Wednesday, May 20, 2020

PN BOLEH HILANG MAJORITI JIKA ADA MP HILANG KELAYAKAN


PENULIS yakin 113 ahli parlimen yang menyokong kerajaan Perikatan Nasional (PN) akan teguh sehingga parlimen dibubarkan. Akan tetapi, jumlah itu akan berkurang jika ada MP daripada kalangan penyokong itu hilang kelayakan.

Kita tahu, terdapat 6 MP daripada jumlah tersebut sedang dibicarakan di mahkamah. Walaupun demikian, status kehilangan kelayakan mereka itu memerlukan proses yang panjang, kerana akan berlarutan sehingga ke Mahkamah Persekutuan.

Kerana proses mahkamah memerlukan masa yang panjang, maka peluang hilang kelayakan mereka dalam tempoh masa 3 tahun amat lah tipis.

Enam MP yang sedang dibicarakan tersebut adalah MP Pekan, MP Bagan Datuk, MP Putrajaya, MP Pontian, MP Baling dan MP Kinabatangan kesemuanya daripada parti Umno.

Politik di negara ini, istilah lompat parti atau bertukar sokongan sudah menjadi new normal dan legal, maka penulis tidak terkejut, jika ada MP bertukar arah. Para MP yang ada kemungkinan bertukar arah tersebut, adalah mereka yang ada kaitan dengan mantan Timbalan Presiden PKR-Dato Azmin Ali.

Kebarangkalian bahawa akan ramai lagi MP daripada PKR mengikut jejak Azmin tidak dapat ditolak memandangkan derasnya para pemimpin atau ahli-ahli parti itu semacam berlumba-lumba meninggalkan parti pimpinan Dato Seri Anwar Ibrahim tersebut.

Tarikan bahawa PN bakal wujud sebagai parti boleh menjadi tapak politik baharu mereka, khususnya MP daripada kaum melayu atau bumiputera.

Faktor tarikan lain, bagi para MP melayu/bumiputera adalah kebarangkalian mereka menang dalam pilihanraya amat tipis di kawasan-kawasan mereka jika berhadapan calon-calon daripada PN, kerana berasaskan kepada komposisi pengundi.

Telah terbukti di Parlimen Cameron Highlands, DUN Semenyih, DUN Rantau, Parlimen Tanjong Piai dan Kimanis, semasa PRK diadakan di kawasan-kawasan tersebut.

Memang pada kedudukan kerajaan PN yang hanya mempunyai kelebihan 2 kerusi adalah sebuah kerajaan yang tidak stabil atau kerajaan dihujung tanduk, akan terus cuba ditumbangkan oleh pihak lawan, menerusi kaedah lompat parti. Usaha pihak pembangkang akan berterusan sehinggalah parlimen dibubarkan.

2 comments:

Anonymous said...

Bergaduh dengan semua PM, semoga Tun Mahathir mendapat hidayah

HABIS diserang habis-habisan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin. Habis semua orang salah. Naratif yang sama dibawa oleh Tun Dr. Mahathir Mohamad dalam sidang akhbarnya di Yayasan Kepimpinan Perdana Menteri sebentar tadi – topiknya kita semua maklum.

Kelibat Datuk Seri Anwar Ibrahim dan wakil-wakil PKR bagaimanapun tidak muncul bersama Pengerusi BERSATU

Anonymous said...

Demi kestabilan politik semasa ketika kita berdepan dengan ancaman Covid-19, tak perlulah diganggu Perikatan Nasional (PN). Tumpuan harus diberikan pada PRU-15 dan mereka juga harus menghormati nasihat Yang di-Pertuan Agong.

“Kalau tak diambil peduli nasihat Agong, ini gambarkan PH betul-betul obses dan gila kuasa,” katanya ketika dihubungi Malaysiakini.

Tambahnya, dalam tempoh sebelum menghadapi PRU, PH perlu memperbaiki beberapa isu dalaman parti.

“PH harus mantapkan kerjasama anggota dalam parti sekarang dan harus dinyatakan secara jelas siapa hendak jadi PM (perdana menteri) nanti, jangan serabut-serabut macam dulu,” Anwar Ibrahim dalam sidang media PH tanpa kalibat Tun Mahathir.

Makin mereput nampak gaya Tun Mahathir buat masa ini tiada lagi talian hayat untuk dirinya dan keluarganya lagi untuk kali ini.

Blog Archive