Wednesday, October 30, 2019

KETUA MENTERI SAH SABAH-JIKA RAKYAT JADI HAKIM

JIKA rakyat jadi hakim, pertimbangan pertama adalah kemajuan rakyat dan negeri. 

Rakyat Sabah amnya mengetahui bahawa kemajuan rakyat semasa Musa Aman Ketua Menteri Sabah tidak boleh disangkal, dan sehingga kini sangat berbekas di hati rakyat, malah rakyat lah yang memberi beliau gelaran BAPA PEMBANGUNAN MODEN SABAH. 

Pencapaian ketara beliau semasa berjawatan Ketua Menteri apabila beliau berjaya menurunkan kadar kemiskinan Sabah secara drastik daripada hampir 20% pada tahun 2009 kepada di bawah 3 peratus pada tahun 2017 

Selain pencapaian tersebut di atas, Musa juga dapat menaikkan jumlah kewangan negeri daripada RM184juta pada tahun 2003 kepada RM3.74bilion pada Disember 2017 dan masih berbaki RM3.4bilion pada Jun 2018. Menerusi kemampuan menyimpan wang yang begitu besar kepada perbendaharaan Sabah telah menghakis dakwaan pihak-pihak tertentu kononnya, Musa adaah pemimpin rakus, yang mana sebaliknya, beliau adalah pemimpin yang sangat berhemah dan cermat. 

Peningkatan keluasan hutan kekal Sabah pada tahun 2017 seluas 1.87juta hektar berbanding tahun 2002 yang hanya 838 ribu hektar, juga menjawab tuduhan pihak-pihak tertentu dalam kerajaan Sabah sekarang, kononnya, era Musa pembalakan berlaku berluasa, sedangkan hakikatnya, pada era Musa lah pembalakan berskala besar dihentikan. 

Pembangunan fizikal di Sabah, khususnya bandar-bandar besar seerti Kota Kinabalu, adalah hasil perancangan Musa bersama swasta, seperti pembinaan Perdana Park di Kota Kinabalu dan Perpustakaan Sabah, Tanjung Aru adalah sumbangan CSR pihak swasta, tidak melibatkan kewangan negeri Sabah, dan semua ini berlaku kerana pendekatan beliau yang dihormati pihak swasta, kerana dalam pentadibaran beliau, pengelibatan swasta berganding bahu dengan kerajaan bagi membangun dan memajukan negeri demi rakyat Sabah. 

Pengwujudan projek-projek mega atau besar bertujuan untuk membuka lapangan pekerjaan, baik kepada rakyat secara individu juga kepada syarikat-syarikat bekalan atau sivil, selain memperancak aktiviti ekonomi. Atas pertimbangan itu maka Musa membina SICC, SAMUR, SGOT dan TAED. Sebagai contoh, SICC telah mengwujudkan 10,000 peluang pekerjaan, daripada pembinaan sehinggalah beroperasi penuh. 

Rakyat Sabah sebenarnya memerlukan Ketua Menteri seperti Musa untuk mengejarkan ketinggalan berbanding dengan negeri-negeri lain. Berasaskan kepada keadaan itu lah, majoriti rakyat Sabah terlalu rindu kepada kepimpinan beliau. Beliau kehilangan tanggungjawab sebagai Bapa Pembangunan Moden Sabah, bukan kerana kehendak rakyat secara umumnya, akan tetapi akibat tindakan khianat daripada beberapa individu yang dipanggil wakil rakyat pada 12 Mei,2018. Untuk rekod, Musa telah mengangkat sumpah jawatan Ketua Menteri pada 10 Mei,2018, namun, TYT Sabah melantik orang lain pada 12 Mei, berikutan tindakan 6 ADUN daripada Bn berpaling tadah. 

Rakyat Sabah yang terangkat taraf hidup mereka menerusi Program Mini Estet Sejahtera (mesej) merindui kepimpinan Musa, manakala rakyat lain sedang menunggu peluasan program itu di kawasan-kawasan yang memerlukan. Dalam era kerajaan Musa, sebanyak 54 unit Mesej yang melibatkan 2,000 ketua isi rumah telah terlaksana. 

Bagi industri kecil dan sederhana seperti industri kraf, pada era Musa telah dibina Pusat Kraftangan Keningau bernilai RM30juta dan telah berjaya melatih 19,626 pelatih. Manakala bagi industri berbentuk mega POIC Lahad Datu yang melibatkan pelaburan bernilai RM3.35bilion dengan 44 projek kilang telah membuka sebanyak hampir 3 ribu peluang pekerjaan. Sementara POIC Sandakan yang melibat 3 projek bernilai RM158juta telah membuka 160 peluang pekerjaan berkemahiran. 

Semasa era Musa, hub pendidikan tidak dilupakan, umpama pembinaan Kampus UMS Sandakan yang bernilai RM226juta. Bagi keperluan perumahan rakyat pula, sebanyak 19,491 unit rumah telah dibina yang berstatus rumah mampu milik. 

Bagi industri minyak dan gas, pelaburan sebanyak RM56.72bilion telah terealisasi, iaitu SOGIP RM33.87bilion, SOGT RM3.8bilion dan SAMUR RM19.05bilion. Pelaburan seumpama ini telah memberi impak kepada aktiviti ekonomi kepada Sabah, sebab itu, perolehan lagi setiap tahun melebih RM4bilion, manakala besarnya ekonomi Sabah telah meningkat RM80bilion, berbanding semasa beliau dilantik ke Jawatan Ketua Menteri pada Mac 2003, besarnya ekonomi Sabah hanya RM56bilion. 

Sabah memerlukan kepimpinan seperti Musa yang mahir mencari peluang untuk peningkatan pendapatan Sabah, sebab itu beliau melancarkan HALATUJU Pembangunan & Kemajuan Sabah sehingga tahun 2025 sebaik sahaja beliau dilantik ke jawatan Ketua Menteri. 

Hakikatnya, rakyat Sabah merindui seorang pemimpin yang mampu merancakkan perekonomian Sabah, selain mampu mempengaruhi pihak pelabur datang ke Sabah untuk melabur. Jika rakyat boleh jadi HAKIM, sudah tentu mereka mahu Musa menerajui semula Kerajaan Sabah. Sungguh sayang rakyat terpaksa bergantung kepada keputusan mahkamah berkaitan siapa Ketua Menteri Sah Sabah, Sebenarnya rakyat Sabah mengharapkan dengan sungguh-sungguh, agar Perlembagaan Sabah digunakan sebagai pemutus siapa Ketua Menteri Sabah.

3 comments:

Unknown said...

Kewibawaan nya sebagai BAPA PEMBANGUNAN MODEN SABAH tidak dinafikan. Kes rayuan TSMA kata diterima, tapi bila kah tarikh sebenar perbicaraan itu...?

SUARA RAKYAT said...

28 November,2019

Anonymous said...

Kalau dikira kemiskinan rakyat mmg musa aman tak layak jari KM.memang byk bangunan tetapi siasatlah siapa pemilikinya.berapa peratus bangunan milik anak tempatan?

Blog Archive