Sunday, June 01, 2014

PRK Teluk Intan: Faktor Penyebab Kemenangan BN

Pengundi melayu sedar, bahawa DAP mempergunakan kaum itu untuk menghapuskan hak mereka. Pengundi melayu juga sedar, bahawa PAS diperkudakan oleh DAP untuk melemah dan menghancurkan melayu. Pengundi melayu juga sedar, DAP mempergunakan melayu untuk menghancurkan melayu.

Bagi pengundi cina pula, mereka melihat bahawa BN mempunyai keiklasan, sepertimana dipamerkan gabungan beberapa parti itu sejak merdeka lagi. BN mengamalkan perkongsian kuasa, dan cara itu terus berkuatkuasa hingga kini. BN berjuang untuk semua kaum, dan mengerti bahawa hubungan antara kaum perlu ada tolak ansur, ertinya setiap kaum tidak boleh membolot semuanya, demikian juga tiada kaum yang dipinggirkan.

Kaum india juga, sedar, bahawa BN akan meneruskan cara mengurus negara yang berasaskan perkongsian kuasa.

Pengundi luar yang menjadi kekuatan DAP atau Pakatan Rakyat tidak pulang mengundi, merupakan salah satu penyebab kemenangan BN.

Melihat undi yang diperolehi calon BN pada PRK kali ini, jumlahnya adalah konsisten dengan jumlah undi yang diperolehi pada PRU-12 dan PRU-13; sementara undi calon DAP menurun sekali daripada lebih 27,000 pada PRU-13 lalu kepada hanya 19,919. SPR mengakui sejumlah 8,000 pengundi luar tidak turun mengundi.

BN perlu mengambil iktibar daripada PRK Teluk Intan ini, terutama yang berkaitan dengan pengundi luar. Pengundi luar sebenarnya sejak PRU-12 merupakan pengundi yang menyebelahi pembangkang dan trend ini akan berterusan pada PRU-14. Untuk itu, pada PRU-14, BN perlu mengelak mengatur kepulangan pengundi luar, kecuali mereka yang benar-benar merupakan penyokong.

No comments:

Blog Archive