Wednesday, December 29, 2010

Dakwaan Nizar Jamaluddin bahawa perlantikan SUK Baru Selangor pertanda rampasan kuasa di Selangor: MERUPAKAN HASUTAN YANG BAHAYA

Nampaknya kemelut perlantikan SUK baru Selangor terus berpanjangan. Pertama; Sultan Selangor sedang bercuti-atas sebab itu hasrat menteri Besar Selangor untuk menghadap telah ditunda pada tahun depan. Kedua, awal-awal lagi kerajaan pakatan Selangor telah menolak perlantikan Datuk Mohd Khusrin Munawi mantan pengarah JAIS. Ketiga, menurut Khalid kerajaan Pakatan Selangor mempunyai calon tersendiri.

Dalam undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri Selangor, tidak termaktub, bahawa perlantikkan SUK mesti syorkan dan dipersetujui oleh Menteri Besar, sebaliknya perlantikan SUK adalah bidang kuasa KSN dan hanya perlu perkenaan Sultan.

Kemelut apa kah yang menyebabkan Khusrin tidak diterima kerajaan Pakatan? sehingga awal-awal lagi integritinya sebagai penjawat awam dipersoal. Penjawat awam mempunyai peraturan sendiri yang perlu dipatuhi. Penjawat awam mesti berkerja dengan Government of the day. Dalam perkara ini, Mohd khusrin berketuakan Khalid Ibrahim diperingkat negeri dan berketuakan Tan Sri Sidek Hassan di peringkat Persekutuan. Malangnya, belumpun mantan pengarah JAIS itu memulakan tugas, bermacam-macam tuduhan dilemparkan kepadanya.

Tidak terlepas tuduhan mantan menteri besar Perak, Nizar Jamaluddin, yang mengatakan, jika Mohd khusrin dibenarkan bertugas sebagai SUK Selangor yang baru, maka Datuk Seri Najib akan melakukan rampasan kuasa.

Kenyataan Nizar tersebut merupakan Hasutan yang sangat bahaya. Selain ianya berunsur penghinaan kepada perkenaan Sultan Selangor terhadap perlantikan Datuk Mohd Khusrin, ia juga membawa kepada unsur fitnah kepada Perdana Menteri.

Pihak yang berwajib perlu mengmabil tindakan wajar terhadap kenyataan Nizar itu.

Dalam perkembangan yang sama- Setiausaha Sulit Sultan Selangor, Datuk Mohamad Munir Bani berkata, perlantikan Datuk Mohd Khusrin adalah muktamad, bertentengan dengan kenyataan pejabat MB Selangor, yang mengatakan perlantikan itu belum muktamad.

No comments:

Blog Archive