Monday, April 08, 2013

Kebencian Rakyat Sabah Terhadap Pengganas Sulu

BERPUNCA daripada pencerobohan sebuah kampung terpencil di Lahad Datu, Kg Tanduo oleh pengganas sulu di bawah perintah adik Jamalul Kiram III Raja Muda Agbimuddin Kiram pada malam 12 Februari, telah mencetuskan amarah rakyat Sabah, sehingga ada satu kempen agar supaya sebuah pasar kraft tangan yang dahulunya lebih dikenali sebagai Pasar Pilipin, kini di Ubah kepada Pasar Kraft Tangan Kota Kinabalu.

Pasar Pilipin (Filipina) telah wujud sejak tahun 70-an oleh pertubuhan bangsa-bangsa bersatu (PBB) yang mengurus pelarian islam Filipina ke negeri di bawah bayu itu, akibat peperangan saudara di Selatan Filipina.

Sebelum kejadian pencerobohan Lahad Datu, tiada ura-ura untuk mengubah nama pasar kraft tangan itu, kerana selain nama itu sudah sinonim di merata pelosok tanah air juga di merata dunia. Namun, kerana kebencian penduduk Sabah, termasuk mereka yang berdagang di gerai-gerai di pasar tersebut, maka kini mereka tidak mahu lagi pasar tersebut disebut sebagai PASAR PILIPIN, sebaliknya sebagai PASAR KRAFT TANGAN KOTA KINABALU.

Pencerobohan Lahad Datu menjadi hangat, apabila berlaku pembunuhan 10 anggota keselamatan negara oleh pihak pengganas sulu bermula 1 Mac lalu.

Statistik kematian di pihak pengganas pula sehingga kini mencecah 70 orang. Para pemimpin pengganas sulu itu sebahagian besar sudah ditangkap kecuali Raja Muda Agbimuddin, yang masih di buru. Agbimuddin dikatakan berjaya lolos ke Zamboanga City pada 11 Mac lalu.

Ekoran pencerobohan pengganas sulu, kini Pantai Timur Sabah sudah dimasukan dalam Eastern Sabah Security Command (ESSCOM) dan Pentadbirnya pula Eastern Sabah Security Zone (ESSZONE) yang diketuai oleh seorang Ketua Pengarah dan dibantu empat pengarah-pengarah yang lain. KP pertama yang dilantik adalah anak kelahiran Semporna Datuk Mohammad Bin Mentek, 48 tahun.

No comments:

Blog Archive