Thursday, July 18, 2019

NEW DEAL MEWARNAI PRU-15 SABAH

TIDAK sabar menanti detik itu, kerana PRU-15 itu akan menentukan apa kah NEW DEAL bagi Sabah bakal menentukan hala tuju Sabah.

Di samping pertambahan kawasan pilihan raya, dengan komposisi 36 kawasan bumiputera islam, 22 kawasan bumiputra bukan islam, 9 kawasan majoriti cina dan 6 kawasan campuran, juga bakal beraksinya para pengundi yang berumur bermula daripada 18 tahun.

PRU-15 Sabah bakal ditentukan oleh tidak kurang 1.8juta pengundi, pertambahan hampir 700 ribu berbanding PRU-14, yang mana pengundi muda sebahagian daripada pengundi yang menyumbang kepada kejatuhan kerajaan Sabah dibentuk selama 24 tahun.

Politik Sabah cukup pragmatik, walaupun pada era Umno dapat bertahan selama 5 penggal, namun berasaskan senario semasa, walaupun latar belakang politik Sabah sebelum ini, setiap parti yang memerintah boleh bertahan 2 penggal, namun pada PRU-15, belum ada kepastian mengenai arah tuju politik Sabah.

New Deal bagi Sabah merupakan cerminan hala tuju rakyat khususnya generasi selepas merdeka, kerana lebih tahun 50 selepas kemerdekaan, telah diharungi berbagai unak dan duri, termasuk bagai mana rakyat merasai impak kepada pecah dan perintah, sehinggakan hak-hak rakyat yang seharusnya telah dirasai sekian lama, hanya nampak di mata, tetapi tidak dapat digapai, tidak dapat digenggam.

Penulis melihat, walaupun New Deal yang bakal mencorak Sabah pada PRU-15, belum dicerahkan secerah-cerahnya, akan tetapi, bayangannya sudah dapat diamati.

Persoalannya, hanya terletak, bagaimana pendekatan New Deal itu, menjadi fenomena, dan sudah tentunya ianya sangat bergantung kepada pencetus pendekatan tersebut.

Politik, sebenarnya penuh dengan warna warni. Sebagai contoh, beberapa bulan lalu, tidak terbayangkan, bahawa PKR bakal bergolak, namun sejak minggu ini, parti itu, bukan sahaja bergolak, akan tetapi menanti pecah belah. Malah Tun Dr Mahathir, terpaksa mengeluarkan kenyataan, jangan babitkan beliau dalam pergolakan parti pimpinan Dato Seri Anwar tersebut.

Jangan pelik, pada PRU-15, para pemimpin yang penuh dengan pengalaman, akan menjadi pemandu kepada generasi muda, mencatur hala tuju politik Sabah menerusi New Deal!!!!.

4 comments:

Anonymous said...

New Deal kah, Old Deal kah - semuanya tak akan BERGUNA sbb. SPR tu mmg. PENIPU HARAM JADAH!!! SEBENAQnya PRK Sandakan telah diSABOTAJ habis2an - oleh si PENJAJAH/PENGGANAS/PEROMPAK/PENIPU/PERASUAH/PENYANGAK DAPbangkai ANJING homo jijik ZIONIS ISrael amat RASIS, mcm. dlm. PRU14!! Apalagi SPR baru ni, sudah diKUASAI oleh 'NGO' PENGGANAS/PENJAJAH asing yg. berPUSAT di SWITZERLAND, Bersih, yg. diTAJA oleh Pengganas2/Pembunuh2/Perasuah2/Perompak2 Zionis CIA/MOSSAD-SOROS, dan telah bersama NGO Veteran PENGKHIANAT, Patriot, utk. mengHASUT POLIS, TENTERA dan disyaki PEKERJA2 SPR, utk. menSABOTAJ PRU14 dan MENDERHAKA kpd. DYMM YDPA sbg. PEMERINTAH terTINGGI ATM, mengikut UNDG2 PERLEMBAGAAN per. 41 (yg. telah diLESAPkan dr. laman web JPA) dan KETUA UTAMA NEGARA mengikut UNDANG2 PERLEMBAGAAN 32, serta sbg. KETUA UNDG2 dan PARLIMEN, Per- 44. Keanggotaan Parlimen!!

Si PENGGANAS2 SPR/BERSIH ni disyaki akan BERPURA bagi pihak lawan menang PR yg. amat kecil, tapi yg. lebih besar dan penting mcm. di Sandakan ni - akan diSABOTAJ!!! Inilah juga yg. akan terjadi dlm. PRU 15!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Anonymous said...

Maka, kenapa POLIS bah. TERORISMA boleh memBIARkan si PENGGANAS asing ZIONIS Bersih CIA/MOSSAD-SOROS ini, yg. merupakan SENJATA DAPbangkai HOMO jijik ZIONIS ISrael ni, masuk campur hal ehwal NEGARA ISLAM berdaulat kita ni?!!! KURANG AJAQ betul Bersih ini!!! Patut diTANGKAP2 anggota2 ‘NGO‘ Pengganas Bersih ni, yg. sekoq darinya adalah anggota SPR tu, sementara TIMBALAN PENGERUSI SPR yg. baru ini ini adalah penyokong atau anggota Bersih ni serta puak HOMO!! Ya, inilah jenis spesis SPR HOMO KULIT ANJING HARAM JADAH yg. BARU - yg. telah memPERMAINkan ISLAM/umatnya, UNDG2 PERLEMBAGAAN/NEGARA, DYMM YDPA dan TANAH MELAYU/NEGARA ISLAM, pusaka nenek moyang BUMIPUTERA berzaman kita ni!!! Lihat di -

1. https://www.abuleman.com/2019/02/saya-tak-kisah-lelaki-wanita-nk-tukar-jantina.html

'Saya tak kisah lelaki, wanita nak tukar jantina' – Azmi Sharom


Abu Leman com
Feb 14, 2019

Anonymous said...

Maka, juga sepatutnya 'NGO' Teroris Bersih BANGKAI ANJING HOMO jijik ZIONIS ni diHARAMkan oleh PDRM dan diSIASAT sampai ke LUBANG CACING oi!!!! Begitu juga, ‘NGO‘, Patriot dan PENGERUSI SPR dan Timbalannya, serta anggota2 SPR ni, juga patut diSIASAT habis2an!!! PDRM bah. TERORISMA - hang TIDOQkah?!!!

Lihat di -

1. https://www.malaysia-today.net/2016/12/05/the-worlds-biggest-media-conspiracy-by-george-soros-clare-rewcastle-and-dr-mahathir-to-destroy-najib-1mdb-and-kadem-al-qubaisi/

The world’s biggest media conspiracy by George Soros, Clare Rewcastle and Dr. Mahathir to destroy Najib, 1MDB and Kadem Al Qubaisi

By THE THIRD FORCE

Malaysia Today net
Last updated Dec 9, 2016;

2. http://english.astroawani.com/malaysia-news/penang-institute-decline-comment-alleged-funding-george-soros-121443
Penang Institute decline to comment on alleged funding from George Soros
Source: Bernama
November 03, 2016
3. http://landdestroyer.blogspot.com/2015/08/us-vs-china-us-mobs-seek-to-overthrow.html

US vs China: US-Backed Mobs Seek to Overthrow Malaysian Government

Tony Cartalucci

Land Destroyer
August 24, 2015;

4. https://williamblum.org/chapters/rogue-state/trojan-horse-the-national-endowment-for-democracy

Trojan Horse: The National Endowment for Democracy: This is a chapter from Rogue State: A Guide to the World’s Only Superpower

by William Blum ;

5. https://www.globalresearch.ca/the-national-endowment-for-democracy-ned-is-now-officially-undesirable-in-russia/5468215

The National Endowment for Democracy (NED) is Now Officially “Undesirable” in Russia,

By F. William Engdahl

Global Research
August 10, 2015;

6. https://journal-neo.org/2018/09/02/washington-post-covers-up-us-meddling-in-malaysia/

Washington Post Covers Up US Meddling in Malaysia

Tony Cartalucci

New Eastern Outlook
02.09.18;

67https://journal-neo.org/2018/07/20/how-us-influence-is-co-opting-malaysias-governance/

How US Influence is Co-Opting Malaysia’s Governance Joseph Thomas

New Eastern Outlook
20.07.2018;

8. https://www.malaysia-today.net/2018/05/31/how-patriot-helped-defeat-barisan-nasional/

How Patriot helped defeat Barisan Nasional

By MT Webmaster

Malaysia Today net
On May 31, 2018;

9. https://www.malaymail.com/s/1354307/armed-with-big-data-opposition-gears-up-for-ge14-fight-against-bn

(AWAS: ini media BANGKAI ANJING pro-PH)

Armed with big data, Opposition gears up for GE14 fight against BN

12 April 2017
By Boo Su Lyn dan di -

10. https://www.malaysia-today.net/2019/04/13/now-lets-talk-about-pkrs-funder-john-soh/

Now let’s talk about PKR’s funder, John Soh

By Raja Petra Kamarudin

Malaysia Today net
Last updated Apr 13, 2019.

Anonymous said...

Mmg. kebanyakan 'NGO'2 PENGGANAS Zionis yg. ANTI-Islam/umatnya di GLOBAL, termsk. bawah DAPembunuh/PariaKR adalah dibiayai oleh SOROS-NED!! Dan NED itu adalah CIA, dan SOROS, adalah LEFTENAN kanan Empayar Zionis Freemason Rothschild - yg. MENUBUHkan rejim dan negara HARAM Pengganas ZIONIS ISrael bangkai ANJING!! Lihat di -

1. https://williamblum.org/chapters/rogue-state/trojan-horse-the-national-endowment-for-democracy

Trojan Horse: The National Endowment for Democracy: This is a chapter from Rogue State: A Guide to the World’s Only Superpower

by William Blum

William Blum Org;

2. https://www.bibliotecapleyades.net/sociopolitica/secretsoc_20century/secretsoc_20century10.htm
GEORGE SOROS AND THE ROTHSCHILD CONNECTION

Chapter 56
Bibliotecapleyades net; dan di

3. http://www.wrongkindofgreen.org/2012/09/24/the-cia-soros-partnership/
The CIA-Soros Partnership

By Admin

Wrong Kind of Green org.
September 23, 2012

Blog Archive