Saturday, January 18, 2014

Bela Perdana Menteri, Kalau Bukan Kita Siapa Lagi?

TINDAKAN BIADAP DAN KURANG AJAR ADUN Machang Bubuk Lee Khai Loon daripada Pakatan Rakyat terhadap Perdana Menteri (seperti pada gambar), perlu pembelaan kaum melayu/bumiputera. Najib bukan sahaja merupakan Perdana Menteri, juga Presiden Umno yang mempunyai ahli 3.5 juta.

Tanah melayu, baik Sabah dan Sarawak adalah tanah melayu dan bumiputera. Kehadiran kaum lain kerana angkara penjajah, membawa orang asing di negara ini untuk membuka lombong dan perladangan.

Kalau perang tidak berlaku pada tahun 1942 (Perang Dunia ke-2), sudah pasti kedatangan orang asing di negara ini terus bertambah, dan mungkin melebihi penduduk pribumi sendiri. British sebenarnya mahukan negara ini seperti apa yang berlaku di Australia dan Amerika, di mana pribumi menjadi minoriti.

Di ambang kemerdekaan negara, pedatang juga menjadi biang kerok kepada kekacauan dalam negara, apabila Parti Komunis Malaya (PKM) yang beranggotakan majoriti kaum cina menyatakan perang kepada kerajaan.

Kini, kaum ini, tidak lagi menggunakan kekerasan untuk mengambil kuasa, akan tetapi mempergunakan politik, atas sebab mereka merasa kuat apabila ada kaum melayu/bumiputera mahu bersengkokol dengan mereka untuk berkuasa.

Harga barang selain ditentukan oleh harga pasar, iaitu penawaran dan permintaan, juga boleh ditentukan oleh rangkaian peniaga. Siapa peniaga? sudah tentunya majoriti kaum cina. Dan siapa mereka sokong, sudah tentunya Pakatan Rakyat.

Kenaikan harga barangan adalah salah satu cara menimbulkan keresahan kepada rakyat, untuk menumbangkan kerajaan, kerana melalui politik, terbukti melalui dua PRU, pakatan mereka gagal.

Lihat sahaja, apabila PM mengulas mengenai kenaikan harga, dengan mengambil contoh sayur kangkung, mereka menjadikannya bahan jenaka, malah telah menjurus kepada penghinaan.

Sayur kangkung, adalah jenis sayuran yang mudah ditanam, malah boleh tumbuh dengan liar, pun demikian mengalami naik turun harga, kerana faktor cuaca. Ertinya naik turunnya sesuatu barang bukan disebabkan oleh kerajaan, akan tetapi ditentukan oleh penawaran dan permintaan, selain muslihat pihak tertentu yang mangaut di air keroh.

Mendakwa kenaikan harga barang di sebabkan oleh kerajaan, semata-mata kerana mengurangkan subsidi petrolium; di sangkal sendiri oleh Ketua Pemuda Umno Malaysia Khairy Jamaluddin, melalui turun padang di pasar borong Kuala Lumpur. Menurut beliau, satu kotena sayur, hanya memerlukan tambahan kos pengakutan antara RM0.50-RM1.00; ertinya pengaruh pengurangan subsidi petrolium minima sekali.

AYT dari awal-awal lagi selalu berhujah, bahawa korelasi antara kenaikan harga barang dengan harga petrolium, bukan signifikan; ertinya harga barang bukan semata-mata dipengaruhi oleh kos pengakutan, tetapi faktor-faktor tersembunyi lainnya.

1 comment:

Unknown said...

Kita akan bela PM, malah nak sangat UMNO saman wakil rakyat PKR yang telah melakukan penghinaan ini. Cuma saja dulu kita habis habisan membela UMNO bila dituduh oleh TC sebagai perancang insiden LD...tahu tahu Datuk Rauf dan TC berjabat tangan dengan mesra selesai diluar mahkamah. Kes yang ini pun akan sama juga. Terasa macam nak berfikir balik samaada akan terus menyokong UMNO atau tidak...lembik sangat.

Blog Archive