Monday, March 11, 2019

"EQUAL PARTNER" SABAH-SARAWAK-SEMENANJUNG- MALAYSIA BAKAL BERPECAH?

PENGERTIAN "equal partner" antara Sabah-Sarawak-Semenanjung, jika tidak diperhalusi dengan betul, akan membawa lebih banyak keburukan kepada negara, malah boleh menyebabkan negara berpecah.

Ambil contoh, Bajet Negara. Bajet tahun 2019 berjumlah RM280bilion. Jika menggunakan pendekatan "equal partner" maka, jumlah bajet itu perlu dibahagi 3. Jika tidak demikian, maka pengrtian "equal partner" itu tidak mencapai matlamat.

Demikian juga jumlah kawasan parlimen. Apa kah maksud "equal parner" membawa pengertian bahawa Sabah-Sarawak-Semenanjung mempunyai jumlah kawasan parlimen yang sama? Pada masa ini, jumlah kawasan parlimen adalah 222- 165 di Semenanjung, 31 Sarawak dan 26 bagi Sabah termasuk WP Labuan. Jika menurut takrifan "equal partner" maka jumlah kawasan parlimen perlu lah sama banyak.

Apa yang cuba ditonjolkan menerusi "equal partner" itu? sedangkan perkara pokok, adalah mengelak pertindihan kuasa antara Persekutuan dan Sabah serta Sarawak.

Perkara pokok dalam MA63 adalah berkaitan imigresion, sumber tanah, sempadan (termasuk continental shelf) dan hasil bumi. Bagi menghormati MA63, maka 4 perkara ini lah yang perlu dilihat, agar tidak berlaku pertindihan kuasa.

Mengubah Seksyen 1(2) Perlembagaan tidak membawa apa-apa erti, malah di masa depan lebih banyak membawa keburukan. Keburukan yang pasti adalah berkaitan bajet atau peruntukan. Tiada sesiapa yang boleh menghalang rakyat Sabah dan Sarawak akan bercakap mengenainya, apabila mereka kembali kepada pengertian "equal partner". Demikian juga komposisi kabinet persekutuan, jika menggunapakai "equal parner" maka komposisi kabinet juga perlu sama, belum lagi bercakap berkaitan duta-duta ke negara asing, komposisi mereka yang dilantik pada jawatan-jawatan awam atau syarikat berkaitan kerajaan (GLC).

Isu yang paling dekat kepada rakyat Sabah dan Sarawak adalah berkaitan cukai petrolium. Pada masa ini Persekutuan mengenakan 38% cukai petrolium kepada Petronas dan pada masa yang sama, Petronas hanya membayar 5% kepada Sabah dan Sarawak. Sarawak telah menlaksanakan tambahan 5%, ertinya negeri itu bakal mendapat 10%, sementara Sabah belum lagi membuat keputusan berkaitan cukai petrolium, kerana bajet Sabah bagi tahun 2019, masih pada kadar 5%.

Melihat kepada komposisi penduduk antara Sabah, Sarawak dan Semenanjung, pendekatan "equal partner" boleh menimbulkan kecemburuan khususnya bagi rakyat Semenanjung. Jika lah kerajaan menggunakan pendekatan "equal partner" sanggup kah rakyat Semenanjung hanya menerima RM93bilion bagi Bajet tahun 2019? kerana bajet untuk Sarawak akan menjadi RM93bilion daripada RM4bilion, manakala Sabah juga menerima RM93bilion daripada RM5bilion?

Jika rakyat Semenanjung tidak bersedia menerima jumlah bajet tersebut? apa makna "equal partner"

Bagi penulis, apa yang sepatutnya dilaksanakan, adalah PENURUNAN KUASA kepada Sabah dan Sarawak sepenuhnya berkaitan 4 isu pertama yang penulis sebutkan-iaitu kuasa imigresion, sumber tanah, sempadan dan Hasil bumi bagi Sabah dan Sarawak hendaklah sepenuhnya ditangan kerajaan Sabah dan Sarawak. Menerusi kuasa-kuasa ini, maka tidak akan timbul perbalahan atau cemburu antara 3 wilayah, kerana masing-masing mengatur diri masing-masing. Apabila kaedah ini dilaksanakan, maka Persekutuan Malaysia menentapkan sumbangan Semenanjung, Sabah dan Sarawak kepada Persekutuan, supaya persekutuan dapat mengurus soal-soal pendidikan, kesihatan, pertahanan, duta-duta ke negara asing dan sebagainya. Bagi penulis, perakara PENURUNAN KUASA LAH yang paling mustahak, bukannya retorik "equal partner". Fikir-Fikirkan lah.

4 comments:

Anonymous said...

Amat bersetuju dengan pandangan Tuan

Anonymous said...

PENJAJAH/PENGGANAS/PERASUAH/PEROMPAK DAP KULIT BABI homo jijik ISrael - dah KETAWA BESAR!!! Sabah/Sarawak dan LAUT CHINA SELATAN (juga di Semenanjung) yg. amat KAYA dgn. MINYAK/GAS dan THORIUM/URANIUM bawah dasar laut (utk. pembuatan SENJATA NUKLEAR Barat-ISrael sampai ke akhir zaman)akan jadi ISrael-no 2, melalui PRMISAHAN amat halus Sabah/Sarawak dr. Kerajaan Persekutuan akhirnya, melalui polisi "Equal Partner" ni!!

Kalau Sabah/Sarawak nak juga polisi ni - rakyatnya mesti dikenakan VISA dan PERMIT KERJA spt. rakyat Semenanjung yg. hendak masuk ke sana!! Itu baru adil! Dan FILIPINA akan teruskan menuntut Sabah!!

Tok Terkedu.

Anonymous said...

Tgklah ASET amat BERNILAI, iaitu Hotel Royale Chulan, yg. terletak di kawasan segi tiga emas di Kuala Lumpur, dimiliki syarikat Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT), Boustead Holdings, telah dijual kepada syarikat Singapura, lepas tu, tanpa TENDER dan dengan hanya harga MURAH RM197 juta kpd. syarikat Singapura - oleh si PENIPU tanpa apa2 KELULUSAN-yg. diTENDANG UiTM (sdgkan rakyat biasa, nak jadi pegawai2 kat ATM perlukan IJAZAH/DIPLOMA skrg.), si OTAK LEMBU mat sabu HOMO-PENJILAT DUB*Q guan eng KULIT BABI PENGGANAS/PENJAJAH/PEROMPAK/PERASUAH DAP KULIT BABI homo jijik ISrael!!! CELAKA betul si PEROMPAK Tabung ATM ni!!! Lepas tu, nak ALIH perhatian mcm. biasa, dgn. buat tuduhan2 PALSU ke ats YAB DS Najib terCINTA kita!!! Lihat di -

1. https://www.ismaweb.net/2019/03/11/perang-najib-mat-sabu/

Penjualan ASET ATM amat STRATEGIK secara PENIPUAN dan SENYAP2 ni juga, adalah PENIPUAN dan PENCABULAN ke atas KUASA dan HAK EKSEKUTIF DYMM YDPA - sbg. PEMERINTAH TERTINGGI ATM, mengikut UNDG2 PERLEMBAGAAN 41 (telah diLESAPkan dr. laman web JPA)!!!

Itulah, mana syukri HOMO/SPRM KULIT BABI oi?!! Awat hang TAK nak SIASAT kes PENIPUAN terhdp. ATM ni oi?!! CELAKA lu!!! Dahlah, Mohamad Razali bin Abdul Rahman, Mantan Setiausaha Politik
 Lim Guan Eng, bekas Ketua Menteri Pulau Pinang telah menDEDAHkan lagi, yg. PEMERAS UGUT/PENIPU/PERASUAH mat sabu HOMO ni - diTAJA oleh DAP sbnyk. $16,000 SEBULAN (HANCOQlah ATM kita), tapi lansung TAK dak apa2 TINDAKAN dan SIASATAN dr. syukri HOMO KULIT BABI/SPRM tu, terhadap mat sabu HOMO ni mahupun DAP KULIT BABI tu - tapai kalau apa2 tuduhan dr. si PENGGANAS BETINA PELACUR terKANGKANG omputih MOSSAD dr. blog CIA/MOSSAD, SARAWAK REPORT PENIPU bangkai babi tu, bukan main cepat si syukri HOMO KULIT BABI/SPRM, POLIS dan PEGUAM NEGARA PARIA PENIPU KULIT BABI tu nak ambil tindakan!!!! Lihat di

2. https://www.thethirdforce.net/pendedahan-panas-tony-pua-lim-guan-eng-dan-agenda-anti-islam-anti-bahasa-melayu-pro-komunis-dan-pro-zionis-dap/

(Tok Terkedu)
Anak Veteran ATM

Anonymous said...

Tgk. si PENDATANG PARIA PENGGANAS/PENJAJAH/PEROMPAK/PERASUAH DAP KULIT BABI homo jijik Zionis ISrael ni - nak terus MENGUBURkan secara MUTLAK, akan "KEBEBASAN BERSUARA" yg. dijamin dlm. UNDG2 PERLEMBAGAAN, dgn. punya licik-ala PARIA lidah BERBELIT mcm. ULAQ, MENIPU dan MEMUTARBELIT titah DYMM YDPA Islam/Melayu kita!! Sdgkan masa KERAJAAN BN dan hingga skrg. - si militan2 PENGGANAS BANGKAI2 ANJING DAPeliwat HOMO ni, RBA, bukan main BEBAS mengHINA/MENIPU/MENGEJI/MENGGERTAK (sampai asyik nak BUNUH YAB DS Najib dan seluruh keluarga beliau, serta aku dan seluruh keluarga aku) ISLAM/umatnya, terutamanya pemimpin2 ORANG ASAL Islam/Melayu kita, termsk. DYMM YDPA, serta berDEMO HARAM bawah 'NGO'PENGGANAS MOSSAD-SOROS/CIA, Bersih, berTAHUN2 lamanya, di lokasi2 amat STRATEGIK di tgh2 KUKLA LUMPUR, termsk. di KLCC dan DATARAN MERDEKA!!!!!

Tapi bila si PENGGANAS/PENJAJAH DAPeliwat BANGKAI BABI ni dah BERKUASA - nak HARAMkan pula, apa2 KEBEBASAN BERSUARA terhadap DAP BANGKAI ANJING HOMO/rejim PH KULIT BABI ni?!! BINATANG betul!!! Kerana depa TAK mahu apa2 MAKLUMAT ANTI-DAP/PH sampai pd. RAKYAT lah tu!!! Kat BARAT pun, TAK dak LAWAK jijik mcm. ni!!!

Lihat di - http://www.utusan.com.my/berita/nasional/komen-tidak-dibenarkan-1.858878

(Tok Terkedu)

Blog Archive