Monday, February 10, 2020

USUL SOKONGAN- SAYA SUDAH PM- TUN DR MAHATHIR

USUL sokongan di Dewan Rakyat yang bakal dikemukakan Parti PAS pada Persidangan Dewan Rakyat bulan depan, sebenarnya TIDAK perlu bagi Tun Dr Mahathir, kerana beliau sudahpun menjadi Perdana Menteri.

Usul sokongan atau undi percaya, sebenarnya sama dengan usul tidak percaya, hanya yang pertama menggunakan istilah sopan.

Ada dua kemungkinan berlaku pada USUL tersebut. Pertama, majoriti ahli Dewan menyokong atau sebaliknya. Jika majoriti ahli dewan menyokong, maka membawa pengertian, kerajaan off the day dapat meneruskan kerajaan. Sokongan itu juga membawa tafsiran, apa kah sokongan itu spesifik, iaitu hanya menyokong Tun Dr Mahathir sebagai Perdana Menteri atau kah menyokong kerajaan yang beliau pimpin. Jika sokongan itu hanya berbentuk pribadi, maka membawa erti, jika individu lain dilantik ke jawatan sama, apa kah juga mendapat sokongan? 

Mekanisme pemilihan Perdana Menteri dalam Pakatan Harapan, adalah ditentukan oleh Majlis Presiden, antara parti-parti yang berpakat dalam pakatan tersebut, iaitu-DAP-PKR-Amanah dan PPBM, bukan berasaskan kepada jumlah kerusi parlimen.

PH telah membuat persetujuan atau perjanjian, bahawa jika PH dapat menubuhkan kerajaan selepas PRU-14, Tun Dr Mahathir dilantik sebagai Perdana Menteri untuk tempoh dua tahun, sebelum Dato Seri Anwar Ibrahim mengambil alih. Tempoh dua tahun itu akan berakhir pada Mei tahun ini. Namun atas perkembangan semasa, masa peralihan itu dikatakan bakal berlaku selepas persidangan APEC pada November depan, yang mana Malaysia menjadi tuan rumah. Berasaskan kepada perkembangan tersebut, ramai yang mengatakan peralihan kuasa akan berlaku sebelum tahun 2020 melabuhkan tirai.

Namun, kerana politiking dalam negara, pihak bukan kerajaan cuba mempengaruhi peralihan kuasa antara pemimpin PH, apabila parti Pas bukan sahaja mencadangkan agar Tun Dr Mahathir perlu meneruskan jawatan sehingga tamat penggal, malah menyokong termasuk bakal mengemukakan usul pada persidangan Dewan Rakyat. Apa kah usul itu diterima, sangat bergantung kepada Speaker Dewan Rakyat.

Seharusnya, mana-mana pihak yang bukan sebahagian daripada kerajaan, perlu membiarkan parti yang sedang memerintah menentukan halatuju mereka, dan membiarkan mereka menamatkan penggal dengan cara mereka. Pihak pembangkang, hanya menumpukan kepada PRU-15, dan pada masa itu terpulang kepada rakyat atau pengundi, mana parti yang bakal membentuk kerajaan selepas PRU tersebut.

Mengubah kerajaan di pertengahan jalan menerusi komposisi yang berbeza, meskipun tidak melanggar prinsip demokrasi, akan tetapi cara itu melanggar aspirasi rakyat pada PRU-14.

Pihak pembangkang, jika mahu mendapat sokongan rakyat, perlu memberi tahu rakyat, tentang kelemahan kerajaan off the day, memberikan alternatif yang lebih baik kepada rakyat, jika mereka dapat membentuk kerajaan.

Memang, tempoh 5 tahun adalah tempoh yang cukup samada memudaratkan perekonomian negara atau sebaliknya. Rakyat kena akur, apapun kejadian yang berlaku dalam negara, kerana itulah pilihan mereka pada PRU-14.

Kuasa rakyat adalah kuasa mutlak dalam demokrasi. Jika rakyat merasa bahawa kerajaan yang mereka pilih pada PRU-14 memudaratkan mereka, maka pada PRU-15, ditangan mereka menentukan kerajaan baharu.

Apa masalahnya menunggu PRU-15? dan membiarkan PH menentukan cara mereka memerintah selama sepenggal?

2 comments:

pakresky said...

Assalamualaikum wr.wb,saya pak arianto pekerjaan saya sehari-harinya cuma seorang TKI pembantu di negara tentangga yaitu di malaysia yang pendapatannya tidak seberapa dan suami saya cuma kerja di kelapa sawit,buat biaya anak sekolah aja tidak cukup di kampung apalagi untuk mencukupi kebutuhan hidup keluarga sehari-harinya dan suatu malam saya buka internet dan tidak sengaja saya temukan number HP EYANG WORO MANGGOLO langsung saya telpon beliau dan menceritakan semua keluahan saya dan akhirya di kasih ANGKA GHAIB 6D benar-benar tembus dengan adanya EYANG semua hutang-hutang saya di kampung sudah lunas semua ,bahkan sekarang saya sudah buka usaha WARUNG MAKAN di malaysia!!! sekali lagi saya mengucapkan banyak terimah kasih kepada EYANG WORO MANGGOLO atas bantuan Eyang kini impian saya selama ini sudah jadi kenyataan dan berkat bantuan EYANG WORO MANGGOLO pula yang telah memberikan angka ghaib hasil ritual,beliau kepada saya yaitu 6D dan alhamdulillah telah berhasil memenangkan 5x berturut-turut tembus .
Solusi yang tepat jangan anda putus aza karna EYANG akan membantu anda semua dengan Angka ritwal/GHOIB apa bila anda butuh angka togel 2D-3D-4D-5D-6D, dijamin 100% jebol.
Apabila ada waktu silahkan/SMS EYANG WORO MANGGOLO di number 082-391-772-208 .
DAN BELIAU JUGA BISA MENBANTU ANDA TUK PUTARAN YANG ADA DI BAWA.

angka;GHOIB: singapur
angka;GHOIB: hongkong
angka;GHOIB; malaysia
angka;GHOIB; toto magnum 4d
angka"GHOIB; laos…
angka"GHOIB; macau
angka"GHOIB; sidney
angka"GHOIB: vietnam
angka"GHOIB: korea
angka"GHOIB: kudalari

sekali lagi makasih yaa KI waktu itu saya cuma bermodal uang cuma 300 ribu dan akhirnya saya menang banyak dan berkat angka gaib hasil ritual KI saya sudah buka usaha Kini kehidupan keluarga saya jauh lebih baik dari sebelumnya,bagi anda yang ingin seperti saya silahkan HUB/SMS EYANG WORO MANGGOLO di number 082-391-772-208 insya allah beliau akan menbantu anda semua.trimakasih....?

Unknown said...

If you're trying to lose kilograms then you certainly need to get on this totally brand new custom keto diet.

To create this keto diet service, certified nutritionists, fitness couches, and professional cooks united to provide keto meal plans that are useful, convenient, money-efficient, and enjoyable.

Since their launch in 2019, 1000's of individuals have already completely transformed their body and health with the benefits a great keto diet can provide.

Speaking of benefits; clicking this link, you'll discover 8 scientifically-tested ones given by the keto diet.

Blog Archive