Sunday, June 16, 2013

Beri Najib Peluang Meneruskan Visinya

MASA untuk minta maaf, merasa dikhianti, membindas perlu diketepikan. Melalui mandat yang diberikan rakyat dengan kelebihan 44 kerusi Parlimen, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak seharusnya bersemangat, melaksanakan visi untuk masa depan rakyat dan Negara.

Kemenangan BN dengan jumlah kerusi 133, sebenarnya tidak jauh bezanya apa yang telah diwarisi semasa mengambil tampuk pemerintahan daripada Tun Abdullah Badawi pada April 2009.

Harapan tetap harapan. Desakan pengunduran diri terhadap Tun Abdullah sebaik sahaja keputusan PRU 2008 diketahui, di mana BN walaupun menang namun kehilangan kuasa 2/3; kuasa teradisinya sejak tahun 1974, reaksi itu lebih kepada perasaan terkejut dan kelam kabut. Di kala itu, ramai pemimpin BN tidak dapat menerima kegagalan mendapat kuasa 2/3, atas sebab itu, mereka tidak dapat menggunakan lojik akal yang dihubungkan dengan fenomina dalam Negara, seperti suasana politik dan berkembangnya arus maklumat tanpa sempadan.

Kini, selepas para pemimpin BN bermuasabah diri, akhirnya menerima hakekat, bahawa dunia politik dalam Negara sudah berubah. Barisan Pembangkang, bukan lagi barisan pembangkang era Tun Dr Mahathir. Barisan pemimpin Pembangkang kini, maaf untuk dinyatakan lebih ke depan berbanding setetengah pemimpin BN, baik daripada soal-soal pengetahuan, pengalaman mahupun visi; apatah lagi penguasaan dalam dunia siber.

Memang, rasa terkejut juga apabila keputusan PRU-13, menunjukkan bahawa sokongan kaum cina terhadap BN, hanya 10 peratus, walaupun Najib telah memberikan apa sahaja permintaan kaum itu. Daripada segi itu, memang wajar Najib terkejut; namun jika didasarkan pada kenyataan, memang sejak tahun 2008, ramai penganalis politik tanah air, termasuk para amatur dan bloggers memang telah meramalkan bahawa Bn sukar untuk mendapat sokongan kaum cina.

Berdasarkan keputusan PRU-13, sewajarnya para pemimpin BN perlu bersyukur dengan kemenangan, apatah lagi dengan kelebihan 44 kerusi. Kelebihan itu, adalah kemenangan majoriti, bukannya kemenangan majoriti mudah. Memang, seronok kalau menang 2/3; namun dalam keadaan politik tanah air masa kini, dan mungkin masa depan, adalah sukar untuk mendapat mandat seperti mana berlaku sebelum tahun 2008. 

Para pemimpin perlu menerima hakekat ini. Untuk itu, jika ada aura-ura daripada pemimpin Bn untuk membawa usul tidak percaya kepada Najib; sepatutnya menimbangnya bukan hanya sekali, tetapi berpuluh kali. Usul seperti itu, bukan sahaja menghancurkan ikatan dalam BN, malah Umno itu sendiri. Apabila parti pecah, adalah sukar untuk kembali lagi. 

Para pemimpin itu, harus sedar, usul seperti itu, akan menghancurkan melayu lebih jauh, di mana kini sudah berpecah tiga; iaitu melayu-Umno; melayu-PKR dan melayu Pas.

Biasanya kaum majoriti akan dikuasai oleh kaum minoriti, apabila kaum majoriti berpecah. Janganlah kerana marahkan nyamuk, maka kelabu dibakar; jangan kerana mengharapkan guruh di langit, maka air di tempayan dicurahkan; jadilah biar putih tulang jangan putih mata. Kuatlah seperti seberkas lidi agar supaya bangsa melayu tidak akan mampu diperkotak katikkan.

No comments:

Blog Archive