Tuesday, August 30, 2011

Benarkah populariti Najib menjunam?

Ada kebenaran kah kajian yang dilakukan oleh Merdeka centre? Semasa PRN Sarawak-pengkaji yang sama membuat ramalan, bahawa PR sekurangnya mendapat 40 kerusi, namun kenyataannya hanya 16.

Kali ini, kajian itu mendapati bahawa taraf kepopularan Najib telah menjunam daripada 72 kepada 59. Alasan yang digunakan adalah kesilapan pentadbiran Najib menangani Bersih2.0 dan trend kenaikan harga barangan dalam negara. Selain itu, kononnya Najib tidak mempunyai iktizam politik kerana PM itu berkata-penubuhan selcet commitee parlimen mengenai Pilihanraya tiada kaitan dengan pembubaran parlimen.

Bagi AYT sebab-sebab kenapa kepopularan Najib menjunam bukan berpunca kepada dua perkara yang ditimbulkan oleh kajian itu, sebaliknya persepi rakyat biasa yang menyelubungi Najib sendiri.

Aktiviti menonjol isterinya lebih membawa banyak negatif kepada kerajaan berbanding isu budak-budak Tingkat4 yang mengakibatkan BN kehilangan kuasa 2/3 di parlimen.

Selain itu, penumpuhan pembangunan di kawasan yang dikuasai pembangkang telah membawa mesej yang salah, kerana bagi mereka yang mengundi kerajaan merasa dianak tirikan.

Bagi kawasan AYT sendiri, dimana BN tidak pernah kalah, mesej akar umbi kali ini, kerajaan pusat tidak banyak membantu penduduk luar bandar. Taraf kehidupan rakyat semakin parah disebabkan tiada kegiatan ekonomi yang boleh menambah pendapatan mereka. Benar ada projek-projek besar di bandar, tetapi itu hanya menguntungkan kontraktor-kontraktor besar yang tiada kaitan dengan peningkatan pendapatan penduduk majoriti.

No comments:

Blog Archive