Wednesday, January 22, 2014

Anwar Gagal Masuk Jepun; Dia Buka Aib Sendiri

KALAU Anwar Ibrahim, tidak buka mulut kerana dilarang masuk Jepun, maka AIBnya tidak akan dicakap lagi. Kini, Kerajaan Jepun terpaksa membuat kenyataan bahawa sesiapa sahaja bekas banduan adalah dilarang masuk negara matahari terbit itu, kecuali mendapat kebenaran khas.

Memang benar, sebelum ini Anwar berjaya masuk 3 kali ke Jepun, namun pada masa itu ketua pembangkang itu mendapat kebenaran khas.

Mungkin dalam fikiran Anwar, disebabkan mulai tahun 2013, bahawa rakyat Malaysia yang menggunakan passport sistem biometrik, tidak perlu lagi menggunakan visa, Anwar terfikir, bahawa beliau termasuk dalam golongan itu.

Selepas Perang Dunia ke-2, ketika Jepun mula membangun negaranya, udang-undang itu telahpun ada. Bagi Jepun, sesiapa sahaja bekas banduan adalah dilarang masuk di negara itu, kecuali mendapat kebenaran khas.

Lagipun, lawatan Anwar ke Jepun pada kali ini, dikatakan atas jemputan anak kepada pengasas YAKUZA, dan mungkin, faktor itu, antara penyebab mengapa beliau dihalang masuk selain statusnya.

No comments:

Blog Archive