Friday, February 09, 2018

PRU-14: PILIH BN ADA REKOD, PILIH PARTI LAIN HANYA RETORIK


MANA pilihan ada? Parti yang ada rekod dan teruji atau parti yang bersandarkan pada retorik dan tiada rekod.

Bagi Sabah, sejak tahun 1994, apabila Bn mengambil alih tampuk kerajaan negeri, rekod dan fakta dapat dirasai oleh semua rakyat. Kalau lah rakyat memilih berasaskan kepada rekod dan bukti, maka rakyat tidak akan sangsi untuk terus memberi kepercayaan kepada Bn memerintah negeri.

Rakyat Sabah, perlu ingat, parti yang mahu merampas kerajaan daripada BN, sebenarnya mantan-mantan pemimpin BN, yang pernah diberikan kuasa dan kedudukan. Namun, kerana sifat amanah dan tanggungjawab mereka bukan kepada rakyat dan negeri, akan tetapi demi kepentingan peribadi, maka mereka menjadi lawan kepada BN.

Dalam BN, tiada tempat bagi mereka yang memperjuangkan kepentingan peribadi. Jika terdapatnya pemimpin seumpama itu, maka tidak akan dapat bertahan dalam gabungan berbagai parti itu. Punca itulah pemimpin yang kemudian menjadi pembangkang Sabah terkeluar daripada system parti BN, dan apabila ianya berlaku, maka tiada pilihan pada mereka samada besara daripada politik duduk diam-diam atau keluar dan seterusnya menubuhkan parti.

Situasi ini lah yang berlaku terhadap mantan-mantan pemimpin Bn, baik di Sabah mahupun di Semenanjung. Di Sabah, Datuk Lajim Ukin, Datuk Wilfred Bumburing, Datuk Yong Teck Lee, Datuk Shafie Apdal, apa tah Datuk Dr Jeffery Kitingan, semuanya berkiblatkan kepada perjuangan peribadi, bukan untuk rakyat dan negeri.

Mereka ini, hanya mempergunakan rakyat dan parti untuk kepentingan peribadi, saudara mara dan para kroni. Apabila tindakan mereka itu terdedah, maka mereka menjadi kera sumbang dalam parti. Situasi demikianlah menyebabkan mereka tiada pilihan, dan terpaksa keluar daripada parti.

1 comment:

Anonymous said...

ADA REKOD MENYAMUN..SONGLAP DUIT RAKYAT..MENYUSAHKAN RAKYAT..DAN BYK LG REKOD DUNIA..HAHAHA

Blog Archive