Latest News

KERAJAAN GAGAL DARI SUDUT MANA?

SESETENGAH pemimpin yang hanya tahu mencarut, troll, TIDAK menyebutpun, kerajaan gagal daripada sudut mana?

Jumlah jangkitan covid-19?, kematian kerana virus tersebut? Pemvaksinan? Bantuan kepada rakyat terkesan? Pelonggaran pada aktiviti ekonomi? Atau daripada sudut mana?

Sejak pandemik covid-19 yang berasal daripada Wuhan, China muncul pada Disember, 2019, TIADA satu negarapun bebas daripada virus tersebut, termasuk negara adikuasa, seperti Amerika Serikat, United Kingdom, malah negara China.

Negara-negara pengeluar vaksinpun, masih bergelut dengan virus tersebut, malah semalam, dikatakan UK akan berdepan jangkitan gelombang baharu, dianggarkan boleh mencecah 100,000 jangkitan sehari pada julai, kerana varian berasal daripada India.

Kerajaan Perikatan Nasional (PN) telah mewarisi penularan jangkitan dalam negara, akibat ketidak cekapan kerajaan lalu, termasuk keenggan kerajaan menghalang kemasukan pelancong daripada negara asal virus, China, dengan alasan, jangkitan dalam negara belum kritikal, malah Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kesihatan masa itu, dengan gah menyatakan, bahawa negara mampu berhadapan dengan virus tersebut.

Dua minggu kerajaan PN dibentuk, dilaksanakan PKP1.0. Berbagai SOP dirangka selari dengan nasihat WHO. Kerana rakyat sanggup mengorbankan kebebasan, maka patuh SOP dan PKP1.0. Hasilnya, jangkitan dapat dilandaikan, sehinggakan jangkitan hanya satu (seluruh negara) pada 1 julai, 2020. Melihat pencapaian kerjaan tersebut, maka TIDAK timbul KERAJAAN GAGAL.

Penulis, hanya melihat SATU kegagalan kerajaan PN, apabila gagal MENGHALANG PRN-16 Sabah. Bukan sahaja KERAJAAN, malah MAHKAMAH (khusunya hakim yang membuat keputusan).

Kerajaan mempunyai kekangan menghalang PRN-16, kerana terbentur dengan KUASA TYT SABAH, Selain TIADA kuasa mencampuri MAHKAMAH.

Jikalau lah TYT Sabah, dan hakim mahkamah mengambil kira betapa seriusnya ANCAMAN covid-19, sudah PASTI PRN-16 tidak berlaku.

Ada yang berhujah, jika KERAJAAN Warisan pimpinan Datuk Shafie Apdal dibiarkan memerintah, maka TIDAK akan ada PRN-16 Sabah. Tetapi mereka itu, TIDAK menerima HAKIKAT, semakin LAMA kerajaan Warisan yang diterajui Shafie memerintah, maka SEMAKIN besar kerosakan akan berlaku, BUKAN sahaja berkaitan ekonomi, akan tetapi undang-undang, kewangan, malah pentadbiran.

Kerajaan Shafie, adalah kerajaan bertindak HENTAM KEROMO.

Cuba bayangkan, kadar pertumbuhan ekonomi Sabah pada tahun 2017, di atas 8%, tetapi sebaik memerintah, kadar pertumbuhan ekonomi Sabah merudum kepada 1.5% pada tahun 2018, sedangkan tiada ancaman apa-apa terhadap kesihatan ataupun ekonomi. Bukan itu sahaja, kadar ekonomi Sabah tahun 2019, turun lagi kepada 0.5%, sedangkan tiada bencana apa-apa yang sedang berlaku dalam negeri, negara malah dunia.

Dalam keadaan demikian, hanya pemimpin dan wakil rakyat yang sebulu dengan Shafie boleh menerima, manakala sebahagian besar pemimpin dan wakil rakyat tidak.

Ekoran prestasi kerajaan Warisan pimpinan Shafie yang begitu buruk, maka jika diteruskan, akan membawa malapetaka kepada rakyat Sabah secara keseluruhan. Atas asas tersebut, maka 33 ADUN yang diketuai Tan Sri Musa Aman, memohon untuk membentuk kerajaan baharu negeri Sabah pada 29 Julai, 2020. Namun, permintaan tersebut tidak dilayan, malah TYT membubarkan DUN Sabah, untuk PRN-16 Sabah.

Pembubaran DUN tidak sepatutnya dilakukan, kerana penggal ke-15 Sabah masih jauh daripada berakhir, iaitu pada pertengahan tahun 2023.

Telah diketahui, akibat PRN-16 Sabah, maka jangkitan Covid-19 terus mencanak, sehinggakan proklamsi darurat dan PKP3.0 terpaksa dilaksanakan.

Melihat rentetan, pendekatan kerajaan PN sejak Mac, 2020 sehingga kini, TIDAK timbul istilah KERAJAAN GAGAL.

Tidak dinafikan terdapatnya BERBAGAI kelemahan, al-maklum lah, INI lah pertama kalinya, kerajaan atau pemimpin negara ini berhadapan PANDEMIK. Tiada kerajaan atau pemimpin di negara ini pernah menghadapinya. Juga, berhadapan dengan pandemik ini, negara-negara yang pernah menghadapinya 100 tahun yang lampu, pun, bukan sahaja bergelut, akan tetapi SANGAT terkesan, bukan sahaja bilangan jangkitan akan tetapi kadar kematian yang tinggi.

Kena adil lah pada KERAJAAN hari ini, jangan TERLALU mudah TROLL #KERAJAANGAGAL, hanya kepentingan POLITIK masing-masing.

7 Responses to "KERAJAAN GAGAL DARI SUDUT MANA?"

Pertahan Hak Orang Asal Islam/Melayu Malaysia (Defend Indigenous Malaysian Muslim/Malay Peoples' Rights) said...

Artikel PENIPU BANGAI ANJING pro-BERSATU NAZI spt. biasa!! Spesis2 BANGKAI ANJING mcm. ni mmg. patut MAMPOS dijangkiti COVID-19!!

Tgk. juga warga EMAS ORANG ASAL Islam/Melayu kita, Pesara Guru, yg. sampai skrg. - TAK dpt. VAKSIN walau dah mendaftar berBULAN di My Sejahtera tu, yg. disyaki telah diKUASAI oleh MUSUH2 Islam/Umatnya dr. Ejen2 DAPpengganas ZIONIS di KKM!!

Di - https://www.hmetro.com.my/mutakhir/2021/06/716954/tunggu-suntikan-vaksin-untuk-lindung-diri-metrotv

Pertahan Hak Orang Asal Islam/Melayu Malaysia (Defend Indigenous Malaysian Muslim/Malay Peoples' Rights) said...

Tgk. PEMBUNUHAN beramai2 bangsa ORANG ASAL Islam/Melayu kita, yg. diBIAQkan MATI dgn. sewenangnya - akibat program VAKSIN yg. punya LEMBAP & mengUTAMAkan WARGA2 ASING/PATI2 dr. Industri KAYA-RAYA, yg. diJILAT oleh ULAR2 IBLIS azmin HOMO/khairy LIBERAL& rejim PEMBUNUH/PEROMPAK/PENGGUBAH WANG HARAM/PERASUAH/PENIPU Zionis NAZI PH-BERSATU!!

Di -
https://www.hmetro.com.my/mutakhir/2021/06/715370/covid-19-ragut-nyawa-ibu-bapa-kami

Pertahan Hak Orang Asal Islam/Melayu Malaysia (Defend Indigenous Malaysian Muslim/Malay Peoples' Rights) said...

Lihat rejim PEMBUNUH/PEROMPAK/PENGGUBAH WANG HARAM/PERASUAH/PENIPU Zionis NAZI Penjajah DAP ni, yg. punya nak MEROMPAK berJUTA2 Vaksin miliki RAKYAT kita, utk. diberikan segera pd. mungkin berJUTA2 si PEKERJA2 ASING/PATI2 yg. menDOMINASI Industri2 gergasi tempatan & asing KAYA-RAYA depa, dgn. membuat alasan PALSU kononnya pekerja2 ni barisan 'hadapan' ekonomi!! PALA HOTAK lu DAP Penipu!!

Yg. RAKYAT dr. bangsa ORANG ASAL Islam/Melayu kami yg. dr. pelbagai PEKERJAAN spt. PENJAWAT2 AWAM, NELAYAN, PETANI, JURUTERA, AKAUNTANT, PENCUCI dsbnya - BUKAN barisan hadapan ekonomi aaaaaahhhhhhhhh?!!

Di - https://www.hmetro.com.my/mutakhir/2021/06/716945/dua-ppv-khas-untuk-economic-frontliners-metrotv

Pertahan Hak Orang Asal Islam/Melayu Malaysia (Defend Indigenous Malaysian Muslim/Malay Peoples' Rights) said...

Tgk. HUNGARY yg. hampir PULIH sepenuhnya hanya dlm. masa 3 BULAN, dr. Gelombang-3 Wabak COVID-19 yg. TINGGI sblm. ni (~12,000 sehari dlm. bulan MAC) - selepas memperCEPATkan program VAKSIN depa dgn. VAKSIN2 dr. CHINA & RUSSIA yg. lebih CEPAT iaitu, Sinopharm & Sputnik V (bukan yg. LEMBAP mcm. program PELAN COVAX bawah WHO Zionis PENIPU tu) - utk. memVAKSIN hampir keseluruhan RAKYAT dia!!

Di -
https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2021/06/827280/rakyat-malaysia-kembali-hidup-normal-selepas-kejayaan-vaksinasi

Pertahan Hak Orang Asal Islam/Melayu Malaysia (Defend Indigenous Malaysian Muslim/Malay Peoples' Rights) said...

Dan apa BODOHnya KEM. PENGGUNA ni!! SELAMATkan juga LABUAN dr. KEBULURAN!!

Di -
https://www.facebook.com/157851205951/posts/ini-masa-krisis-darurat-mahu-buatmaka-gunalah-penyelesaian-cara-krisis-untuk-sel/10157949333145952/

Pertahan Hak Orang Asal Islam/Melayu Malaysia (Defend Indigenous Malaysian Muslim/Malay Peoples' Rights) said...

Jadi baik lu MAMPOS dijangkiti COVID-19, si ULAQ2 IBLIS Diktator Muhyiddin-GILA SEKS/NAMA PALSU ni & rejim2 PEMBUNUH/PEROMPAK/PERASUAH/PENGGUBAH WANG HARAM/PENIPU Zionis NAZI PH-BERSATU!!

Di - https://suarakitahebat.wpcomstaging.com/2021/06/12/beginilah-jadinya-bila-kerajaanpnipupmbodoh-gagal/

zack said...

Ye apek tua kit sial majal yg asyik gelarkan kerajaan gagal meroyan anknya guan hen hanya sempat jadi menteri kewayangan selama 22 bulan...nasib baik jika tidak sirasis ini ambil wang negara tanpa melalui kementerian terus bagi kat instituisi pendidikan cina yg tak dhaif pun,tak perlu bantuan pun tp dlm masa yg sama org2 bujang,ibubapa tunggal,petani dan nelayan yg pernah dapat brim tp disekat dimasa bsh ph haprak..penipu rakyat..ini baru betul suara kite hebat bkn mcm bloger bodoh sombong asyik meroyan pm pn bodoh..

Blog Archive