Tuesday, May 21, 2013

Jumlah Elaun: Keluhan Ahli Parlimen

Sebahagian elaun yang diperolehi oleh ahli Parlimen dibelanjakan untuk pengundi mereka - ini termasuklah memberikan sumbangan di majlis perkahwinan dan pengebumian, untuk bahan api, makanan dan lain-lain perbelanjaan yang tidak diduga.

Ramai juga yang mengakui secara peribadi bahawa mereka mendekati perniagaan dan penderma swasta untuk mendapatkan pembiayaan tambahan.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Nancy Shukri berkata, "untuk ahli Parlimen dalam parti yang memerintah, konstituen menaruh harapan besar daripada kami dan kami perlu kerap melawat kawasan.

"Ini menyebabkan lebih banyak wang diperlukan untuk petrol, sewa bot, makanan dan perbelanjaan yang tidak dijangka," katanya.

Dilaporkan bahawa ahli Parlimen yang dipilih boleh menjana pendapatan sehingga RM10,000 dalam faedah bulanan.

Merujuk Kertas Statut 235 Tahun 1983, Akta Ahli Parlimen (Saraan) 1980, seorang ahli Parlimen diberikan elaun bulanan seperti untuk keraian (RM1,500), pemandu peribadi (RM1,200), perjalanan (RM1,500) dan telefon (RM900).

Nancy, yang merupakan Ahli Parlimen Batang Sadong berkata banyak wang telah dibelanjakan terutama oleh ahli Parlimen dari Sabah dan Sarawak.

"Oleh itu, kita tidak mempunyai wang persediaan terutama bagi kami ahli parlimen dari Sabah dan Sarawak.

"Kami menggunakan banyak perbelanjaan untuk bergerak dan tinggal di kawasan pilihan raya," katanya.

Beliau mencadangkan supaya semua ahli Parlimen perlu diberikan sekurang-kurangnya seorang penyelidik pilihan mereka yang akan dibayar oleh Parlimen atau parti.

Setiausaha Agung Transparency International-Malaysia (TI-M) S Josie M. Fernandez percaya gaji ahli Parlimen perlu ditambah untuk mengelakkan 'godaan'.

"Kita perlu memastikan bahawa pembiayaan diperolehi daripada perniagaan persendirian dan penderma yang sah dan tidak berkompromi atau mempengaruhi ahli-ahli politik dalam mana-mana cara.

"TI-M juga mengemukakan hal-hal pembiayaan politik kepada Perdana Menteri dan saya percaya adalah penting mereka dibayar dengan sewajarnya selaras dengan kehendak rakyat," katanya.

Ahli Parlimen Beluran Datuk Ronald Kiandee yang juga bekas timbalan speaker, berkata sudah tiba masanya untuk kerajaan mengkaji gaji ahli Parlimen.

"Walaupun elaun kami telah meningkat secara beransur-ansur, ia kekal lebih rendah daripada kakitangan kerajaan Jusa C," katanya.

Ahli Parlimen Subang R. Sivarasa juga bersetuju dengan mengatakan masalah yang sebenar adalah tidak ada sumber kewangan yang diperuntukkan untuk membiayai pusat perkhidmatan setiap ahli parlimen dan kakitangan.

"Kami menggunakan elaun kita untuk membiayai pusat dan kakitangan," katanya, sambil menambah bahawa keadaan mesti berubah sejajar dengan sistem parlimen yang lain.

Beliau berkata, "pada masa yang sama, saya percaya ahli Parlimen kita perlu dibayar selaras dengan amaun yang dibayar kepada kakitangan kanan dan pertengahan dalam sektor swasta."

No comments:

Blog Archive