Tuesday, January 01, 2019

TAHUN 2019: POLITIK TANAH AIR TERUS PANAS

Suhu politik tanah air akan terus memanas, itulah dinamika politik tanah air. Selepas berganti tahun dan meninggalkan tahun yang penuh sensasi, sepanjang tahun ini, sensasi dalam politik akan terus memenuhi arena politik tanah air.

Permainan politik sebenarnya belum bergerak laju, seperti mana berlaku pada awal tahun lepas sehinggalah ke PRU-14, walaupun berbagai isu politik dibicarakan di dada-dada akhbar, di media sosial mahupun perjumpaan-perjumpaan tertutup, yang berkait dengan "perang terbuka" antara Anwar-Azmin, isu mantan-mantan pemimpin dan wakil rakyat Umno, yang tidak menampakkan pengakhiran.

Setidak-tidaknya, Tun Dr Mahathir bertindak pantas, berkaitan isu Perdana Menteri ke-8, sehinggakan untuk sementara waktu meredakan berbagai spekulasi mengenainya.

Di negara ini, sensasi politik tidak pernah berhenti, meskipun gelanggang sebenar adalah menerusi pilihan raya, dan kalau dihitung-hitung masih 4 1/2 tahun lagi. Meskipun masih jauh, akan tetapi sangat kurang ahli politik tidak bercakap mengenainya.

Begitu hangatnya bercakap soal-soal politik, sehinggakan para pemimpin yang diberi mandat membangunkan negara, terutama soal-soal ekonomi tidak dapat memberi fokus kepada perkara penting dan mustahak itu, sehinggakan Presiden PKR menulis nota ringkas dalam tweeter beliau, tumpukan kepada pemulihan ekonomi berbanding politiking, bagi menjawab tweet Azmin yang mendoakan kesihatan Tun Dr Mahathir di depan Kaabah untuk meneruskan kepimpinan. Tweet Azmin itu, mendokong gesaan, agar PM-7 itu meneruskan kepimpinan selama sepenggal atau selama mungkin. Lagipun, isu peralihan kuasa antara Perdana Menteri tiada tempoh ditetapkan, meskipun ada cadangan tempoh itu antara 2 atau 3 tahun.

Di Sabah pula, berlakunya gerakan politik yang berkaitan dengan mantan-mantan pemimpin barisan nasional, yang bergerak sendiri-sendiri mahupun berkumpulan.

Untuk sementara, kelihatannya, mantan-mantan pemimpin Umno cenderung bersama dengan parti yang diperkirakan mempunyai masa depan yang cerah dalam arena politik tanah air, PPBM. Namun, dalam politik, semua boleh berlaku, parti-parti yang "masih" pembangkang, boleh sahaja bergabung dengan parti-parti yang sedang memerintah, dengan pertimbangan demi negara dan rakyatnya.

Seharusnya, para pemimpin politik berhenti bercakaran, dan perlu mengwujudkan kestabilan politik. Sabah telah membuktikan, bahawa kestabilan politik sangat membantu membangun dan memajukan negeri dan rakyatnya.

Tahun 2002, apabila parti pembangkang PBS menyertai semula Bn Sabah, sehinggakan kestabilan politik terwujud, maka impaknya, pada PRU 2004, Bn Sabah menang 59 kerusi Dun daripada 60, manakala di peringkat parlimen, menang 24 daripada 25. Demikian juga pada PRU berikutnya tahun 2008, kekal dengan keputusan yang sama. Pada PRU 2013, meskipun kerusi Dun dan parlimen berkurang, namun jumlahnya kekal dengan kuasa 2/3.

Di Sabah sekarang, selepas era Musa, kaum bumiputera islam diterajui Datuk Shafie Apdal dan Datuk Hajiji Haji Noor, di peringkat KDM, oleh Datuk Maximus Ongkili dan Datuk Dr Jeffery G kitingan, di kumpulan lain pula, ada kumpulan Datuk Seri Anifah Aman, manakala kaum cina oleh pemimpin DAP.

Setidak-tidaknya untuk sementara waktu, kumpulan Hajiji telah menyatakan sokongan kepada kerajaan Persekutuan dan negeri, namun di peringkat negeri belum sampai kepada sokongan kepada parti yang menerajui kerajaan. Ertinya, ruang untuk itu sangat terbuka luas, bisa sahaja berlaku seperti era USNO-Berjaya atau USNO-PBS, di peringkat Persekutuan sepasukan, namun di peringkat negeri berlawanan. Kedinamikan politik Sabah, membuka banyak kemungkinan.

Nampaknya, dalam masa terdekat, atau sepanjang tahun 2019, keredaan politik tanah air, tidak akan berlabuh, malah berkecenderungan memanas, apa tah lagi masih terdapatnya, ahli-ahli politik yang masih mempertahankan ego masing-masing.

Sekadar catitan permulaan tahun 2019, pandangan peribadi dengan berpaksikan kepada senario semasa. Pembaca boleh sahaja kita berbeda pendapat, namun, setidak-tidaknya penulis cuba merekodkan apa yang sedang berlaku dan ramlan yang akan berlaku.

Tulisan ini, adalah pertama bagi tahun 2019, selepas daripada semalam, berulit dengan masalah teknikal pada laman ini.

2 comments:

Anonymous said...

Yg. amat PENTING, bangsa BUMIPUTERA, terutamanya bangsa ORANG ASAL Islam - mesti jadi JANTAN2 Islam amat BERANI dan BERMARUAH, spt. PENDEKAR2 HANG TUAH dan HANG JEBAT, utk. MENUMBANGkan habis2an anwaq parti HOMO PariaKR/DAPbangkai ANJING Parasit-si KULI2 PENJAJAH/PEROMPAK/PERASUAH/PENGGANAS/PEMBUNUH DAPanjing KURAP HOMO JIJIK-KULI puaka2 ZIONIS HOMO Freemason CIA/MOSSAD-IS(IS)rael/SOROS!! Tgk- sj. PariaKR BANGKAI ANJING ni, dah jadi KLON DAPbangkai ANJING, memperGUNAkan bangsa ORANG ASAL Islam/Melayu HOMO mcm. si KULI2 amat BANGSAT!!! Lihta media BANGKAI ANJING ni,

1. https://www.malaymail.com/s/1707942/let-anwar-lead-wan-azizah-tells-azmin-after-tiff-over-pkr-leaders-appointme

Lihat si anwaq HOMO JIJIK PariaKR BANGKAI ANJING JIJIK terus berSUKARIA dgn. JANTAN HOMO BANGKAÌ ANJING JIJIK-suka berBOGEL dia!!! Mana Jab Agama Islam?!!!

Lagipun, kalau TAK benaq berita ni - awat si anwaq HOMO ni TAK buat REPOT POLIS mahupun SAMAN, aaahhhh?!!!!

Lihat di -

2. https://www.malaysia-today.net/2018/12/27/photos-and-porn-videos-of-anwars-alleged-gay-partner-going-viral/ ; dan di

3. https://www.malaysia-today.net/2018/12/28/video-saya-bogel-itu-mana-ada-muka-anwar/

(Tok Terkedu)




Anonymous said...

Tgk., ini juga antara sbb. TUDUHAN PALSU dan TANGKAPAN BUAS dibuat terhdp. pemimpin ORANG ASAL Islam/Melayu kita, YAB DS Azwanddin terCINTA kita, pemimpin JMM dan PENASIHAT G3, oleh si PENJAJAH/PENGGANAS PARIA2 BANGKAI ANJING POL*S/PN DAPanjing KURAP HOMO JIJIK hindrafHOMO/TAMIL EELAM Sri Lanka ni - utk. juga MENGALIH PERHATIAN dr. kes PEMBUNUHAN KEJAM ke atas adik BOMBA, Allahyarham Adib kita dan ROMPAKAN berBILLION amat RAKUS dan GANAS terhdp. TABUNG HAJI kita oleh si PENGGANAS/PENJAJAH Cina guan engHOMO BANGKAI ANJING DAPanjing KURAP HOMO JIJIK Zionis ni! BABI betul PENGANIAYAAN/PENINDASAN/PENHINAAN terhdp. ISLAM/umatnya ini!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Maka, mana KUASA dan KEBERANIAN DYMM YDPA - yg. diberikan TANGGUNGJAWAB oleh RAKYAT ISLAM/BUMIPUTERA, dlm. UNDG2 PERLEMBAGAAN sbg. KETUA UTAMA NEGARA dan KETUA AGAMA ISLAM, utk. memPERTAHANkan ISLAM/umatnya dan HAK, IDENTITI, WARISAN dan SEJARAH seluruh bangsa BUMIPUTERA kita?!!

Lihat di –

1. https://www.malaysia-today.net/2018/12/28/th-mula-pindahkan-ekuiti-kepada-spv/

2. https://www.malaysia-today.net/2018/12/31/pakatan-harapan-rompak-tabung-haji-dan-rm20-bilion-lesap/

(Tok Terkedu)

Blog Archive