Monday, July 13, 2020

PRU-15: PN PERLU ELAK 3 PENJURU

Pengalaman BN dan Pas bertembung 3 penjuru pada PRU-14 menguntungkan PH. Kerana pengalaman itu, maka UMNO dan Pas mewujudkan Muafakat Nasional, sebelum hadirnya Bersatu.

Agihan kerusi antara Umno dan Pas, agak mudah diselesaikan, kerana melihat rekod pilihanraya, mana-mana parti yang mempunyai kebarangkalian menang akan dipilih di sesuatu kawasan.

Dengan kemasukan Bersatu, maka formula MN, perlu berubah, jika mengelak 3 penjuru.

Melihat rekod pilihanraya pada PRU-14, jika Umno/Pas atau Bersatu bertembung satu lawan satu dengan PH, maka kelebihan kepada calon parti-parti dalam Perikatan Nasional (PN).

Kebarangkalian akan berlaku, jika Umno atau Pas mengambil jalan tengah dengan meminjamkan kawasan tradisi mereka kepada Bersatu khususnya bagi 15 MP ex-Umno yang kini bersama TSMY, sudah tentu menerusi satu perjanjian, bahawa kerusi tidak boleh di bawa melompat atau penyokong mana-mana parti di luar PN, selepas PRU.

UMNO atau Pas jangan mudah menghukum kawan, kerana isu pengagihan kerusi. Dalam senario sekarang memerlukan semua pihak berlapang dada, bahawa tidak semestinya yang diinginkan boleh diperolehi. Bertolak ansur untuk satu kemenangan adalah lebih utama.

Parti-parti dalam PN, perlu sedar dan mengingatkan pihak masing-masing, jika berbalah maka DAP yang mengaut keuntungan.

No comments:

Blog Archive