Wednesday, September 18, 2019

WAKIL RAKYAT- BAHANA PENDEKATAN SAMBIL LEWA

SEPERTI pada PRU-14, pada PRU-15 juga kita akan menyaksikan, pilihan rakyat, apa kah mereka menyokong parti atau calon atau kombinasinya.

Pada PRU-14, Bn mendapati di kawasan-kawasan tertentu, rakyat memilih kerana faktor calon, faktor parti dan kombinasi antara calon dan parti.

Manakala pada parti lawan, boleh disifatkan kerana faktor parti, sebab itu, ramai calon yang belum mempunyai nama dalam arena politik, menang dalam pilihan raya tersebut.

Senario PRU-15, berbeza dengan senario PRU-14, kerana parti Umno yang telah menjadi tunjang kerajaan negeri sejak tahun 1994, kehilangan ramai pemimpin, selain itu, bukan parti kerajaan lagi.

Politik Sabah cukup pragmatik, tidak sama dengan politik Semenanjung, sebab itu, pada PRU-13, Bn kehilangan banyak kerusi dan undi popular di Semenanjung, akan tetapi belum menular ke Sabah. 

Pada masa kini, muafakat antara Umno dan Pas, sangat terasa di Semenanjung, apa kah di Sabah juga demikian? 

Ada yang menganggap, bahawa senario politik di Semenanjung, tidak akan menular ke Sabah, kerana latar belakang politik Sabah yang berbeza.

Mungkin melihat kepada latar belakang politik yang berbeza, maka para pemimpin parti yang mewakili kerajaan atau yang bersekutu dengan kerajaan, mengambil pendekatan sambil lewa, merasa yakin, bahawa parti yang mereka pimpin atau mereka sendiri jika dicalonkan pada PRU akan tetap menang, kerana tiadanya saingan.

Mungkin para pemimpin kerajaan atau mereka yang bersekutu dengan kerajaan melihat tradisi politik Sabah, bahawa rakyat mempertahankan kerajaan sekurang-kurangnya dua penggal, seperti mana kerajaan parti USNO, Parti Berjaya dan Parti PBS. Parti Bn yang ditunjangi Umno dapat bertahan lebih 2 penggal, kerana tiadanya parti tempatan yang kuat.

Untuk masa ini, di Sabah, dikatakan tiada parti yang kuat, meskipun masih ada Umno dan PBS sebagai parti pembangkang.

Mungkin, melihat kepada senario tiada parti tempatan yang kuat, maka para pemimpin parti yang mewakili kerajaan atau yang bersekutu dengan kerajaan, mengambil pendekatan sambil lewa, merasa yakin, bahawa parti yang mereka pimpin atau mereka sendiri jika dicalonkan pada PRU akan datang, akan tetap menang, kerana kurangnya saingan.

Melihat latar belakang politik Sabah, rakyat Sabah boleh berubah dalam masa yang singkat, seperti mana berlaku pada PRU-14. Pada PRU tersebut, tiada yang menyangka keputusan demikian, meskipun rata-rata pemimpin masa itu merasakan ada saingan daripada parti lawan.

Menjelang PRU-15, jangan salah sangka, air tenang tiada buaya, kerana rakyat Sabah boleh sahaja memilih parti yang disangka tidak kuat.

3 comments:

Anonymous said...

Dan ini berita amat BAHAYA! Itulah, TAK guna TUNGGU PRU15 - sbb. akan diSABOTAJ habis2an,apalagi pengganas MOSSAD/CIA-SOROS dan KULI2 DAPpembunuh/PariaKR-anwar PARIA HOMO depa, yg. berPUSAT di SWITZERLAND, iaitu BERSIH - dah kuasai SPR baru haram jadah tu HABIS2an!!!!

Tgk. RAKYAT Bumiputera kita diTIPU - rupa2nya 1000 IC kita dlm. masa hanya 5 BULAN thn. ini, waktu rejim PEROMPAK/PERASUAH PH-DAP bangkai ANJING homo JIJIK Zionis ISrael berkuasa, telah diJUAL kpd. WARGA2 ASING oleh si PENGGANAS2 dr. BARUA Anjing MELAYU-PENJILAT DUB*Q DAPpembunuh, iaitu Timbalan Pengarah JPN PP, dan 5 PENDATANG2 Cina BANGKAI BABI DAPpembunuh ANJING yg. lain , termsk. sekoq DATUK Cina Pengganas (yg. patut diLUCUTkan GELARAN dia segera)! Jadi mana, suara si BARUA Melayu-ANJING DAPpembunuh, si yiddin BANGKAI BABi tu oi(yiddin dah kena BLACKMAIL sampai MAMPOS oleh DAPpembunuh - sbb. GILA SEKS dgn. BINI Cina HAKIM PARIA, si PELACUR Cina terKANGKANG hanyir berLENDIR, yg. disyaki EJEN DAPpembunuh)!! Dan ini belum termsk. 250,000 KERAKYATAN yg. sewenangnya akan diberi kpd. WARGA2 ASING tak lama lagi, oleh si yiddin BANGKAI BABI tu!!! BABI betul si TERORISMA ni!! Bila KETUA POLIS NEGARA dan JPN - nak mEMBURU si PENGGANAS2 yg. dpt. IC PALSU ni, termsk. disyaki PENGGANAS2/PEMBUNUH2 PARIA HINDU amat BAHAYA dan KEJAM, TAMIL EELAM Sri Lanka oi, yg. berPUSAT di KONDO2 MEWAH (yg. PENGURUSAN Kondo2 mewah ni dr. puaka2 DAPpembunuh utk. mengHALANG akan SERBUAN2 Immigresyen)?!!!

Sbb. tu DAPpembunuh/PariaKR-anwar PARIA HOMO - nak PENDAFTARAN AUTOMATIK utk. PENGUNDI2 - supaya PENGGANAS2/PEMBUNUH2 warga2 Asing,termsk. PENGGANAS2/PEMBUNUH2 UPAHAN depa dr. puaka2 TAMIL EELAM bangkai BABI [ramai dr. PARIA2 ni yg. MENYAMAQ sbg. pekerja2 kedai MAMAK dan PEMANDU2 LORI buas - utk. MERACUN dan MEMBUNUH umat ISLAM (yg. senang diKENALI dr. PAKAIAN/HIASAN Islam/Melayu di badan dan kereta)]- yg. MEMILIKI IC PALSU ni dpt. senang mENDAFTAR sbg. PENGUNDI2 (tanpa dpt. diKESAN IC2 palsu depa, terutamanya bila TAK fasih berBAHASA MELAYU (KEBANGSAAN)!! Lihat artikel amat BERNAS ni di -

http://theunspinners.blogspot.com/2019/09/bolehkah-spr-beri-jaminan-bahawa.html

Bolehkah SPR Beri Jaminan Bahawa Pemilik MyKad Secara Tidak Sah Tiada Dalam Senarai Pengundi Berdaftar

Oleh SnapShot

The Unspinners Blogspot com
9/17/2019

Anonymous said...

Tgk. juga si peguam jamban PARIA BANGKAI BABI DAP bangkai ANJING homo JIJIK Zionis ISrael ni - yg. MEMBELA si DATUK Cina PENGGANAS tu, walau si peguam PARIA DAP ni AP!! APA KEJADAHnya ni??!!

Maka, patutnya dlm. kes TERORISMA memalsukan BERIBU IC ni, KETUA POLIS NEGARA, IMMIGRESYEN/KDN dan JPN juga mesti MENYIASAT si BANGKAI2 ANJING Zionis Parasit EKSTREMIS/RASIS/FASIS/SUPREMASIS sampah DAP PERASUAH/PEROMPAK/PENJAJAH/PENGGANAS/PENIPU/PENYANGAK bangkai ANJING homo jijik ZIONIS ISrael tu, yg. amat KOTOR dan BUSUK mcm. BANGKAI ANJING !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Lihat di -

https://suara.tv/19/09/2019/mathis-sarawanan-persoal-tindakan-rsn-rayer-bela-suspek-jual-mykad/

Mathis Sarawanan Persoal Tindakan RSN Rayer Bela Suspek Jual MyKad

Oleh Admin SuaraTV

Suara Tv
September 19, 2019

Anonymous said...

Maka, demi ALLAH SWT, ISLAM/umatnya, seluruh bangsa BUMIPUTERA kita dan TANAH MELAYU/NEGARA ISLAM, pusaka nenek moyang BUMIPUTERA berzaman kita ni –pemimpin2 ORANG ASAL Islam/Melayu yg. TULEN kita dr. UMNO-PAS-PPBM-KEM AZMIN mesti BERSATU segera - utk. MENUBUHkan KERAJAAN baru SEKARANG juga, dan mengHALANG habis2an anwar PARIA HOMO jadi PM HOMO amat JIJIK dan KEJI yg. PERTAMA kat NEGARA ISLAM/TANAH MELAYU, pusaka nenek moyang BUMIPUTERA berzaman kita ni, dan TPM dia dr. TUAN guan eng bangkai ANJING dia, si bangkai SAMPAH DAP ANJING kurap HOMO jijik ZIONIS ISrael , dibawah hak asasi 'KESAMAAN' SAMPAH dan PENIPU Zionis depa - kerana PRU 15 dan masa hadapan, disyaki akan diSABOTAJ oleh PENGGANAS2 SPR-Bersih DAPpembunuh tu, mcm. PRU14 (apalagi pengganas MOSSAD/CIA-SOROS dan KULI2 DAPpembunuh/PariaKR-anwar PARIA HOMO depa, yg. berPUSAT di SWITZERLAND, iaitu BERSIH - dah kuasai SPR baru haram jadah tu HABIS2an)!!

Blog Archive