Wednesday, June 04, 2014

PRK Teluk Intan: BN Perlu Berterima Kasih Pada Dyana

Perlu diakui, bahawa segala sesuatu yang berlaku pada kehidupan manusia; merupakan ketentuan oleh Maha Pencipta. 

Pada PRK Teluk Intan, tiada siapa yang terfikir, bahawa DAP akan memilih Dyana Sofya Mohd Daud sebagai calon mewakili parti itu untuk bertanding, bagi kawasan yang dianggap sangat selamat bagi parti itu, apabila melihat penguasaaan parti itu pada PRU 12 dan PRU 13.

Ketentuan Maha Pencipta, telah menggerakkan hati Lim Kit Siang untuk meletakkan Dyana setiausaha politik beliau sebagai calon bagi kawasan selamat itu; walaupun Dyana hanya setahun jagung menyertai parti berideologi sosialis itu.

Kerana ketentuan Maha Pencipta, sebaik sahaja Dyana dipilih sebagai calon, beliau membuat pendirian, bahawa jika beliau menang sebagai wakil rakyat, maka beliau akan menentang undang-undang Hudud di negara ini, sesuai dengan pendirian parti yang diwakilinya. Juga, beliau akan berjuang untuk terus menghapuskan keistimewaan UiTM yang hanya menerima pelajar bumiputera/melayu sesuai dengan kewujudannya berdekad lalu.

Walaupun pendirian tegas itu, namun tidak berjaya menggamit sokongan pengundi; malah penyebab kepada merosotnya jumlah undi daripada kaum cina, penyokong kuat DAP pada dua PRU lalu.

Berasas kepada jumlah undi yang diperolehi Dyana; nampaknya latar belakang dan pendiriannya merupakan pemangkin kepada penolakan kepada beliau; yang menyebabkan kemenangan kepada calon BN.

Juga, pencalonan Dyana, pengundi Teluk Intan terutama kaum cina dan india, belum bersedia bahawa kawasan itu diwakili kaum melayu; fakta ini terlihat bahawa undi yang diperolehi calon BN Datuk Mah Siew Keong daripada kaum cina dan india masing-masing meningkat 15% dan 10% berbanding sokongan kaum itu pada beliau pada PRU-13 lalu.

Walaupun, pencalonan Dyana mampu menarik tambahan 3% undi melayu kepada DAP berbanding undi daripada kaum itu pada PRU-13 lalu, namun ianya tidak mencukupi untuk beliau menang. Tambahan undi melayu itu, hanya semata-mata kerana tindakan PAS yang berkempen secara aggresif di kawasan itu.

Juga, kemenangan Mah, telah menyingkap niat DAP yang berpura-pura dan cuba menggambarkan bahawa DAP sebagai parti berbilang kaum di mana sejak penubuhannya lebih dilihat sebagai parti perkauman yang sangat tebal, walaupun penubuhannya berasaskan pelembagaannya parti itu adalah parti berbilang kaum.

Kekalahan Dyana, merupakan isyarat pengundi cina, kepada DAP agar jangan cuba melencongkan parti itu kepada parti berbilang kaum. 

Uji kaji Lim Kit Siang dan anaknya Lim Guan Eng mempergunakan Dyana Sofya Daud tenyata memberi peluang kepada Mah Siew Keong sekurang-kurangnya dalam tempoh 4 tahun mewakili kawasan itu. Kemenangan itu, tidak boleh dijadikan pengukur, bahawa kaum cina telah kembali kepada BN, kerana senarionya sungguh berbeza, jika DAP mencalonkan daripada kaum cina atau india.

Kekalahan Dyana, disebabkan berbagai faktor-antaranya protes daripada penyokong cina dan penyokong DAP yang mengenepikan calon-calon yang dianggap kanan dan setia, berbanding Dyana yang relatif baru dan belum teruji kesetiaannya. 

Walaupun Dyana cuba menonjolkan bahawa beliau benar-benar mengenepikan latarbelakang fahaman keluarganya terutama ibunya sendiri, namun, ramai pengundi cina dan india meraguinya; setidak-tidaknya anggapan itulah yang mendorong mereka mengundi Mah, yang dilihat lebih ikhlas dalam perjuangannya. Sebaliknya, jika calon kaum cina daripada DAP yang terbukti perjuangannya dalam parti itu, keputusannya akan berlainan. Pada PRU-14, trend pengundian Teluk Intan, tidak semestinya berterusan. 

Masa 4 tahun, perlu dipergunakan oleh BN amnya, dan Datuk Mah Siew Keong khasnya untuk mengekalkan kawasan itu agar terus diwakili BN. Penetarsi kepada pengundi luar yang tidak membuang undi semasa PRK itu perlu dicari pendekatannya, sekurang-kurangnya BN mampu mendapat separuh daripadanya.

Hakekatnya, suka atau tidak, di terima atau tidak, kemenangan BN sebenarnya disebabkan oleh pencalonan Dyana.

No comments:

Blog Archive