Saturday, February 02, 2019

IKTIRAF BUGIS DAN JAWA BERKEPENTINGAN POLITIK

Cadangan memberikan Status anak negeri Sabah kepada suku bugis dan jawa, sebenarnya bertujuan politik, bagi parti Warisan Sabah. 

Parti itu mahu mendapat sokongan daripada suku kaum ini, khususnya di kawasan-kawasan yang ramai penduduk dariada suku kaum itu.

Para pemimpin islam PWS sedar, bahawa sokongan kaum KDM terhadap parti itu hanya sementara, dan akan berubah seperti mana pernah dialami Parti Berjaya. Atas kesedaran itu, maka para pemimpin islam dalam parti itu perlu mendapat sokongan rakyat yang beragama islam, selain daripada rumpun bajau, untuk kekal relevan dalam persada politik Sabah.

Sesuai dengan persempadanan pilihan raya Sabah, apabila rumpun bersatu dan bergabung dengan suku bugis dan jawa, parti yang disokong boleh membentuk kerajaan negeri tanpa sokongan KDMR dan kaum cina.

Datuk Aidi Moktar adalah salah seorang pemimpin PWS yang melihat, bahawa untuk PWS kekal relevan, maka parti itu, perlu mendapat sokongan daripada suku yang berasal daripada Indonesia itu.

Kawasan-kawasan seperti Kalabakan dan Tawau, serta Sepanggar, malah di kawasan Silam, Libaran, Keningau, Tenom dan Pensiangan, tidak sedikit penduduk yang bersuku bugis dan jawa.

Apabila sesebuah parti politik membuat pendekatan bertujuan politik, maka apapun boleh diubah, sebab itu lah dunia politik penuh dengan kemungkinan.

Mereka yang membantah, tidak akan berjaya, kerana kerajaan of the day mempunyai pertimbangan lain, dan biasanya kerajaan lah yang menang selagi menerajui tampuk pemerintahan, keculai lah semasa pilihan raya ditolak rakyat.

2 comments:

Anonymous said...

Y. lu nak RASIS pd. bangsa ORANG ASAL Islam/melayu BUGIS dan JAWA apahal?! BANGANG betul! Benci WARISAN seklai pun - JANGAN lu nak jadi mcm. PENJAJAH DAP KULIT BABI pula oi!! Dulu, SABAH dan seluruh KEPULAUAN BORNEO ini adalah adalah seb. dr. KEPULAUAN MELAYU (MALAY ARCHIPELAGO), yg. diKAJI oleh SAINITIS, Alfred Russel Wallace, walau pun dia sendiri amat RASIS pd. bangsa (RACE) ORANG ASAL Islam/Melyu yg. PELBAGAI etnik (suku kaum), cthnya Melayu Bugis, Melayu Brunei Melayu bajau, Melayu Kenyah, Melayu Melanau, Melayu Jawa, Melayu Minang, Melayu batak, Melayu Bali, Melayu Sulu, Melayu Irranun dsbnya! Bahkan mengikut UNDG2 PERLEMBAGAAN 161 (A), bangsa ORANG ASAL Islam/Melayu pun diIKTIRAF sbg. bangsa ORANG ASAL !!!

Tgk. si PENDATANG Cina kit siang KULIT BABI DAP BANGKAI ANJING HOMO JIJIK Zionis ni - terus nak MENIPU dgn. amat BUAS lagi dgn. MULUT BANGKAI BABI dia tu, psl. isu KEWARGANEGARAAN bangsa BUMIPUTERA ORANG ASLI dan skrg. mengHINA/´mengGERTAK/MENIPU pula psl. bangsa BUMIPUTERA Melayu kita (yg. SEJUMLAH, diBUKTIkan kajian2 SAINTIFIK, berKONGSI DNA atau BERASAL dr. OPRANG ASLI) adalah PENDATANG kat TANAH MELAYU, pusaka nenek moyang BUMIPUTERAberzaman kita ni!! Maka ini juga mengHINA/mengGERTAK/MENIPU psl. DYMM RAJA-RAJA MELAYU kita adalah PENDATANG2!!!

CELAKA lu PENDATANG CINA KULIT BABI kit siang - mana POLIS oi?!!!! TANGKAP si PENIPU/PENDATANG kit siang KULIT BABI DAP BANGKAI ANJING ni!!!

Lihat di - https://blog.limkitsiang.com/2019/01/24/i-have-never-said-that-the-orang-asli-who-are-the-first-inhabitants-of-the-country-are-not-citizens-but-asked-whether-they-are-full-citizens-of-malaysia/

(Tok Terkedu)

Anonymous said...

Lihat juga KAJIAN2 SAINTIFIK yg. dr. PELBAGAI bidang, ttg. ASAL USUL bangsa ORANG ASAL Islam/Melayu kita, di seluruh KEPULAUAN MELAYU kita, dr. zaman PURBA lagi, di -

1. http://www.utusan.com.my/berita/nasional/kajian-dna-bukti-orang-8232-melayu-penghuni-terawal-1.718824 ; dan di

2. https://www.bharian.com.my/node/41009 :

Asal usul Melayu

Oleh Siti Haliza Yusop

15 March 2015

......Dekan Fakulti Pengajian dan Pengurusan Pertahanan, Prof Emeritus Datuk Dr Wan Hashim Wan Teh .........

Menurut Wan Hashim, kajian mengenai asal usul Melayu di Malaysia bukan setakat bersumberkan daripada satu kaedah, tetapi meng-gabungkan penemuan arkeologi, antropologi daripada aspek budaya dan bahasa linguistik serta kajian DNA.

Katanya, hasil kajian oleh sejarawan tempatan menunjukkan alam Melayu sudah diduduki manusia sekitar 72,000 SM, atau kira-kira 2,000 tahun sebelum meletusnya gunung berapi Toba yang menggegarkan kawasan Tenggara Asia.

"Ia juga selari dengan teori Out of Sundaland oleh Ahli Sains Universiti Oxford, Dr Stephen Oppenheimer bera-saskan analisis DNA, arkeologi dan etnologi yang mengatakan Asia Tenggara sebagai pusat awal peradaban dunia dinamakan Sundaland sekitar 16,000 tahun lalu.

"Melalui penemuan data DNA juga, didapati masyarakat di alam Melayu adalah tamadun kedua tertua di dunia mencecah 70,000 tahun selepas Afrika yang mempunyai manusia tua paling kuno sekitar usia 150,000 tahun," katanya.

Teori Oppenheimer yang selari dengan bukti genetik oleh Human Genome Organisation, mengatakan benua Sunda ditenggelamkan banjir besar disebabkan kenaikan paras air laut menyebabkan hanya kepulauan Melayu tinggal di atas paras air.

Disebabkan itu, sebahagian besar penduduk benua Sunda terpaksa berhijrah ke tempat lain termasuk ke Indochina dan Taiwan di utara dan ke pulau Pasifik Selatan di timur serta ke Madagascar di barat.

Menurut Wan Hashim yang juga penulis Rumpun Melayu: Teori Migrasi dan Diaspora itu, satu lagi rumpun masyarakat Melayu ialah bangsa Polynesia termasuk masyarakat Samoa di Hawaii dan Kepulauan Solomon yang berhijrah ke kepulauan Pasifik atas pelbagai faktor.

"Mereka ini berasal dari alam Melayu dan banyak menggunakan bahasa Melayu. Mungkin berlaku satu bencana alam atau malapetaka yang menyebabkan mereka berhijrah ke Kepulauan Pasifik. Kebanyakannya sudah berhijrah lebih awal sekitar 5,000 sm," katanya.

Kata Wan Hashim lagi, Oppenheimer dan Pensyarah University of Campinas Sao Paulo, Brazil, Profesor Dos Santos turut menamakan Benua Sunda sebagai 'The Lost Continent of Atlantis' seperti digambarkan ahli falsafah Greek, Plato dalam Timaeus and Critias.

"Pada mulanya The Lost Continent of Atlantis dikatakan berada di Sepanyol tapi Oppenheimer dan Santos me-rumuskan ciri Atlantis banyak menyamai alam Melayu atau Sundaland.

"Menurut mereka, alam Melayu yang bersambung dari Semenanjung Tanah Melayu, Sumatera dan pulau sekitarnya hingga ke Filipina, membentuk satu benua yang saiznya ialah dua kali ganda daripada benua India sebagai Atlantis yang hilang," katanya…….

(Tok Terkedu)

Blog Archive