Monday, March 23, 2020

SABAH KITA PUNYA- PAKEJ BERDEPAN COVID-19: TIADA SAMBUTAN HARIRAYA

Kerajaan Sarawak mengumumkan pakej bantuan kepada rakyat negeri itu untuk menghadapi kesan wabak COVID-19 sebanyak RM1.15bilion, yang mana didalamnya termasuk pembayaran RM250 sebulan selama 6 bulan bagi rakyat yang tersenarai dalam Brim/BSH. 

Negeri itu juga telah memesan 2juta topeng muka/Mask daripada negara China yang berkos hampir RM3juta untuk dibahagikan kepada rakyat Sarawak secara percuma. 

Di Sabah sesuai dengan pemerintahan Datuk Shafie Apdal. #SABAHKITAPUNYA, dengan bangga mengumumkan kepada rakyat untuk berhadapan dengan COVID-19, Sidang DUN Sabah pada 16-23 April hanya boleh dihadiri para ADUN dan pegawai terpilih serta tiada lagi hidangan makan-minum, tahun ini tiada solat tarawih di masjid/surau, dan tiada sambutan hariraya oleh kerajaan negeri. 

Kerajaan Sabah yang berslogan #Sabahkitapunya, sangat bangga dengan bantuan RM2juta kepada negara China berhadapan dengan wabak COVID-19. 

Rakyat Sabah tertanya-tanya, kemana sudah simpanan wang negeri yang diwarisi daripada Kerajaan Bn yang berjumlah RM3.74bilion. Kemana sudah bayaran royalti minyak RM1.6bilion tahun 2019. 

Sementara negeri-negeri, termasuk Kedah dan Kelantan telah mengumumkan insentif kepada rakyat, malah para exco Kedah termasuk Menteri Besar, telah menghibahkan nombor telepon bimbit kepada umum, supaya rakyat dapat terus berhubung, menyuarakan kesulitan masing-masing. 

Di Sabah pula, semua menteri, bersembunyi, termasuk lah menteri frontliner- Menteri Kesihatan dan Kesejahteraan Rakyat.

No comments:

Blog Archive