Sunday, November 17, 2013

Sabah: Selepas Krisis Kg Tanduo Kini Krisis Pulau POM-POM

DI Sabah, pulau itu lebih dikenal dengan sebutan Pulau Bum-Bum. Pulau itu, kini bukan sahaja sebagai tempat peranginan mewah, namun kini turut dikenali kerana penembakan pelancong daripada Taiwan awal minggu ini.

Pada Februari lalu, Sabah turut menjadi perhatian, bukan sahaja oleh rakyat negara ini, malah dunia, ekoran pencerobohan 200 militan pimpinan Jamalul Kiram III, di Kg Tanduo, Lahad Datu.

Dalam setahun, Sabah dikenali di dunia, bukan kerana perkara-peraka yang baik, namun yang jelek-jelek. Inilah hadiah kepada negeri yang mempunyai pantai yang panjang, kira-kira 1,400km, yang terdedah kepada pencerobohan daripada negara jiran, yang kurang kuat ekonominya. 

Kejadian di Pulau Bum-Bum, bukan sahaja kegusaran kepada ESSCOM yang ditubuhkan pada Mac lalu, malah kejadian itu dipolitikan oleh pihak pembangkang, malah ada pemimpin pembangkang meminta Menteri Dalam Negeri dan Menteri Pertahanan meletakan jawatan, sebagai tanggungjawab terhadap kejadian yang terbaru.

Pada Mac lalu, Perdana Menteri mengumumkan penubuhan ESSCOM atau ESSZONE dengan menempatkan sekurang-kurangnya 7 batalion pasukan keselamatan, namun seperti kata Pengarah ESSCOM Datuk Mohammad Mentek, disebabkan panjangnya, pesisir pantai, maka tidak mungkin dapat mengawal setiap inci kawasan itu. Setidak-tidaknya itulah alasan yang diberikan, kerana gagal mengesan penculik dan pembunuh itu sebelum bertindak.

Ironinya, kejadian itu, berada kira-kira 800 meter daripada pos keselamatan yang terdekat; apa yang malangnya, mengapa, kejadian itu boleh berlaku, dengan jarak seperti itu?.

Laporan awal, berkaitan dengan kejadian itu bersimpang siur, ada yang mengatakan dilakukan oleh penjenayah tempatan, dan kini kononnya didalangi oleh ABU SAYAF dan AL-QAEDA.

Pulau Bum-Bum, memang dekat dengan Pulau Tawi-Tawi, Filipina. Hanya 30 minit dengan boat laju diperlukan untuk sampai. 

Kejadian ribut Haiyan yang melanda Filipina, juga pada awal minggu ini, menyebabkan pasukan keselamtan negara itu dikerahkan membantu rakyat negara itu yang menjadi mangsa, menyebabkan kawalan di sebelah selatan negara itu menjadi poros, ESSCOM sepatutnya mengantisipasi keadaan ini.. Kalaulah tindakan awal dilakukan, mungkin, kejadian pembunuhan pelancong Taiwan yang berumur 57 tahun dan penculikan isterinya yang berumur 56 tahun tidak akan berlaku. Kini Sabah menjadi liputan di Negara Taiwan for the wrong reason.

No comments:

Blog Archive