Thursday, April 07, 2016

Kemelut 1MDB- Rupanya Shahrol Jadi Biang Kerok

Laporan PAC Parlimen berkaitan 1MDB setebal 106 muka surat yang dibentangkan di Dewan Rakyat pada Khamis, menyalahkan pengurusan yang diketuai CEO pertama syarikat gergasi itu Datuk Shahrol Azrai Ibrahim Halmi sebagai punca kemelut dalam syarikat itu.

Sesuai dengan laporan Ketua Audit Negara, setakat Januari 2016, jumlah hutang terakru syarikat itu adalah RM50bilion, lebih tinggi berbanding laporan awal RM42bilion.

Perincian berkaitan laporan Ketua Audit negara itu, tidak dapat dihebakan, atas sebab masih dikategorikan sebagai dokumen sulit/rahsia.

PAC dalam satu kesimpulannya, Shahrol merupakan biang kerok wujudnya kemelut dalam syarikat itu, antara lain peyebabnya, beliau kerap tidak mengikuti keputusan Lembaga Pengarah, malah ada tindakan beliau mendahului keputusan lembaga.

Ekoran kepada temuan dan kesimpulan itu, PAC mencadangkan, agar Shahrol disiasat kerana salah guna kuasa.

1MDB dijadikan alat untuk mendesak Perdana Menteri meletakkan jawatan, hanya kerana beliau merupakan penasihat kepada Lembaga Pengarah syarikat gergasi itu.

6 comments:

Anonymous said...

Tu sebab Najib relaks je, sebab dia tau x salah. Nak repot polis pun x de bukti. Yg salah orang yg fitnah dia.

Anonymous said...

meloncat2 lah pencacai Tun macam beruknkena beaan.... sesilap ngan Tun2 sekali jadi kera tak puas hati..... itulah jawapan bagi fitnah yang djaja
Syukur Allah au berkatilah Dan makbuli doa kami buat PM....

Anonymous said...

Tan Seng Giaw, timbalan pengerusi PAC dari DAP juga menyebut PM tidak salah. Adakah beliau telah dibeli Najib? Atau memang Tun menipu sejak awal? Tun nak temberang apa lagi lepas ni?

Anonymous said...

4.2billion msk akaun najib apa citer cai??
Kad kredit bukti pembelian brg2 pingguin ape cer? Tu pun salah mamat feo 1emdiybie kerr??jgn tersedak dedak dahla..bg anak bini mkn...

Unknown said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share foto-foto baju, kain dan accessories, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

Anonymous said...

kad kredit sapa?..
dia layak tak pakai kat kredit?
kad kredit tulin ka palsu?
bank mana yg keluar kad itu?
berapa limit kad itu?

Blog Archive