Wednesday, November 17, 2010

13 Mei: Fakta yang digeruni DAP dan Pembangkang

13 Mei adalah fakta sejarah yang digeruni DAP serta parti itu sangat fobia dengan tarikh bersejarah itu kerana disebabkan tarikh itulah rakyat pelbagai kaum di negara ini dapat disusun semula menjadi lebih baik dan makmur. Kerana tarikh itu jugalah Dasar Ekonomi Baru (DEB) dibentuk.

Sesiapa sahaja yang menyebut fakta sejarah 13 Mei, parti DAP merasa tercuit untuk bertindak balas. Perkara ini ada kemungkinan parti itu takut jika kerajaan menjadikan 13 mei sebagai tarikh untuk diperingati, DAP akan merasa tindak tenteram kerana takut kalau-kalau orang melayu Pulau pinang-yang kini mula tidak selesa dengan kerajaan DAP bangkit sehingga huru hara tercetus.

Baru-baru ini semasa persidangan DUN Pulau Pinang Ketua Pembangkang DUN daripada BN Datuk Azhar Ibrahim digantung daripada menhadiri Sidang DUN selama enam bulan kerana dia menggunakan perkataan 13 Mei dalam sessi perbahasan.

Pada hari ini semasa sidang vedio antara pelajar Luar negera bersama Perdana menteri-Datuk seri Najib Razak-PM itu menolak cadangan daripada berbagai pihak agar fakta sejarah itu diperingati. Alasan penolakan Najib adalah-biarlah fakta sejarah itu-menjadi lipatan sejarah hitam negara.

Bagi DAP mengenang fakta sejarah itu terutama untuk tatapan generasi kini tentulah tidak menyenangkan parti itu- kerana titik hitam itu menyebabkan titik permualaan bersatunya semua kaum negara ini. Politik DAP adalah politik kebencian yang sukakan kepada perpecahan. Peristiwa berdarah 13 mei berlaku ekoran sikap DAP yang gemar memberikan provokasi kepada masyarkat melayu di Kampung Baru pada tahun 1969.

“Orang Melayu yang terpinggir dan ketinggalan pada masa itu dihina dan diejek sehingga tercetus tragedi berdarah itu.

“Kita perlu mengambil iktibar daripada peristiwa pahit 13 Mei itu supaya generasi akan datang tidak akan mengulangi perkara yang sama. Kajian perlu dijalankan untuk mengetahui punca dan sebab sebenar peristiwa itu,”.

Sebagai pengajaran daripada peristiwa 13 Mei, semua kaum tidak kira Melayu, Cina dan India perlu memastikan tidak ada rasa tidak puas hati, ketinggalan mahupun terpinggir di kalangan mana-mana kaum.

“Peristiwa yang pahit tidak semestinya perlu dikenang secara negatif semata-mata. Dalam konteks peristiwa 13 Mei, perkara yang keruh mengenainya perlu dibuang namun apa yang jernih perlu diambil,”.

No comments:

Blog Archive