Sunday, March 31, 2013

PRU-13: Lim Kit Siang Kamikazi di Johor

APA yang mahu ditunjuk oleh Lim Kit Siang adalah menimbulkan persepsi bahawa pembangkang sungguh kuat. Atas sebab itu, penasihat DAP itu meninggalkan Ipoh Timur dan bertanding di Gelang Patah.

Untuk rekod hanya pada PRU-12 lalu, DAP dan PAS untuk pertama kali bertapak di Johor; DAP memang satu kerusi Parlimen dan 4 kerusi Dun, manakala Pas 2 kerusi Dun.

Johor yang mempunyai 25 kerusi Parlimen dan 56 kerusi Dun, dianggap sebagai Negeri Simpanan Tetap Bn di samping Sabah dan Sarawak.

Sabah, Sarawak dan Johor secara keseluruan menyediakan 81 kerusi parlimen dan DAP mensasarkan 33 daripadanya.

Atas kertas, kerana penyebab majoriti pengundi kaum cina, maka DAP menganggap bahawa parti itu  dan rakan-rakan partinya PR dan PAS mampu mendapat jumlah kerusi yang diinginkan dan mengandaikan semua kerusi yang dimenangi pakatan 3 parti pembangkang  mampu mempertahankan 82 jumlah kerusi yang dimenangi pada PRU-12.

Bodoh sungguh analisis Lim Kit Siang, dia hanya memikirkan kemenangan dipihaknya, tidak memikirkan bahawa kerusi-kerusi yang dimenangi itu juga boleh kalah.

Tindakan Lim Kit Siang berpindah ke Johor adalah tindakan Kamikazi pemimpin DAP itu, sama dengan tindakannya melalui geraan tanjung di Pulau Pinang pada tahun 1994. Pada masa itu, walaupun Lim Kit Siang mampu mengalahkan Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Chong Eu, namun pertasi DAP secara keseluruhan tidak membantu menubuhkan kerajaan.

Pada PRU-13, sekali lagi Lim Kit Siang mengulangi gerakan itu, kali ini di Johor. Kononnya dengan berpindahnya beliau ke Johor, maka bukan sahaja pakatan 3 parti mampun mendapat 15 kerusi parlimen, malah mampu menumbangkan kerajaan negeri Johor.

Perkiraan atas kertas mudah dilakukan, namun bukti nyata pada PRK Dun Tenang selepas PRU-12, calon pakatan 3 parti pembangkang itu kalah teruk, walaupun menampil kan Cikgu Mala, calon popular parti itu.

No comments:

Blog Archive