Monday, August 26, 2019

ROMBAK KABINET- TUN DALAM DILEMA!!!

TUN DR MAHATHIR tiada pilihan, melainkan merombak kabinet!!! Boleh kah??

Sebagai Negarawan, adalah malang bagi beliau, jika rekod beliau sebagai PM-7 tercatit dalam sejarah negara, pernah menjadi Perdana Menteri kepada barisan kabinet "below par".

Kalau rakyat negara ini ditanya, apa kah Tun perlu merombak kabinet, jawapannya pasti "YA".

Rakyat negara ini, dapat membandingkan prestasi semua menteri dalam barisan kabinet selepas PRU-14, dengan barisan kabinet sebelumnya.

Memang diakui, ramai menteri yang dilantik tiada pengalaman, namun mendekati tempoh masa 2 tahun, sebenarnya sangat cukup bagi mereka mengadaptasi tugas atau memahami tugas mereka, namun adalah didapati, majoriti daripada mereka, macam tergolong kepada "pelajar lembam".

Apa yang mendukacitakan, barisan kabinet yang dipilih berasaskan parti, seolah-olah menjadi menteri kepada parti masing-masing, bukan menteri kepada negara secara keseluruhan.

Jika keadaan ini beterusan, tanpa rombakan kabinet, rakyat sudah pasti menghukum kerajaan pada PRU-15.

Tun Dr Mahathir, cuba mengelak daripada spekulasi bahawa beliau akan merombak kabinet, apabila ura-ura mengenainya muncul pada Julai, dan kemudiannya pada awal Ogos. 

Pada awalnya, Tun menafikan bahawa akan ada rombakan kabinet, kemudian menukarnya bahawa akan berlaku perubahan portfolio, dan tiada orang baru menyertai kabinet, untuk mematikan spekulasi bahawa MP Jeli, akan menyertai kabinet.

Jika berlaku hanya pertukaran portfolio, sebenarnya ianya bukan jawapan yang ditunggu rakyat, kerana mengekalkan pemain yang below par, dengan memberi tugasan baru, hanya akan menambah masalah, dan bukannya penyelesaian.

Melihat kepada prestasi kabinet post PRU-14, rekod Tun Dr Mahathir sebagai pentadbir cemerlang seperti mana tercatit semasa beliau menjadi PM ke-4 terhakis, dan jika beliau tidak melakukan perubahan sebelum bersara, maka ianya akan diingati rakyat selamanya.

Daripada segi politik, kuasa Tun Dr Mahathir sangat terhad, kerana mewakili parti yang minoriti, sehinggakan "kuasa prerogatif" sebagai Perdana Menteri tidak mudah digunakan. Sebagai contoh isu tulisan JAWI yang hanya 6 lembar dalam buku teks tahun 4, ada wakil rakyat daripada parti yang banyak kerusi mempersoalkan.

Memandangkan kepada keadaan tersebut, adalah sukar bagi Perdana Menteri melaksanakan rombakan kabinet secara menyeluruh, kerana terikat dengan parti-parti yang mempunyai kuasa politik. Tun Dr Mahathir sebenarnya, bukan sahaja tangan, malah seluruhnya terikat, beliau adalah timun dalam bakul durian.

3 comments:

Anonymous said...

Kalau begitu tak salah kalau kita panggil PM ke 7 PM boneka..

Anonymous said...

PECAT Ketua Polis Negara ni!! DEMO HARAM yg. RASIS/FASIS/SUPREMASIS, yg. amt ANTI-ISLAM/umatnya ni, oleh si BANGKAI2 BABI dr. PENJAJAH2/PENGGANAS2 paria HINDU amat BUAS dan RASIS, hindrafHOMO/Tamil Eelam Sri Lanka DAPpembunuh ni dah BERLAKU pun - dahlah tu, mana POLIS2 yg. RAMAI masa tu?! Kalau DEMO2 bangsa ORANG ASAL Islam/Melayu kita, terutamanya oleh YAB DS Lokman Adam terCINTA kita - punyalah RAMAI polis2, dan diTOLAK2/diSERANG2 lagi, terutamanya oleh POLIS2 paria RASIS!!!

Kita perlukan POLIS BUMIPUTERA (NATIVE/INDIGENOUS POLICE) mcm. kat US tu - sbb. disyaki ramai si BANGKAI2 BABI dr. PEN-JAJAH2/PENGGANAS2 paria HINDU amat BUAS dan RASIS, hindrafHOMO/Tamil Eelam Sri Lanka DAPpembunuh ni - akan MENYERAP mask. ATM/PDRM/RELA/BOMBA/APM dan seluruh JPA kita, apabila PENGGANAS2/PEMBUNUH2 Tamil Eelam (yg. menggunakan PASSPORT2 PALSU India dan Nepal) akn dpt. KERAKYATAN tak lama lagi, melalui PENIPUAN ke atas UNDG2 PERLEMBAGAAN 15A (yiddin dah kena BLACKMAIL sampai MAMPOS oleh DAPpembunuh - sbb. GILA SEKS dgn. BINI Cina HAKIM PARIA, si PELACUR Cina terKANGKANG hanyir berLENDIR, yg. disyaki EJEN DAPpembunuh)!

Anonymous said...

KEPALA BUTOH lu anwar PARIA homo-PENJILAT DUB*Q2 berLENDIR HANYIR berNANAH si PENDATANG2 paria/cina BANGKAI2 BABI guan eng/kit siang/kulasegaran/rayer/gobind DAPpembunuh!!!

Maka, demi ISLAM/umatnya dan seluruh bangsa BUMIPUTERA kita –pemimpin2 ORANG ASAL Islam/Melayu kita dr. UMNO-PAS-PPBM-KEM AZMIN mesti BERSATU segera, - utk. MENUBUHkan KERAJAAN baru dan mengHALANG habis2an anwar PARIA HOMO jadi PM HOMO amat JIJIK dan KEJI yg. PERTAMA kat NEGARA ISLAM/TANAH MELAYU, pusaka nenek moyang BUMIPUTERA berzaman kita ni, dan TPM dia dr. TUAN guan eng bangkai ANJING dia, si bangkai SAMPAH DAP ANJING kurap HOMO jijik ZIONIS ISrael , dibawah hak asasi 'KESAMAAN' SAMPAH dan PENIPU Zionis depa!!!!!!!!

Kerana, si EJEN PENGGANAS2/PEMBUNUH2 Zionis2 CIA/MOSSAD-SOROS, anwar PARIA HOMO-PENJILAT DUB*Q DAP BABI ni, mmg. amat RASIS/FASIS/SUPREMASIS, yg. amat ANTI-UNDG2 PERLEMBAGAAN 153 dan DEB, terutamanya dlm. TEMURAMAH2 dajal dia dgn. MEDIA2 BARAT-ZIONIS, serta PKR paria HARAM JADAH dia amat MEMUJA identiti ZIONIS PENIPU DAP bangkai ANJING, ‘Bangsa Malaysia‘, yg. hendak mengHAPUSkan IDENTITI dan HAK bangsa BUMIPUTERA kita (Bangsa BUMIPUTERA juga bermakna ORANG ASAL/PRIBUMI/INDIGENOUS-NATIVE-FIRST NATION-TRIBAL-ABORIGINAL PEOPLES)!!! Lihat di -

https://www.malaysia-today.net/2019/08/07/anwar-ibrahim-dpm-by-november-2020-and-pm-by-may-2021/

Anwar Ibrahim: DPM by November 2020 and PM by May 2021

By Raja Petra Kamarudin

Malaysia Today net
Last updated Aug 7, 2019

Blog Archive