Wednesday, April 08, 2020

RUPANYA MASIH RAMAI RAKYAT MALAYSIA KAIS PAGI MAKAN PAGI KAIS PETANG MAKAN PETANG

PENERIMA Bantuan Prihatian Nasional (BPN) terpaksa berbaris panjang, samada di kisok ATM atau kaunter bank BSN.

Di hari pertama, jelas sangat panjangnya barisan. Melihat panjangnya mereka yang berbaris, tidak sedikit pengguna-penguna media sosial mengupload gambar-gambar, termasuklah gambar yang penulis kongsi dalam tulisan kali ini.

Mengapa penerima sanggup berbaris? apa kah kebaru-baruan menerima bantuan RM1000? setiap Ketua Isi Rumah (KIR).. Penulis percaya tidak. Mereka yang mempunyai akaun bank, sudah tentu telah biasa mempunyai wang sebanyak itu.

Tindakan kerajaan melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) selama 28 hari bermula pada 18 Mac, sehingga 14 April, 2020, telah memerangkap rakyat, khususnya mereka yang berpendapatan rendah, terutama mereka yang bekerja tidak tetap, 

Ada lah dimengerti, bagi mereka yang bekerja tidak tetap, berkurung di rumah selama tempoh masa itu, maka terputuslah pendapatan. Malah mereka yang terputus pendapatan, bukan sahaja dihadapi kumpulan sedemikian, malah mereka yang bergaji bulanan juga, ada yang terpaksa bercuti tanpa gaji, atau diberhentikan.

BPN merupakan satu rahmat menyambung nyawa, kerana duit itu boleh lah digunakan membeli keperluan makanan, dan mungkin ada yang mencuba memesan makanan segera seperti KFC, McD, Pizza dan sebagainya.

Setidak-tidaknya bantuan BPN itu, boleh lah mereka membeli beras kegemaran, atau lauk-lauk kegemaran selama tempoh PKP.

Tetapi, apa yang kita semua tidak tahu, bahawa sebahagian daripada mereka yang berbaris itu, mungkin telah berhari-hari, hanya makan nasi berulamkan garam atau gula, atau nasi dicampur air kopi.

Rupanya, sebahagian rakyat kita, jika melihat kepada situasi pelaksanaan PKP, ramai yang masih berstatus kais pagi makan pagi kais petang makan petang. Benar lah tindakan Kerajaan Barisan Nasional semasa era Dato Seri Najib Razak memperkenalkan BRIM.

1 comment:

Anonymous said...

KENYATAAN MEDIA MAJLIS SETIAUSAHA PAKATAN HARAPAN

7 April 2020

KERAJAAN PERLU BERHENTI MENYALAHKAN PENJAWAT AWAM

Majlis Setiausaha Pakatan Harapan melahirkan rasa kesal terhadap perkembangan mutakhir ini berkaitan pemecatan beberapa jawatan dalam agensi dan Syarikat Berkaitan Kerajaan (GLC).

Tindakan Kerajaan memecat jawatan-jawatan lantikan Kerajaan sebelum ini daripada golongan professional pada masa ini adalah tidak wajar dan bukan keutamaan.

. bla.. bla... blahhh..bole blahh..bla...

blaa..blahhh..bole blahhh...

YB DS Shamsul Iskandar Mohd Akin
Parti Keadilan Rakyat (KEADILAN)

YB Datuk Wira Dr Mohd Hatta Ramli
Parti Amanah Negara (AMANAH)

YB Liew Chin Tong
Parti Tindakan Demokratik (DAP)

Persoalan yang 'walaun mudah lupa'

Sejak bila DAP jadi champion dalam membela penjawat awam nih...!? mana pergi pakar formula@strategi DAP iaitu Tony Phua..!?

menuduh penjawat awam sebagai membebankan Kerajaan adalah pemimpin Pakatan Harapan, khususnya Tony Pua, Ahli Parlimen Damansara dari DAP (25 Oktober 2016).

Yang menegaskan mengenai betapa Kerajaan tidak perlu takut untuk memecat penjawat awam adalah pemimpin Pakatan Harapan (PH), khususnya Kerk Chee Yee, EXCO Kerajaan Melaka dari DAP (18 September 2018).

Yang menegaskan mengenai keperluan untuk terus melakukan proses pembersihan kepada penjawat awam di Kementerian-kementerian ialah pemimpin PH, khususnya Dr Ong Kian Ming, Ahli Parlimen Bangi dari DAP (17 April 2019).

Yang mendesak Kerajaan supaya mengurangkan bilangan penjawat awam di dalam negara adalah pemimpin PH, khususnya Wong Ling Biu, Ahli Parlimen Sarikei dari DAP (19 November 2019).

Yang menuduh penjawat awam menjadi ‘deep state’ dan mensabotaj Kerajaan adalah pemimpin PH, khususnya Lim Kit Siang, Dr P Ramasamy, Charles Santiago, Ronnie Liu, Khalid Samad, Aiman Athirah dan Sivarasa Rasiah dari DAP, PAN dan PKR (sepanjang 2019, khususnya November).

Yang memindah dan menyejuk bekukan (‘cold storage’) penjawat-penjawat awam utama Kerajaan, termasuk Ketua-ketua Setiausaha Kementerian, ialah Kerajaan PH (2018 dan 2019).

Yang mempersoalkan pemberian bantuan tunai RM500 kepada lebih 1.5 juta penjawat awam adalah pemimpin PH, khususnya Datuk Ngeh Koo Ham, Ahli Parlimen Beruas dari DAP (28 Mac 2020).

Blog Archive