Wednesday, August 20, 2014

Tan Sri Khalid Memang Berkerja Untuk Rakyat- Exco Kerajaan Selangor

SALAH seorang exco Kerajaan Selangor daripada empat yang masih kekal, dan kebetulan daripada Parti Pas Dr Halimah Ali, berkata sepanjang menyertai exco selama 6 tahun di bawah Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim, MB yang menunggu masa untuk kehilangan jawatan itu hanya berkerja untuk rakyat. 

Khalid tidak disenangi pemimpin PKR atas sebab tidak mahu membelanjakan kewangan negeri bagi membantu parti. Di sebabkan Anwar mahu sangat menawan Putrajaya, maka beliau inginkan Selangor sebagai batu loncatan untuk menjadi Perdana Menteri.

Manefesto PKR untuk Selangor antara lain memberikan air percuma, belajar percuma bagi rakyat Selangor; memberi bantuan kewangan kepada ibu-ibu tunggal; hanya air percuma yang dilaksanakan, sementara yang lain belum terealisasi. Anwar mahu manefesto dilaksanakan agar rakyat dapat membanding antara pemerintahan Pakatan Rakyat dan Barisan Nasional.

Walaupun Khalid dilantik dua penggal sebagai MB Selangor, namun keengganannya membelanjakan kewangan negeri bukan untuk maksud pertumbuhan ekonomi. adalah penyebab langkah kajang, di mana langkah itu adalah untuk menggantikan Khalid. Langkah Kajang untuk membolehkan Anwar bertanding, namun beliau kehilangan kelayakan apabila disabitkan kesalahan meliwat dan djatuhi hukuman 5 tahun penjara.

Bagi meneruskan agenda Anwar menawan Putrajaya, maka beliau melantik isterinya menggantikan Khalid sebagai Menteri Besar Selangor. 

Keengganan Khalid meletakan jawatan, pada awalnya disebabkan oleh sokongan 15 ADUN Pas di dewan undangan negeri Selangor dan tiada bantahan daripada ADUN Bn; namun, pada akhirnya Pas membuat pusingan U, dengan memberi alasan bahawa sokongan kepada Khalid kerana beliau adalah ahli PKR, namun selepas dipecat, maka parti itu menarik balik sokongan.

Anwar melalui isterinya, akan membelanjakan wang yang dikumpul Khalid demi menaikkan imej parti. 

No comments:

Blog Archive