Friday, January 17, 2014

Kenaikan Harga Barang: Apa Yang Kerajaan Boleh Buat?

Pertama buka pintu seluas-luasnya. Hapuskan monopoli daripada orang-orang tertentu atau syarikat-syarikat tertentu atau kerajaan ambil alih semua rangakaian perniagaan dan kembalikan STOK PENIMBAL semua barangan keperluan asas.

Menubuhkan jawatan kuasa pemantau, mengadakan lab untuk menganalis kenaikan harga barang, adalah tindakan terlambat.

Menubuhkan jawatan kuasa misalnya, hanya menambah kos dan menambah kerja pentadbiran, demikian juga lab hanya dapat menegetahui penyebab dan berkaitan data yang sudah berlalu.

Kerajaan perlu ingat, kejadian harga barang adalah masalah ekonomi yang berasaskan logika dan keadaan. Berdasarkan kepada sumber yang terhad berlawan dengan permintaan. Harga ada, kerana atas sifat keterhadan sesuatu barang. Jika barang itu tidak terhad, maka ianya dianggap kurang bernilai. Harga barang bukannya termasuk dalam ilmu kimia, ada aksi kerana ada reaksi, demikian juga dalam ilmu fizik, impak kerana ada hentaman.

Pengwujudan AJK Pemantau atau Lab, tidak akan dapat menyelesaikan masalah kenaikan harga barang yang berlaku saban hari, kerana badan seperti itu hanya mampu melihat kejadian yang sudah berlaku.

No comments:

Blog Archive