISrael - lihat di http://www.presstv.ir/detail/2014/02/22/351741/germany-offers-to-represent-israel/, Germany offers to represent Israel in some Muslim countries, Feb 22, 2014!

Dan yg. lebih KELAKAQnya, tengok sajalah RASUAH berleluasa kat Jerman - lihat di http://wolfstreet.com/2013/12/30/leaked-confession-cesspool-of-greek-german-corruption-2/, LEAKED Confession: Cesspool Of Greek-German Corruption, by Wolf Richter, December 30, 2013!

Bahkan kat Jerman yg. kononnya negara industri-no-1 kat dunia, lagi lawak! Banyak flat-flat yg. dibina oleh syarikat-sy. gergasi yang MEMONOPOLI industri pembinaan/perumahan (selalunya dari keturunan Jerman terkaya yg. berzaman) untuk si miskin terutamanya puak IMIGRAN - dinding nipis dari 'cardboard'! Itulah jenis dunia KAPITALIS Barat/Zionis-PENIPU/PEROMPAK/PERASUAH-amat TAMAK!

Nek Tempoyak.

jgn jadi bodoh!!! said...

BAGUS LA KALAU DI BOCORKAN MAKLUMAT PENIPUAN JIBBY RAZAK!! SKANG CERITA SUDAH PUSING??CELAKA LA KAU JIBBY!! BILA TAKUT HABIS SEMUA DIA LANGGAR!! PATUTNYA SELESAIKAN LA SIASTAN DGN SEGERA!! DAPAT BUKTIKAN DI PIHAK YG BENAR!! TAKTIK YAHUDI!! CUBA MENGAWAL JIWA DAN MINDA TUK MENUTUP DOSA!!

*TAK LAMA LAGI JUMPA LA MH370 TUTUP CITE 1MDB

Anonymous said...

Jgn jadi bodoh memang bodoh tahap lembu kena hantam blakang.

Apa lah yg kau makan jadi bodoh macam lembu haah!

Anonymous said...

Jgn jadi bodoh ni tahap bebal.... Bebudak lagi. Apa ker jadah Najib nak kasi sorok barang sebesar boeing???? Dah lenyap tu maknanya hilang atau terhempaslag. Kalau nak jumpa tu kuasa Allah. Takkanlah si Najib dah forecast future ngan ambil langkah sorok mh370 dan keluarkan bila terdesak. Betul punya siot lah korang neh.....

Anonymous said...

NENEK TEMPOYAK SI BONGOK KEPARAT
SIANG MALAM MULUT CAM LAHANAT
MACAI PUKIMAK SI BAPOK MUSIBAT
KOMEN NENEK MACAM LA PALAT

Anonymous said...

Baru ni ada PakArab derma semua harta milik dia sbanyak USD32b. Setakat USD700m bagi Pak2 Arab adalah jumlah yang kecil.

Cuba fikir. Dah berapa million rakyat Islam dari Malaysia udah mengerjakan Haji atau pi Umrah. Oleh yang demikian mana tau PakArab nak sumbang sedekah kepada Malaysia demi perkembangan Agama Islam dan Muslim2 dlm Malaysia.

Depa tak kisah cara Wang diguna asalkan demi untuk pembangunan golongan Islam dalam negara ini.

Depa nak serah sedekah kat siapa?

Kalau masuk akaun Negara semua kapir2 pun dapat bahagian dari sedekah ini.

Benda macam ni bukan perkara baru. Pembangkang ramai jadi depa tak senang duduk padahal mereka pun pasti ada juga dok hulur secara senyap2 juga.

Anonymous said...

Salam...
a. Jadi betullah maklumat daripada orang dalam dan bukannya palsu..
SeWAJIBnya 1MDB menjawab segala soalan2 yang diketengahkan dengan terperinci..
Selagi ada soalan, selagi itu perlu dijelaskan..

b. Samada betul ada duit dalam akaun PM yang ditutup, seWAJIBnya dijawab & diperjelaskan jugak...
Nikan tak perlu apa2 siasatan, secara sepontan dapat dipatahkan & hanya perlu dijawab sendiri oleh PM...ni pun tak boleh..??? kecuali ada "konspirasi"...???

c. Kenapa UMNO diheret & kena tanggung dalam isu 1MDB ni..? Kenapa tidak BN...? 1MDB kan di bawah MOF, ie Kerajaan sekarang, ie BN...??

Kalau yang tau pasal 1MDB ni silalah bagi penjelasan & supaya kita sama2 terangkan kepada mereka2 yang masih "Blurrr"...?
Rasanya takde yang tau kot...?
Yang ada hanya tau pasal "Pelaburan2 & pembelian aset2 yang samar2" yang tiada perincian...???

Jadi soalan2 spt duit2 yang masuk dlm akaun2 DSN & DSR tak perlu siasatan pun...kan..?

Unknown said...

Sedekah sebaiknya buat dalam diam2, tak perlu heboh. .riak namanya.

Ramai juga dari kalangan Islam kerap hulur sedekah kat masjid2, ada yang tidak mahu nama mereka disebut.

Masalah Rohingya. Kenapa senyap macam tu saja? Siapa dalam diam2 membantu mereka kalo tidak sesama kita negara2 Islam? Masakan nak hulur duit sumbangan kepada kerajaan Myanmar.

1MDB masih dalam siasatan. Nak cerita apa lagi kalau benda dalam siasatan? Kan ramai dah kena panggil dan ada yang dicari bagi memudahkan siasatan? RM42b bukan sikit... Yang terlibat main kotor pasti ramai.


Unknown said...

.......Jadi betullah maklumat daripada orang dalam dan bukannya palsu....

Betul atau tidak maklumat wallahulalam. Tapi kelahan besar siPolan mencuri dan mendedahkan maklumat akaun peribadi PM dan isteri adalah pecah amanah dan memang satu kesalahan berat.

Ada setengah perkara hanya pihak2 tertentu saja tahu seperti PM dan Agong. Risikan rahsia negara atau hal2 tertentu repot dibawa terus kpd PM dimana DPM, Menteri2, PAC, Adun atau MP tidak tahu menahu.

Apatah lagi kita rakyat biasa.

Oleh ITU jangan terburu2, fikir secara waras.


1MDB memang buat rugi banyak.

Anonymous said...

Bila mula cenderong panggil pm dgn nama2 ejekan...itu tanda yg komen tu da kehabisan modal. Biarkanlah..

Blog Archive