Sunday, December 16, 2018

KEBEBASAN MEMILIH PARTI POLITIK

Kebebasan memilih parti politik memang termaktub dalam perlembagaan negara. Sebab itu, undang-undang anti-lompat yang diperkenalkan DUN Sabah dan Kelantan suatu masa lalu terbatal kerana bercanggah dengan Perlembagaan Negara.

Jika ada ura-ura memperkenalkan undang-undang anti-lompat, maka ianya perlu mengubah Perlembagaan Negara, maknanya, Kerajaan Persekutuan perlu memulakannnya.

Melompat parti yang menyebabkan sesebuah kerajaan jatuh, dikatakan katak, namun jika seseorang atau kumpulan wakil rakyat atau pemimpin keluar daripada partinya, akan tetapi TIDAK mempunyai implikasi politik, termasuk kejatuhan sesebuah kerajaan, ianya TIDAK termasuk dalam istilah lompat, akan tetapi hijrah. Pengertian, berkaitan pindah parti, sangat bergantung kepada situasi dan kondisi.

Selepas PRU-14, timbul kaedah baru dalam politik Malaysia. Wakil rakyat yang keluar parti dikatakan tidak melompat, apabila melalui fasa: KELUAR-BEBAS-MASUK PARTI LAIN. Kaedah ini tidak sama sebelum ini, kerana biasanya, apabila seseorang wakil rakyat keluar daripada parti asal, akan terus mengumumkan masuk parti lain.

Di Sabah pada 11 Mei, 2018, oleh kerana 4 ADUN Umno dan 2 ADUN UPKO tidak melalui kaedah KELUAR-BEBAS-MASUK PARTI LAIN, maka mereka itu terkategori sebagai KATAK. Lagipun tindakan mereka telah menyebabkan sebuah kerajaan kehilangan kuasa.

Dalam politik untuk memperkukuh kekuatan sesebuah parti, sama lah dengan kelab bola sepak. Kelab kuat kerana berkumpulnya para pemain hebat dan berbakat.

Di Malaysia sekarang ini, berlaku pertembungan "kuasa". Seorang pemimpin yang mempunyai kedudukan, namun tidak didokong oleh parti yang kuat. Sementara pemimpin yang "menanti kuasa" didokong oleh parti yang kuat.

Dalam politik, "numbers" berpisah tiada. Jika anda ditempat pemimpin yang ada kuasa, namun tidak didokong oleh "numbers" sedangkan anda mempunyai peluang mengubah "numbers" itu, apa kah anda hanya berpeluk tubuh?. Pemimpin yang rasional akan bertindak mengubah "numbers", ini lah yang berlaku sekarang ini.

Mengubah "numbers" bergantung kepada proses timbal balik. Oleh kerana proses timbal balik itu sedang berjalan, maka pemimpin yang bercadang mengubah "numbers" itu memudahkan matlamatnya.

Mantan pemimpin Umno Sabah yang berhijrah secara en-blok pada 12-12-2018, merupakan katalis kepada proses timbal balik itu. Mereka sebenarnya, pelopor kepada proses itu, walaupun secara perorangan di mulakan di Semenanjung.

Pemimpin Sabah yang bermula pada 5 Disember, 2018 apabila para ADUN dan Ketua Bahagian berkumpul di rumah kediaman Tan Sri Musa Aman, mempercepat proses timbal balik itu, walaupun ADUN Sungai Sibuga itu, belum mengumumkan kedudukan beliau.

3 comments:

Anonymous said...

Betul tu AYT!!

Hanya bangsa ISLAM/MELAYU bangang dan bangsat sj. yg. sanggup nak MENJILAT anwaq HOMO-GILA menari lagu TAMIL jadi PM dan BERPELUK TUBUH mcm. si BANGANG, tanpa MELAWAN balik, termsk. dgn. STRATEGIK bijak dan pragmatik spt. yg. RPK cadangkan dgn. BERNAS - akan si PENJAJAH/PENGGANAS-si PELAHAP bangkai2 Anjing DAPbangkai ANJING/hindrafHOMO-TAMIL EELAM Sri Lanka, yg. makin BUAS mcm. TUAN ZIONIS/IS(IS)rael SETAN depa, seolah TANAH MELAYU, pusaka nenek moyang BUMIPUTERA berzaman kami ni, KEPALA2 BAPAK Penjajajah depa punya!!!! PI MAMPOS si BARUA2 PENAKUT Islam/Melayu!!!!

Ingatkan anwaq HOMO dah SEDAQ dan KEMBALI ke PANGKAL JLN., dgn. buat muka MONYOK dia tu - tapi rupanya hanya GILA KUASA jadi PM, sampai sanggup asyik MENYEMBAH puaka PARIA2 hindrafHOMO bangkai; bukan anwaq homo ni peduli pun atas PENINDASAN makin KEJAM dan GANAS, oleh DAPbangkai ANJING terhadap nasib bangsa ORANG ASAL Islam/Melayu, terutamanya yg. MISKIN!!! BINATANG betul atas PENIPUAN ni!!!

Tok Terkedu.

Anonymous said...

Dan lihat si PENDATANG HOMO JILAKA DAPbangkai ANJING yg. TAK GUNA ni - punya TAKUT, lansung nak mengGERTAK buat AKTA baru pula, utk. mengHALANG penghijrahan ke parti baru; sdgkan hari tu 6 pemimpin2 UPKO dan UMNO boleh pula MELOMPAT ke WARISAN bangkai tu, dan terus MERAMPAS jawatan KM SABAH dr. YAB TS Musa Aman terCINTA kita!!!

Mmg. PENIPU dan HIPOKRIT betul parti PENJAJAH/PENGGANAS DAPbangkai ANJING HOMO JIJIK Zionis ni - yg. pikiaq UNDG2 NEGARA/UNDG2 PERLEMBAGAAN, si KEPALA2 BAPA Pendatang depa punya!! Itulah, si DAPbangkai ANJING PENGGANAS ni boleh buat apa depa suka tetapi sewenangnya nak memPERMAINkan UNDG2 NEGARA/PERLEMBAGAAN, mcm. SAMPAH - utk. mengHALANG yg. lain buat perkara sama!!

Maka, sbb. tu, kita perlu cepat TUMBANGkan parti DAP BANGKAI ANJING ni segera dgn. PENYATUAN umat Islam dan seluruh bangsa BUMIPUTERA melalui PENYATUAN PAS-UMNO-PPBM/Mahathir-GPS-GBS ni!!

Lihat di -

1. https://pakdin.my/pkr-dan-dap-kena-game-dengan-mahathir/ ; dan di -

2. http://www.astroawani.com/berita-politik/sebelum-lompat-saya-sudah-minta-restu-kj-jamawi-175204

(Tok Terkedu)

Anonymous said...

Dan lihat puaka2 anwaq/PariaKR HOMO yg. kononnya nak perjuangkan 'Demokrasi' HARAM KEJADAH Zionis depa - juga dah TAKUT mcm. si BANGKAI2 ANJING, nak MEMIJAK Undg2 Perlembagaan kita, nak juga Akta halang penghijrahan Ahli2 Parlimen Umno ke parti lain!!

HIPOKRIT dan PENIPU betul! Yg. si DAPbangkai ANJING/P(aria)KR HOMO boleh MENJAJAH Perak melalui lompat parti dan WarisanBANGKAI juga MENCEKUP pemimpin2 UMNO/UPKO utk. MERAMPAS kuasa dr. YAB TS Musa Aman terCINTA kita - TAK pula MELALAK si BANGKAI2 ANJING PENIPU ni!!!

Demi MENUMBANGkan habis2an, si PENJAJAH /PENGGANAS makin BUAS, DAPbangkai ANJING HOMO JIJIK-KULI Zionis Freemason CIA/MOSSAD-IS(IS)rael/SOROS, melalui PENYATUAN umat ISLAM dan seluruh bangsa BUMIPUTERA kita - Mukhriz dilantik jadi PM,pun aku sanggup sokong skrg!!!

Lihat blog BANGKAI ANJING ni , di - http://wrlr.blogspot.com/2018/12/pelompat-parti-lebih-hina-daripada.html
Tok Terkedu.

Blog Archive