Sunday, December 26, 2010

Muhiyiddin terperangkap bola tanggung Anwar

ANWAR sedar bahawa implikasi terhadap kebenaran kepada GURU-GURU yang berpangkat DG48 ke bawah dibenarkan berkecempung dalam politik. Anwar juga sedar bahawa jumlah guru-guru di negara ini mencapai 400 ribu orang, itupun belum termasuk anak-isteri dan keluarga.

Atas kesedaran itu, maka Anwar membuat janji melalui 100 hari apabila Pakatan mengambil alih kerajaan Persekutuan, maka salah satu tindakan mereka adalah memberi imbuhan RM500 sebulan bagi setiap guru.

Bagi AYT janji ini ada negatif dan positifnya. Bagi guru-guru tentulah positif, memandangkan pola hidup di negara ini terus mencabar disebabkan kenaikkan harga barang-barang keperluan harian. Namun negatifnya adalah persepsi rakyat majoriti, apa kah hanya guru-guru sahaja yang menjadi perhatian Pakatan dan Anwar. Bagaimanakah kedudukan para penjawat awam lain? Petani? Nelayan? pemandu Bas? Pemandu Teksi? dan rakyat jelata lain? Apa kah mereka-mereka yang tidak termasuk dalam mendapatkan imbuhan ini tidak mahu hidup selesa?

Bagi AYT-mungkin janji Pakatan dan Anwar ini adalah faktor menjatuhkan mereka, kerana guru-guru yang konon hanya dibela oleh Pakatan dan Anwar itu, hanya sebahagian kecil daripada penduduk negara ini.

AYT tidak merendahkan peranan guru-guru, kerana melalui mereka lah pendidikan anak bangsa berpunca. Namun bagi AYT guru adalah satu bentuk kerja, seperti juga kerani, pegawai penguatkuasa, polis, askar mahupun pengutip sampah.

Jangan lah berpaksi kepada kebenaran berpolitik bagi guru-guru yang berpangkat DG48 ke bawah, maka ianya dijadikan katalist politik, dengan mengabaikan penjawat-penjawat awam yang lain.

Tan Sri Muhiyiddin terperangkap dengan bola tanggung Anwar, sehingga Timbalan Perdana Menteri semasa mengulas janji 100 hari Pakatan itu, mengatakan bahawa negara akan MUFLIS hanya kerana terpaksa mengeluarkan perbelenjaan tambahan sebanyak RM 200 juta sebulan atau RM2.4 bilion setahun kepada guru-guru.

Ekoran kenyataan Muhiyiddin itu, Anwar memutarnya dengan mengatakan bahawa Muhiyiddin tidak membela guru-guru.

Komen Muhiyiddin itu hingga ini menjadi isu utama pembangkang.

Namun, apabila Tan Sri Muhiyiddin mencabar kerajaan Pakatan-Selangor, Pulau Pinang, Kedah dan Kelantan, untuk melaksanakan janji itu terlebih dahulu, tanpa menunggu PRU-13, NIK Aziz menjawabnya- bahawa Pakatan perlu menunggu apabila Pakatan dapat merampas kerjaan Persekutuan terlebih dahulu.

No comments:

Blog Archive