Friday, April 05, 2019

Pindaan Perkara 1(2) Perlembagaan- Anti Klimaks

Bill pindaan Perlembagaan bagi Perkara 1(2) yang dibaca kali pertama di Parlimen semalam, mendapat kritikan daripada wakil rakyat dan pemimpin pembangkang, khususnya darpada Sabah dan Sarawak.

Melihat kepada kandungan Bill itu, bukan sahaja mengelikan, akan tetapi anti klimaks, jika dihubungkaitkan dengan penceritaan berkaitan MA63, iaitu Perjanjian Pembentukan Malaysia tahun 1963, bukan sahaja telah lama menjadi buah bibir di kalangan rakyat Sabah dan Sarawak, malah telah diseminarkan, ditulis dalam buku dan dimasukkan dalam manefesto pilihan raya.

Pindaan perlembagaan itu, adalah mengembalikan ke status asal sebelum pindaan tahun 1976. Namun, ianya hanya berupa pindaan atas kertas, kerana tidak membabitkan sebarang perubahan.

Mungkin bill ini sebagai cubaan, apa kah kerajaan yang ada mendapat sokongan 2/3 ahli parlimen; namun cubaan itu tidak mengena, malah mencurigakan semua pihak.

Apa kah Bill tersebut dapat dibaca kali ke-2? kemudiannya Speaker akan menjalankan undi belah bahagi? Sama-sama kita tunggu.

No comments:

Blog Archive