Sunday, March 27, 2011

Musa Aman langgar konsep BN: VK Liew

Konsep BN dilanggar dengan jelas oleh Ketua Menteri Sabah-Datuk Seri Musa Aman. Fakta yang merujuk kepada pelanggaran itu, adalah melalui perlantikan anggota kabinet negeri. Memang benar, bahawa perlantikan anggota kabinet adalah kuasa Ketua Menteri, namun perlu juga mengambil kira pandangan komponen parti yang membentuk BN.

Kini Anggota kabinet Sabah, dikuasai oleh wakil daripada Umno dan PBS. Jika ADUN Umno dipilih adalah logik, kerana komponen parti itu mempunyai ramai ADUN, dan juga merupakan salah satu komponen parti BN- yang menentang kerajaan PBS sejak tahun 1990.

Komponen parti BN asal adalah terdiri daripada parti AKAR (kini dibubarkan),LDP dan Umno.

PBS menikam belakang BN pada ambang pembuangan undi tahun PRU-1990, atas tindakan itu Umno masuk Sabah.

Pada PRU-1994, PBS tidak kalah, namun kehilangan majoriti di DUN Sabah-apabila dua ADUN PBS-yakni Datuk Lajim Okin dan Datuk Rubin Balang melompat pada Umno.

PBS menjadi pembangkang sehingga tahun 2002. 12 Tahun diperlukan oleh parti itu, memasuki semula pada BN atas perantara Presiden LDP yang juga Ketua Menteri Sabah-pada masa itu-Tan Sri Chong Kah Kiat.

Rakyat Sabah tidak lupa terutama bumiputera islam-selama pemerintahan PBS-islam masa itu sangat tertindas, atas sebab itu UMNO datang untuk menyelamatkan islam bumiputera.

Kini, parti dan pemimpin yang pernah ditentang oleh LDP-AKAR dan UMNO, bertapak semula di arena kepimpinan negeri atas kepututan Musa Aman-bukan berasaskan prinsip BN.

Semalam dalam mesyuarat MKT LDP- parti itu merasakan bahawa Musa Aman telah bertindak diluar prinsip dan setiakawan BN. Asas kepada tindakan LDP itu, bahawa sebagai komponen tertua BN, para pemimpinnya tidak diberi peluang bagi sebarang jawatan agar supaya parti itu boleh menyumbang kepada pembangunan rakyat, sebaliknya perananan parti itu terus diketepikan. LDP kini hanya mempunyai seorang pembantu menteri pada kabinet Musa Aman dibanding parti Gerakan, yang tidak pun bertanding pada PRU-12 lalu, namun mempunyai dua jawatan menteri pada kabinet Musa Aman.

Sebagai rekod-semua kerusi yang ditandingi oleh LDP semasa PRU-12 lalu, telah dimenangi oleh parti itu dengan kemenangan besar.

Sebaliknya, parti PBS yang diterima oleh BN semula pada tahun 2002, kalah dua kerusi satu parlimen dan satu DUN, kedua-duanya kepada DAP. TKM kuota cina yang baru dilantik Datuk Dr Yee Moh Chai, hanya menang dengan majoriti 174 bagi DUN Api-Api, jumlah undi yang diperolehnya jauh lebih rendah dibanding undi yang diperolehi pembangkang (DAP+PKR), namun kerana pertandingan itu ada tiga penjuru, maka Yee Moh Chai menang.Yee Moh Chai dilantik pada kabinet Musa Aman, untuk mewakili kaum cina, namun jika dilihat pada undi yang diperolehinya, penyumbang kepada kemenangannya bukan pada saluran pengundi kaum cina, namun pada saluran bumiputera.

Semalam, pada sidang media VK Liew-Presiden LDP selepas mesyuarat MKT Parti itu, Presdien parti itu mengatakan, bahawa tindakan Musa Aman dalam melantik anggota kabinetnya serta pengerusi GLC, telah melanggar kesepakatan dan prinsip BN itu sendiri.

Tindakan Musa itu, telah mencipta satu gangguan dan keadaan yang merugikan kesafahman antara komponen parti.

No comments:

Blog Archive