Friday, October 18, 2019

PERBICARAAN 1MDB - TERJEMAHAN KENYATAAN MEDIA TAN SRI SHAFEE ABDULLAH BERTARIKH 17 OKTOBER 2019

17 Okt - Saya ingin merumuskan demi manfaat para media tentang perkembangan kes 1MDB ini sejak 7 hari lepas.

Seperti yang anda semua dapat hayati, kami telah mengemukakan bukti melalui saksi ini, Datuk Shahrol (Bekas Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) 1MDB), ketika sesi soal balas bahawa, 1MDB bukan dan tidak pernah merupakan idea Datuk Seri Najib (DSN).

Kerana dari perspektif garis masa, 1MDB pada asalnya adalah merupakan TIA (Terengganu Investment Authority).

TIA telah mengalami masalah sejak awal yang mana kebanyakannya kami telah buktikan berpunca dari Jho Lo.

Jho Lo telah wujud di dalam TIA sebelum DSN mengenalinya. Jho Lo sudahpun mengenali Sultan Terengganu dengan cara-cara tertentu. Dan dia telah menonjolkan diri dan pengaruh, malah telah membawa Sultan Terengganu ke Abu Dhabi untuk meyakinkan baginda tentang konsep perniagaan syarikat Mubadala.

Begitulah caranya TIA telah diwujudkan, iaitu sebagai syarikat pelaburan buat Negeri Terengganu. Ini adalah sangat jelas.

Pada ketika itu, DSN adalah hanya merupakan Timbalan Perdana Menteri (TPM) dan beliau tidak mengetahui langsung apa yang berlaku di dalam TIA.

Kemudian seperti anda tahu, situasi menjadi lebih buruk sehingga Tuanku Sultan tidak gembira. Tuanku pada ketika itu juga adalah YDP Agong. Baginda memutuskan untuk lupakan idea TIA dan serahkan kepada Kerajaan Pusat untuk takeover.

Ini adalah penting kerana ia menunjukkan yang DSN tidak pernah merancang menubuhkan 1MDB atau TIA. Beliau tidak pernah merancangnya. Beliau mewarisi masalah ini dari TIA. Ini penting!

Apabila beliau ambil alih TIA, itulah juga garis masanya Jho Lo sudahpun berjaya menembusi Pejabat Perdana Menteri dan TPM melalui Amhari, EPU melalui Amhari, dan 2-3 karakter lain termasuk Shahrol. Kesemua mereka ini telah dipegang oleh Jho Lo.

Jho Lo juga telah melalui adiknya menghampiri Riza, anak tiri DSN. Kerana adiknya ini belajar di London School of Economics bersama Riza. Itulah caranya Jho Lo mengenali DSN melalui ahli keluarga DSN.

Jho Lo menggunakan metod yang sama....bagaimana dia mengenali Sultan Terengganu, bagaimana dia menyelusup ke dalam EPU, bagaimana dia merapati pegawai-pegawai yang kemudiannya menjadi pegawai DSN, tekniknya adalah sama. Ideanya adalah untuk mengenali dan memegang mereka, kesemuanya dengan motif jahat. Ini kita telah buktikan.

Keduanya, adalah sejurus selepas adanya TIA (belum jadi 1MDB lagi) anda semua perlu ingat bon Nota Jangka Sederhana Islam (IMTN) telah diterbitkan.

Jho Lo telah berpura-pura kononnya dia tidak menerima sebarang gaji atau manfaat. Tetapi dia sangat aktif. Ada yang tak kena sebenarnya kerana individu ini bekerja dengan begitu tekun namun tidak memperoleh sebarang hasil, pasti ada sesuatu yang disembunyikan.

Dan terbukti benar, di dalam bon IMTN bernilai RM 5 billion, Jho Lo telah merancang bersama Aminvest (Ambank) untuk Ambank membeli bon ini pada nilai RM 4.3 billion. Bermakna terdapat diskaun bernilai RM 700 juta! Jumlah yang cukup besar.

Sikap tidak amanah ini adalah pada pihak Jho Lo dan gerombolannya serta Ambank.
Kerana kami telah buktikan yang Ambank telah membeli bon ini pada nilai 4.3 billion dan menjualnya kepada 2 syarikat milik Jho Lo pada 4.3 billion. Dan dalam tempoh satu atau dua hari, mereka jualkan semula bon ini kepada entiti kerajaan seperti EPF dan syarikat-syarikat insurans pada harga asal iaitu 5 billion.

Dalam satu dua hari, mereka jual pada harga asal dengan pengetahuan Bank. Bank tidak menerima manfaat. Bank hanya menerima bayaran yuran. Namun seseorang dalam bank itu pastinya telah menerima keuntungan lebih dari 700 juta. Jadi anda pasti sedar, Jho Lo sudah lama melakukan perkara ini.

Anda perlu fikir tentang ini...Takkanlah kamu hendak kata yang DSN pada peringkat ini sudahpun berkerja bersama Jho Lo untuk sebat duit IMTN. Ini adalah operasi penyangak. Ia bukan satu operasi yang boleh dihormati oleh sesiapapun. Sedari awal, anda telah berurusan dengan pencuri. Jho Lo adalah seorang pencuri. Itu satu episod...

Beralih ke episod seterusnya....
Episod ini bermula awal minggu ini. Anda ingat tak isu perjanjian perniagaan PSI (Petro Saudi)?
Bagaimana urusniaga dengan Petro Saudi ini datang kepada kita?

Mengikut nota semalam dan hasil soal balas Shahrol, ia terjadi kerana sepucuk surat yang dihantar oleh Putera Turki Faisal As Saud. Putera Turki telah menghantar surat kepada DSN dengan lampiran surat dari Petro Saudi.

Surat Petro Saudi telah menjemput Malaysia untuk melakukan joint venture melalui 1MDB dan ia tidak salah sama sekali kerana DSN adalah pemimpin Malaysia yang bersahabat dengan kerajaan Arab Saudi.

Sebagai seorang Perdana Menteri (saya telahpun katakan ini di mahkamah tadi), bagaimana mungkin DSN melakukan kajian untuk mengesahkan bahawa Petro Saudi ini adalah merupakan syarikat yang sah atau tidak? Mereka yang sepatut dan mesti melakukan kajian dan siasatan ini adalah 1MDB!

Shahrol, selaku CEO 1MDB dibayar RM 99,000 sebulan dan dapat bonus 18 bulan. Sudah semestinya dia perlu lakukan tugas ini tapi dia tidak melakukannya. Shahrol kata dia terima apa yang dikatakan Petro Saudi 100% tanpa mencari dan membaca laporan tahunan syarikat, malah tak pergi ke website untuk mengetahui siapakah Petro Saudi ini.

Dia menerima secara membuta tuli dan kemudian akhirnya mendapati bahawa Petro Saudi ini adalah merupakan sebuah syarikat palsu. Ia tidak mempunyai aset sebanyak yang ia dakwa. Itulah apa yang disahkan oleh Datuk Shahrol.

Tapi perkara paling teruk yang disahkan oleh Datuk Shahrol adalah ini;
Sungguhpun Lembaga Pengarah 1MDB tidak gembira dengan urusniaga ini, namun individu-individu ini telah memujuk Lembaga Pengarah untuk meneruskannya kerana DSN mahukannya, DSN mahukannya. 🤦🏼‍♂️

Sudah semestinya DSN mahukannya namun dengan syarat kesemua urusniaga ini sah dan betul lah. Jika kesemuanya elok dan sah, semestinya DSN mahu meneruskan joint venture ini.

Jika ia tidak elok, jika diketahui ia adalah scam (penipuan), apa perlunya Perdana Menteri meneruskan urusniaga ini?
Apabila Perdana Menteri berkata saya cenderong kita meneruskan urusniaga ini, beliau menyangkakan bahawa semuanya telah dikaji dan disahkan benar.

Kemudiannya, Lembaga Pengarah akhirnya mengizinkan untuk 1MDB meneruskan perjanjian dengan Petro Saudi International (PSI). Ketika mereka sedang membuat keputusan ini, Jho Lo dan gerembolannya telah mewujudkan sebuah syarikat bernama Petro Saudi Cayman di Cayman Islands.

Syarikat ini tidak ada kaitan langsung dengan Petro Saudi International. Kenapa namanya hampir sama, adalah kerana mereka mahu memperdaya 1MDB untuk mempercayai bahawa syarikat ini adalah merupakan anak syarikat Petro Saudi International.

Dan sekali lagi Datuk Shahrol tidak memeriksa yang Petro Saudi International adalah berbeza dengan Petro Saudi Cayman. Dia tidak sedar dan bergantung sepenuhnya kepada Casey Tang yang merupakan lantikan Jho Lo di dalam 1MDB.
Dia kata, “Saya bergantung pada Casey. Casey kata ok, saya pun ok.”

Shahrol tidak periksa dengan peguam syarikat 1MDB sungguhpun 1MDB mempunyai syarikat guaman yang solid. Langsung tak rujuk/periksa dengan peguam, lalu mereka masuk ke dalam perjanjian perniagaan bersama syarikat yang salah.

Inilah syarikat palsu yang telah mengambil wang kita.

Semua ini telah dirancang secara prinsipalnya oleh Jho Lo, dengan bantuan beberapa individu di Petro Saudi dan dalam kes bon IMTN bantuan beberapa individu di dalam Ambank.

Dan sejak pagi ini hingga tadi, kita telah menunjukkan episod-episod yang bagaimana terdapat dokumen-dokumen yang telah direka! Tidak ada mesyuarat. Tidak ada taklimat kepada DSN.
Salah satu yang tidak wujud adalah mesyuarat antara Pengerusi Lembaga Penasihat dengan Datuk Shahrol.

Tidak wujud jawatan Pengerusi Lembaga Penasihat secara bersendirian. Jawatan Pengerusi Lembaga Penasihat itu adalah apabila anda mempengeruskan mesyuarat lembaga penasihat yang mesti dihadiri oleh minimum 4 orang penasihat termasuk DSN.
Apabila beliau Pengerusikan mesyuarat ini, beliau dipanggil Pengerusi Lembaga Penasihat.

Tapi Shahrol berpendapat tarik Pengerusi Lembaga Penasihat seorang diri, duduk bersama beliau dan mereka telah bermesyuarat bersama Lembaga Penasihat. Ini adalah mengarut.

Anda tidak boleh fikir yang Perdana Menteri patut tahu bagaimana mesyuarat syarikat perlu dilakukan. Anda tak boleh expect demikian kerana ini adalah micro managing (pengurusan mikro).

Orang yang sepatutnya menasihati beliau adalah orang seperti Datuk Shahrol. Pegawai 1MDB tidak menasihati beliau malah telah memberikan dokumen untuk beliau tandatangan, namun NASIB BAIK, dalam semua dokumen yang beliau tandatangan, beliau tidak katakan “Go ahead” dengan perjanjian bersama Petro Saudi.

Beliau telah menulis di dokumen-dokumen tersebut, tolong lakukan due dilligence (usaha wajar). Beliau catatkan demikian kerana bekas Perdana Menteri kita tahu bahawa mereka yang perlu lakukan keputusan syarikat adalah Lembaga Pengarah Syarikat (BOD).

BOD adalah pihak yang akan membuat keputusan akhir dalam urusan syarikat.
Perdana Menteri dalam kapasiti jawatannya (PM) boleh mengenepikan (overule) keputusan BOD di bawah Artikel 117. Tapi beliau tidak pernah menggunakan kuasa yang ada padanya seperti yang termaktub di bawah Artikel 117. Sekalipun tak pernah.
Kuasa itu ada tapi dia tak pernah gunakannya. Sama seperti kuasa Perdana Menteri di dalam Petronas.

Ok. Jelas? Ada soalan?

#Soalan1: Anda ada sebut tadi ketika soal balas tentang dokumen yang ditandatangani oleh DSN. Apa bena isunya sebenarnya?

#Jawapan: Itulah dokumen-dokumen minit mesyuarat yang kononnya Datuk Shahrol telah duduk bersama DSN berdua dan kemudian didakwa bahawa telah bermesyuarat dengan Pengerusi Lembaga Penasihat. Ini yang saya sebut tadi ia tidak boleh wujud.
Pengerusi Lembaga Penasihat mesti bersama Lembaga Penasihat di dalam mesyuarat penasihat. Minumum kehadiran 4 orang. Jika anda duduk bersama DSN, anda sedang duduk bersama DSN saja.
Minit-minit mesyuarat itu adalah kesemuanya palsu. Tidak ada minit mesyuarat, tidak ada mesyuarat yang berlangsung, tidak ada keputusan yang dibuat. Kesemua ini telah direka. Itulah kes yang kami tunjukkan tadi.

#Soalan2: TS...banyak lagi ke kamu ada untuk soal balas Datuk Shahrol?

#Jawapan2: Saya rasa saya akan ambil keseluruhan minggu hadapan. Kita ada baki lagi 45% lagi. 55% dah selesai.
Fasa awal ini adalah sedikit payah. Kita sudah selesai fasa 1 iaitu Petro Saudi. Selepas ini kita akan masuk ke isu Aabar dan lain-lain.

Diterjemahkan oleh :
Nabeel Naqie

7 comments:

Anonymous said...

Fakta Najib Jaga Harta Negara
*Ini Fakta

1) *Aset Lembaga Tabung Angkatan Tentera yang ditinggalkan* oleh DS Najib adalah RM 10 billion, Tun M cuma RM 1.4 billion. DS Najib bukan perompak. DS Najib bina masa depan ATM ketika mereka dihasut untuk undi PH

2) *Aset Tabung Haji* yang ditinggalkan oleh DS Najib adalah RM 63.57 Billion, sedangkan Tun M cuma RM 12.27 billion. DS Najib bukan perompak. DS Najib bina ekonomi negara ketika dia difitnah jijik oleh Tun M(Mangkok) mencuri

3) *Rizab Petronas* yang ditinggalkan oleh DS Najib adalah RM 128.2 billion, TunM cuma RM 37 billion! DS Najib tidak pernah guna Petronas tebus hutang anak berbillion. Tiada sorang pun anaknya berniaga dgn Petronas!

4) *Aset KWSP* yang ditinggalkan oleh DS najib adalah RM 791.48. Billion, sedangkan Tun M cuma RM 219.63 billion. DS Najib tidak pernah guna duit KWSP untuk tolong tebus hutang anak atau kroni. DS Najib bukan perompak

5) *Rizab Permodalan Nasional Berhad (PNB)* yang ditinggalkan oleh DS Najib adalah RM 279 billion. Sedangkan Tun M dulu cuma RM 59.5 billion. Macam mana korang cakap DS Najib merompak? Perompak akan tinggal sikit saja kat PNB.

6) *Rizab Bank Negara Malaysia (BNM)* yang ditinggalkan oleh DS Najib adalah RM 430 billion. Tertinggi dalam sejarah negara. Rekod Tun M mampu buat cuma RM 160 billion. Itu beza Menteri Kewangan terbaik Asia dengan yang biasa2.

7) DS Najib adalah *Menteri Kewangan Terbaik Asia*. Tiada sorang pun Menteri Kewangan Malaysia sejak 61 tahun lalu mendapat pengiktirafan tersebut, termasuk Tun M. Apa? Guan Eng? Dia ambik bau pun tak lepas!.kikikiki..!!

Fakta PH Jual Assets Bawah Pentadbiran PH.

KONGRES BARUAH MELAYU KONON
INI FAKTA ASSETS NEGARA TERGADAI
PESTA MERIAH AIR MATA SI TONGONG
AIR MATA BUAYA SI RENTA SI BINGAI

Genap 400 hari Pakatan berkuasa, sekurang-kurangnya lebih RM20 bilion aset negara telah dijual. Secara purata, setiap hari sebanyak RM51 juta aset negara dijual, bersamaan dengan RM2.1 juta aset negara terjual setiap jam di bawah Pakatan.

KONGRES BARUAH MELAYU CKP BERGEGAR
EKOR GELUMANG DENGAN FITNAH JIJIK
TAK PAYAHLAH ATOK ACAH ACAH POWER
WAKIL PIBG LAGI POWER DARI MAHATAIK
MODAL AIRMATA BUAYA TAK LAKU YER.!!

2. Kesemua aset ini termasuklah sebahagian pegangan dalam IHH Berhad (RM8.42 bilion), Sapura Upstream (RM3.7 bilion), Acibadem Sigort (RM1.25 bilion), Telco M1 (RM1.65 bilion), saham TNB (RM1.05 bilion), Boustead Plantation (RM1.2 bilion), Axiata Digital (RM0.579 bilion), BDO Unibank (RM0.415 bilion), CIMB (RM0.364 bilion), Hotel Royale Chulan (RM0.197 bilion), dan juga bangunan Konsulat di Hong Kong yang telah pun mempunyai pembeli dari China (RM1.6 bilion).
3. Tidak cukup dengan kadar ini, terbaru portal perniagaan terkemuka The Edge Markets melaporkan bahawa Pakatan kini merancang untuk terus menjual aset-aset Khazanah iaitu UEM Sunrise, UEM Edgenta, UEM Builders, Cement Industries of Malaysia (CIMA), Projek Lebuh Raya Utara-Selatan (PLUS), dan juga pegangan dalam Malaysia Airport Holdings Berhad (MAHB) serta Malaysia Airlines Berhad (MAB atau lebih dikenali sebagai MAS)

Lim Guan Eng Menteri kewangan terburuk di dunia dan PM ke 7 Tun M(Mangkok) terburuk di doonia..!!

Anonymous said...

Bah. 1:

Itulah, kenapa POLIS dan BETINA latheefa koya/SPRM BANGKAI BABI PENUIPU tu - masih tak nak SIASAT si PEROMPAK2/PERASUAH2 termsk. dr. AMBANK ni oi?!!!! CELAKA betul!! Ya, inilah PENDEDAHAN berdasarkan KEBENARAN yg. amat BERNAS dan BERANI dr. PEGUAMBELA YAB DS Najib, YAB TS Muhammad Syafee Abdullah terCINTA kita ni, psl. IMDB ni!!

Itulah, YAB DS Najib terCINTA kita dan seluruh keluarga beliau serta UMNO dan pemimpin2 ORANG ASAL Islam/Melayu lain dr. UMNO, serta RAKYAT Orang Asal Islam/Melayu kita - telah diANIAYA habis2an oleh si puaka2 Pendatang2 PARIA/CINA-si BANGKAI2 ANJING Zionis Parasit EKSTREMIS/RASIS/FASIS/SUPREMASIS sampah DAP PERASUAH/PEROMPAK/PENJAJAH/PENGGANAS/PENIPU/PENYANGAK bangkai BABI homo jijik ZIONIS ISrael tu, yg. amat KOTOR dan BUSUK mcm. BANGKAI ANJING - melalui geng SAMSENG Penipu/Penjenayah PEGUAM NEGARA PARIA SAMPAH pundek bangkai ANJING DAP PENGGANAS depa, serta PENGGANAS2/PEMBUNUH2 MOSSAD/CIA melalui EJEN2 PENIPU ANJING depa dr. Jabatan Keadilan US, BETINA PELACUR Sarawak report tu, media2 ZIONIS spt. WSJ, Justo dan jho low BANGKAI BABI ni!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Bahkan mahathir pun diTIPU depa habis2an!!!

Itulah, TAK habis2 si SAMSENG Penipu/Penjenayah PEGUAM NEGARA PARIA SAMPAH pundek bangkai ANJING DAP PENGGANAS ni, nak MENUTUP mulut pemimpin ORANG ASAL Islam/Melayu kita, ORANG KAYA INDERA SHAHBANDAR ke-11 PAHANG, keturunan DYMM Sultan Hasanuddin terCINTA kita, PAHLAWAN amat GEMILANG dr. EMPAYAR Melayu/Islam BUGIS GOWA, Sulawesi, yg. MENENTANG Penjajah keparat BELANDA-ZIONIS di KEPULAUAN MELAYU, mantan PM/PRESIDEN UMNO amat GEMILANG kita, YAB DS Mohd. Najib Tun Abd. Razak terCINTA kita, yg. bERHAK menerangkan KEBENARAN pd. RAKYAT - kerana YAB DS Najib dan seluruh keluarga beliau asyik di ANIAYA dan diTINDAS habis2an oleh si rejim PEROMPAK/PERASUAH PH-DAP bangkai ANJING homo JIJIK Zionis ISrael, melalui PENDATANG2 Cina di AMBANK & JHO LOW , si PEGUAM NEGARA PARIA ANJING ni dan HAK*M2 PERASUAH DAPpembunuh depa!!!!
Lihat di -

1. https://www.malaysia-today.net/2019/07/22/najib-src-trial-prosecution-hid-evidence-that-would-clear-najib/

Najib-SRC Trial: Prosecution Hid Evidence That Would Clear Najib

By MT Webmaster

Malaysia Today net
On Jul 22, 2019;

2. https://www.thethirdforce.net/video-src-trial-tommy-thomas-a-proven-liar-and-hypocrite/

[VIDEO] SRC TRIAL: TOMMY THOMAS A PROVEN LIAR AND HYPOCRITE

By Raggie Jessy

The Third Force net
July 18, 2019;

3. https://www.malaysia-today.net/2019/04/08/penang-undersea-tunnel-corruption-scandal-tommy-thomas-is-proving-to-be-a-bigger-crook-than-guan-eng/

Penang Undersea Tunnel Corruption Scandal: Tommy Thomas is proving to be a bigger crook than Guan Eng

By Raja Petra Kamarudin

Malaysia Today
Last updated Apr 8, 2019;

4. https://www.malaysia-today.net/2019/07/18/najib-src-trial-zeti-received-saudi-kingdom-letters-confirming-billion-ringgit-cash-gifts-to-najib/

Najib-SRC Trial: Zeti Received Saudi Kingdom Letters Confirming Billion Ringgit Cash Gifts To Najib

By MT Webmaster

Malaysia Today net
On Jul 18, 2019;

Anonymous said...


Bah. 2:

5. https://www.malaysia-today.net/2016/12/05/the-worlds-biggest-media-conspiracy-by-george-soros-clare-rewcastle-and-dr-mahathir-to-destroy-najib-1mdb-and-kadem-al-qubaisi/

The world’s biggest media conspiracy by George Soros, Clare Rewcastle and Dr. Mahathir to destroy Najib, 1MDB and Kadem Al Qubaisi

By THE THIRD FORCE

Malaysia Today
Last updated Dec 9, 2016;

6. https://www.thethirdforce.net/evidence-suggests-gani-patail-was-complicit-with-wsj-in-src-raid/

Evidence suggests Gani Patail was complicit with WSJ in SRC raid

By Raggie Jessy

The Third Force net
April 17, 2019;

7. http://landdestroyer.blogspot.com/2015/08/us-vs-china-us-mobs-seek-to-overthrow.html

US vs China: US-Backed Mobs Seek to Overthrow Malaysian Government

Tony Cartalucci

Land Destroyer
August 24, 2015;

8. https://journal-neo.org/2018/09/02/washington-post-covers-up-us-meddling-in-malaysia/

Washington Post Covers Up US Meddling in Malaysia

Tony Cartalucci

New Eastern Outlook
02.09.18; dan di


9. http://miazarraannur.blogspot.com/2015/09/justo-akui-diri-sendiri-bodoh-dibayar.html

JUSTO AKUI DIRI SENDIRI BODOH DIBAYAR RM8.5 JUTA UNTUK DOKUMEN JATUHKAN PM

Bicara Perjuangan Blog
4 September 2015;

Maka, si PENJAJAH/PENGGANAS/PEROMPAK/PERASUAH/PENIPU DAP bangkai ANJING spesis BINATANG homo jijik ZIONIS ISrael dan PEGUAM NEGARA PARIA BANGKAI ANJING DAP PENGGANAS ni - mmg. dah mengANJING KURAPkan habis2an SPRM bangkai ANJING tu!!

Anonymous said...

Suatu kronologi dan fakta2 yang sangat menarik. Tahniah Datuk Shafee diatas penerangan, teruskan siri2 penerangan ini dimasa hadapan supaya rakyat tidak keliru!

Rakyat tidak boleh mengharapkan berita2 dari suratkhabar2 dan blogger2 Pakatan Hancing kerana kesemua mereka tidak melapurkan berita sebenarnya dan lebih cenderong dalam memburuk2kan Najib.

Tahniah sekali lagi, insyaALLAH anda dan pasukan anda akan berjaya.

Anonymous said...

Hebat anak Cina Jolo menipu Najib dan kerajaan Malaysia! Lebih hebat dari nak2 Cina Macau SCAM yang telah menipu rakyat sejak puluhan tahun lalu.

Hati2 bila berurusan dengan orang2 Cina, kecenderungan mereka untuk MENIPU sangat tinggi, sudah jadi darah daging agaknya?

tokwancha said...

Sebab tu orang dulu2 ada cakap KALAU TAK MENIPU BUKAN CINA. Menipu dlm semua hal.

Unknown said...

neraca timbangan allah....menanti kita smua......

Blog Archive