Saturday, April 27, 2019

PRK SANDAKAN: HANYA DAP DAN PBS BERSAING!!!

MELIHAT kepada senarai calon pada PRK Sandakan, nampaknya hanya calon DAP dan PBS saling bersaing.

Jika sebelum ini ada anggapan, bahawa PBS boleh memberi tentangan yang hebat terhadap DAP, namun kesilapan parti itu memilih calon, memunahkan harapan.

Nampaknya PBS tidak peka terhadap kecenderungan pengundi masa ini, kerana masih mempertaruhkan calon kitar semula.

Ramai beranggapan sebelum ini, jika PBS mengemukakan calon baharu yang mewakili generasi muda mempunyai potensi melakukan kejutan.

Sebenarnya, terlalu banyak isu yang boleh diketengahkan pembangkang dan kebanyakan isu itu perlu diperjuangkan di peringkat kebangksaan.

Pengundi Sabah umumnya dan Sandakan khasnya, telah tahu bagai mana kebolehan calon PBS tersebut menyuarakan kepentingan rakyat, kerana calon itu telah menjadi MP selama 2 penggal mewakili Parlimen Batu Sapi. Parlimen Sandakan bersebelahan dengan Parlimen Batu Sapi.

Pada 11 Mei, Parlimen Sandakan yang mempunyai dua kawasan DUN iaitu Tanjong Papat dan Elopura dengan jumlah 40,131 pemilih layak mengundi, termasuk 270 pengundi awal dan lima pengundi tidak hadir kerana berada di luar negara. Daripada jumlah pengundi itu, 20, 274 orang adalah wanita, manakala 19,857 lelaki.

Parlimen Sandakan diwakili DAP sejak PRU-13, apabila mendiang Stephen dipilih sebagai Ahli Parlimen Sandakan berjaya mengalahkan calon BN, Datuk Leong Vui Keong dengan majoriti 1,088 undi. Pada PRU14 lepas, mendiang Stephen berjaya mempertahankan kerusi itu dengan majoriti 10,098 undi untuk mengalahkan calon BN Datuk Lim Ming Hoo. 

Walaupun di atas kertas dan persepsi bahawa DAP dengan mudah mempertahankan kawasan tersebut, namun dalam politik semua boleh berlaku. Jika pengundi kawasan itu mengambil kira kemarahan mereka selepas PRU-14, dan seterusnya memberi isyarat kepada kerajaan seperti mana berlaku di PRK Semenyih, dan terakhir di PRK Rantau, tidak mustahil, pengundi kawasan itu akan memilih calon lain, boleh sahaja mereka memilih calon bebas Chia Siew Yung, calon yang mewakili Ngo, khususnya pekebun Kelapa Sawit.

Calon bebas pernah menang pada PRU 2004, apabila mengalahkan calon Bn/Ldp dua penggal pada PRU tersebut.

2 comments:

Anonymous said...

Tgklah, PRK Sandakan ni disyaki akan diSABOTAJ!! SPR, yg. PENGERUSI dia adalah si Melayu BARUA ANJING PENIPU si rejim PH BANGKAI BABI, dan dah diKUASAI si ‘NGO‘ PENGGANAS Asing yg. berPUSAT di SWITZERLAND, Bersih yg. diTAJA CIA/MOSSAD-SOROS – TAK boleh diPERCAYAI lansung! Lihat SABOTAJ ni di –

1. https://www.abuleman.com/2019/03/maklumat-pengundi-hilang-diubah-spr.html

Dahlah mmg. KURANG AJAQ betul si PENGERUSI SPR PENIPU LIBERAL HARAM JADAH dan amat TAK BERMORAL ni!! Tgk. anak BETINA PORNO si JANTAN SIAL ni, bukan main LUCAH lagi - tapi boleh pula diSOKONG si BAPA Melayu BARUA PENJILAT DUBOQ DAPbangkai BABI dia ni !! Lihat di -

2. http://sabahkini2.com/en/news/1692/baby-bertatu-berbikini-chubby-mempopularkan-pengerusi-spr/view

Tapi boleh pula si PENGERUSI SPR BANGKAI BABI ni MENGHINA/MENGGERTAK Islam/umatnya di KELANTAN sbg. ‘kaki kelab malam‘, lihat di -

3. https://www.ismaweb.net/2019/03/24/kenyataan-pengerusi-spr-cetus-kebencian-sentimen-negeri/

Dan lihat TIMBALAN PENGERUSI Homo BANGKAI BABI SPR ni yg. muka dia mcm. HOMO HARAM JADAH, yg. merupakan PENYOKONG Pengganas Bersih dan puak HOMO - pun jenis si BARUA ANJING rejim PH ni, lihat di -

4. https://www.abuleman.com/2019/02/saya-tak-kisah-lelaki-wanita-nk-tukar-jantina.html ;

Ya, inilah jenis spesis SPR HOMO KULIT BABI HARAM JADAH yg. BARU - yg. telah memPERMAINkan ISLAM/umatnya, UNDG2 PERLEMBAGAAN/NEGARA, DYMM YDPA dan TANAH MELAYU/NEGARA ISLAM, pusaka nenek moyang BUMIPUTERA berzaman kita ni!!!

Anonymous said...

Lihat bagaimana PENTINGnya PERLANTIKAN angota2 SPR yg. yg. BERMORAL dan BERINTEGRITI, yg. sepatutnya diLANTIK oleh DYMM YDPA, di bawah KUASA dan HAK EKSEKUTIF DYMM YDPA dan MAJLIS RAJA-RAJA kita, berdasarkan UNDG2 PERLEMBAGAAN Perkara 114. Keanggotaan Suruhanjaya Pilihan Raya.

(1) Suruhanjaya Pilihan Raya hendaklah dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong selepas berunding dengan Majlis Raja-Raja, dan hendaklah terdiri daripada seorang pengerusi, seorang timbalan pengerusi dan lima orang anggota lain.

(2) Pada melantik anggota Suruhanjaya Pilihan Raya, Yang di-Pertuan Agong hendaklah mengambil perhatian tentang peri mustahaknya suatu Suruhanjaya Pilihan Raya yang mendapat kepercayaan awam.

Dahlah dulu, bukan main lagi lu si PENJAJAH/PENGGANAS PN PARIA/DAPbangkai ANJING/PHomo nak MENIPU dan MEMBULI DYMM YDPA kita terdahulu (walaupun PENIPUAN ni dah berlaku di zaman madey selama dia DIKTATOR 22 thn)!! Skrg. nak MEMBULI dan MENIPU pula DYMM YDPA baru dan MAJLIS RAJA-RAJA, serta UNDG2 PERLEMBAGAAN kita!!

Lihat juga di -

5. http://wak-labu.blogspot.com/2019/01/saya-sedia-letak-jawatan-kata-azhar.html

Blog Archive