Wednesday, June 29, 2011

Kalau Bersih Berjaya-Anwar tubuh kerajaan 1 Oktober?

Kenapa Bersih disertai semua kaum? sebabnya parti perkauman DAP turut ikut sama, Pas juga ikut sama, PKR juga ikut sama, selain itu PSM juga ikut sama. DAP adalah parti kaum cina, Pas parti kaum melayu, sementara PKR parti campur-campur, sementara PSM parti kaum india.

Sebab lain Himpunan Bersih mampu menarik semua kaum kerana mereka adalah penyokong Pakatan. Para pemimpin Pakatan yakin, bahawa melalui perhimpunan 9 Julai, mereka mampu mengubah lanskap politik negara, melalui gerakan People Power. Pemimpin Pakatan melihat kejayaan People Power tahun 1986 di Filipina, di Tunisia dan Mesir awal tahun ini. Selain itu, pemimpin Pakatan juga terutama Anwar Ibrahim melihat bagaimana Soeharto Presiden ke2 Indonesia turun tahta kerana people power.

Bagi pemimpin Pakatan terutama Anwar, masa inilah yang sesuai mengambil kesempatan, kerana Anwar berguru dengan gerakan parti komunis China, yang menyambut HUTnya pada 1 Julai. Parti komunis china itu menubuhkan kerajaan komunis pada 1 Oktober. Jika Himpunan Bersih mampu menimbulkan hura-hara, maka target Anwar untuk menubuhkan kerajaan melalui rampasan kuasa adalah 1 Oktober. Samalah dengan Gerakan 16 Septembernya; jika gerakan 16 September itu berjaya, maka tarkih keramat mereka menubuhkan kerajaan juga 1 Oktober.

Jika pihak keselamatan negara tidak berjaya mengekang Himpunan Bersih pada 9 julai ini, negara akan berhadapan malapetaka yang belum pernah berlaku dalam negara ini. Fikir-fikirkan lah.

No comments:

Blog Archive