Sunday, December 26, 2010

Ingat kah tuan-puan krisis kewangan Negara 1997? Angkara Siapa?

Kalau bukan campur tangan Dr Mahathir dengan mengambil alih jawatan Menteri Kewangan pada 1998, sudah pasti negara ini telah muflis.

Masa itu, kadar bunga telah dinaikkan Anwar sehingga 18% setahun. Tempoh bayaran hutang dikurangkan daripada 6 bulan kepada 3 bulan. Akibatnya terlalu banyak individu atau syarikat jatuh tersungkur kerana muflis.

Ingat kah tuan-puan, bahawa tahun itu, Malaysia dikuasai International Monetry Fund (IMF), kerana menurut Presiden Micheal Camdesuss teman baik Anwar, cara menanggani krisis mata wang pada masa itu adalah melalui permainan kadar bunga bank, dan memperpendek tempoh bayaran hutang.

Pengalaman Anwar itu akan digunakan sebaik sahaja Pakatan berjaya merampas kerajaan persekutuan daripada Barisan Nasional.

Pakatan dalam tempoh 100 hari akan melaksana 10 perkara sepertimana janji mereka semasa Konvesyen Pakatan kali-2 di Kepala Batas baru-baru ini.

Antara 10 perkara yang akan dilaksanakan oleh Pakatan dalam 100 hari pemerintahannya adalah membayar tambahan imbuhan gaji kepada guru-guru sebanyak RM500 sebulan. Selain itu, semua leburaya yang bertol akan dijadikan jalanraya persekutuan, yakni tanpa tol.

Jalanraya bertol hanya terdapat di Utara-Selatan Semenanjung dan Jalan Karak menuju Pahang, sedang di negeri-negeri Pantai Timur termasuk Sabah dan Sarawak tidak tersedia jalan bertol.

Satu pertanyaan, siapa kah yang diuntung jika tol digratiskan? sudah tentunya para pengguna yang menggunakan tol untuk mempercepat waktu perjalanan. Sebenarnya, pengguna jalan raya mempunyai alternatif, sama ada menggunakan jalan bertol ataupun tidak, pilihan adalah pada pengguna. Namun, kini, infrastruktur itu di politikkan, sehingga telah menjadi salah satu JANJI Pakatan.

Satu pertanyaan lagi, bagaimana kah para pengguna lain yang mempunyai jalan raya sebaik jalanraya UTARA SELATAN? Apa kah pengguna-pengguna ini dianak tirikan oleh Pakatan? Apa kah istimewanya para pengguna lebuhraya Utara Selatan kepada Pakatan, sehingga diberi keistimewaan? jalan raya yang elok, jimat masa dan selesa, sedangkan rakyat lain seperti di Sabah, Sarawak atau pantai Timur masih menggunakan jalan biasa yang sempit dan belekok.

Terlihat melalui janji 100 hari Pakatan, adalah janji yang sangat terdesak untuk menang pilhanraya. Membuat janji adalah mudah, namun melaksanakannya adalah perkara lain.

Di sini lah dilema kerajaan yang memerintah. Kerajaan tidak boleh membuat janji dengan suka-suka, kerana apabila kerajaan membuat janji, maka janji itu perlu ditunaikan. Namun janji pembangkang, hanya tinggal janji, kerana mereka akan berdalih, KAMI BELUM JADI KERAJAAN.

Namun kini, Pembangkang telah diberi peluang oleh rakyat memerintah Negeri Selangor, Pulau Pinang, Kedah dan Kelantan.

Pembangkang menguasai negeri terkaya di Malaysia, yakni Selangor, namun cabaran Tan Sri Muhiyiddin, agar Kerajaan Pakatan Selangor melaksanakan imbuhan RM 500 sebulan kepada guru-guru, tanpa menunggu kejayaan merampas Putrajaya, malah diputar belitkan oleh para pemimpin Pakatan.

Para pemimpin Pakatan berdalih, semua janji (10 Perkara itu) akan dilaksanakan jika Pakatan berjaya bertapak di Putrajaya.

Bagi perkiraan AYT, jika semua janji Pakatan itu ditunaikan, maka akan memerlukan kewangan antara 180-200 bilion setahun. Jadi, di mana kah Pakatan akan mendapat kewangan untuk pembangunan? jawabnya.. mesti pinjam.. pinjam di mana mesti IMF.

Jika ini lah yang diinginkan rakyat yang menyokong Pakatan, maka satu hari nanti, Malaysia akan menjadi pengemis samalah seperti negara-negara Latin, yang hingga kini masih bergelut dengan hutang daripada Tabung kewangan Antarabangsa itu.

No comments:

Blog Archive