Thursday, December 30, 2010

Piala Suzuk AFF 2010: Setelah 14 tahun-Malaysia Juara akhirnya

Walaupun skuad Harimau kalah di Stadium Gelora Bung Karno, Jakarta, namun Malaysia tetap juara.

Malaysia menang dengan agregat 4-2, kerana pada Ahad lalu di Stadium Bukit Jalil Kuala Lumpur, Malaysia menang dengan 3 gol tanpa balas.

Setelah penantian selama 14 tahun, akhirnya Malaysia mengecapi kemenangan. Pada tahun 1996, Malaysia pernah masuk ke perlawanan akhir (dahulunya dikenali dengan Tiger Cup), namun tewas 1-0 kepada Thailand.

Sebelum ini, semasa perlawanan di Bukit Jalil, media Indonesia mendakwa bahawa kekalahan skuad garuda mereka, disebabkan gangguan sinar laser yang kononnya diarahkan terus ke mata penjaga gol negara jiran itu-Marcus.

Pada perlawanan semalam, stadium Bung Karno, dipenuhi oleh penyokong Garuda-Indonesia, tanpa penyokong Malaysia. Salah satu penyokong Garuda Indonesia adalah celeberiti mereka yang seksi-Julia Perez.

Sebelum ini, Julia mengatakan akan menggunakan "Gunung Kembar"nya untuk membuta mata para pemain Malaysia. Namun, semasa perlawanan semalam, sebenarnya Malaysia lebih menguasai permainan, kerana mendahului jaringanpada m-53, sebelum Indonesia dapat membalas jaringan pada minit-minit akhir.

Disebabkan kemenangan Malaysia itu- esok diistiharkan sebagai cuti umum oleh Perdana Menteri-Datuk Seri Najib Razak.

Tahniah kepada para pemain, pengurusan, Jurulatih dan para penyokong skuad Harimau Malaysia.

No comments:

Blog Archive