Saturday, January 26, 2019

SEJARAH POLITIK SABAH: PARTI TEMPATAN GAGAL STABILKAN POLITIK

Sejak era Usno sampai lah ke era PBS, politik Sabah terus bergolak. Semasa era itu, Sabah mencatit perubahan kerajaan setiap 9 tahun. Kerana pergolakan itu, maka Sabah mencatit Ketua Menteri teramai dalam negara.

Pemerintahan terlama Sabah, apabila kerajaan negeri diterjaui Umno bermula tahun 1994, sehinggalah kehilangan kuasa pada tahun 2018. 

Kecuali Usno, semua parti tempatan yang pernah menerintah Sabah sebelum era Umno adalah parti berbilang kaum. Kini, era pemerintahan kembali kepada parti berbilang kaum. Kalau menurut sejarah politik Sabah, parti yang memerintah berasaskan berbilang kaum hanya bertahan 9 tahun atau dua penggal. Apa kah pada era ini, politik Sabah tidak akan mencontohi sejarah poitik Sabah?

Sejarah jujur perlu diakui, dalam era parti tempatan, bukan sahaja kestabilan politik tidak terwujud, akan tetapi kemajuan dan pembangunan Sabah sangat lembab.

Kalau ada yang mengatakan, bahawa menerusi pemerintahan parti tempatan, maka kemajuan & pembangunan Sabah akan bertambah maju, tidak betul jika melihat kepada sejarah politik Sabah.

Sejarah tidak akan berbohong. Sejarah tidak boleh dinafikan. Bagai manapun tindakan mengubah sejarah, tidak akan sukses, kerana yang mengubah sejarah itu, akan tetap menggunakan sumber yang sama.

Kemajuan & pembangunan negeri dan rakyatnya perlu mendapat sokongan pihak persekutuan daripada segi dana. Tanpa dana itu, maka kemajuan dan pembangunan sukar dilaksanakan dengan berkesan.

Kerajaan yang berasaskan parti tempatan, hanya boleh berkokok meminta itu ini daripada persekutuan, semasa era sehingga tahun 1994, namun tidak pernah terealisasi. Berbeza semasa Sabah diperintah parti kebangsaan, peruntukan untuk Sabah berlipat ganda, sehinggakan negeri mampu memperbaiki keadaan kewangan, mampu mencatit bajet tahunan yang terus meningkat.

No comments:

Blog Archive