Wednesday, October 16, 2013

Parti LDP Terancam Pendaftarannya

Kota Kinabalu: Sebarang Kongres Ke-24 Parti LDP pada 19-20 Oktober ini akan menyebabkan parti itu terbatal. Menurut Philip Tsen (foto) Mantan Setiausaha Ekesuktif parti, yang juga mantan Ketua Bahagian Inanam dan AMT parti berkata, bahawa pihak Pendaftar Pertubuhan (ROS) boleh menggunakan seksyen 16C akta pertubuhan itu untuk membatalkan parti.

Menurut Beliau, tujuan penangguhan kongres itu sepertimana saranan pendaftar Pertubuhan pada Isnin yang disampaikan melalui pertemuan antara dua fraksi di Putrajaya adalah bertujuan megemaskini senarai perwakilan; kerana ada dakwaaan terdapatnya perwakilan yang tidak memenuhi persyaratan sebagai perwakilan.

“Mengapa pertemuan kedua belah pihak boleh diadakan di Kuala Lumpur? Mengapa tidak boleh diadakan di Kota Kinabalu?” Tanya Tsen. “Jika kedua belah pihak mempunyai iktikad mahu menyelesaikan krisis parti, sudah tentu pertemuan boleh dilakukan di Kota Kinabalu; dan jika pada pertemuan pertama atau kedua masih gagal menemui penyelesaian, maka boleh berunding seterusnya sehingga kesepakatan boleh dicapaikan” tambah Tsen.

“Saya mendesak semua pihak berlapang dada, mereka sepatutnya mengenepikan ego, sebaliknya memikirkan soal-soal parti” desak mantan AMT parti itu.

Philip diminta mengulas siaran akhbar tempatan pada Rabu, di mana kumpulan Teo dan Chin akan meneruskan Kongres ke-24 parti pada 19-20 Oktober bertempat di Star City Kota Kinabalu.

No comments:

Blog Archive