Wednesday, October 27, 2010

Terkini PRK Batu Sapi-Sandakan Sabah

Seorang pemimpin kanan BN mengatakan keadaan kecenderungan pengundi masih dalam keadaan seimbang (50:50) antara calon BN Datin Linda Tsen Thau Lin dan calon SAPP Datuk Yong Teck Lee.

Pemimpin itu juga menggambarkan setakat hari ini, kawasan cina masih kelabu bagi pihak BN.

Walaupun Pengarah Pilihanraya PRK Batu Sapi Datuk Musa Aman yang juga Ketua Menteri Sabah mengatakan bahawa cara kempen Calon SAPP Datuk Yong Teck Lee sudah ketinggalan zaman atau lapuk, namun ianya dapat menarik kaum cina dan pemuda terutama yang pertama kali mengundi.

Isu pembangunan yang dibawa oleh BN nampaknya kurang berbisa dibanding cara YOng Teck Lee: Sabah for Sabahan.

Pengakuan pemimpin kanan BN itu lagi, BN terpaksa mengubah cara kempen jika mahu mengekalkan kerusi Batu Sapi.

PRK Batu Sapi sungguh menarik, bukan sahaja kawasan ini mempunyai Lagenda yakni terdapatnya sejenis formasi batu yang kelihatan seperti seekor sapi berkaki tiga di muara sungai dekat Sandakan, menjadi satu tarikan pelancongan di Sandakan.

Dalam satu perkembangan dilihat sebagai menguntungkan, ramai orang termasuk pemimpin dari seluruh negara, dijangka membanjiri kawasan indah ini sekurang-kurangnya untuk tempoh sembilan hari akan datang.

Ianya bukan semata-mata untuk menikmati dan bercakap mengenai rahsia Batu Sapi yang berkaki tiga tetapi akan menumpukan perhatian kepada pertandingan tiga penjuru dalam pilihan raya kecil parlimen Batu Sapi melibatkan calon BN, SAPP dan PKR.

Beberapa penganalisis politik menggelar pilihan raya ini sebagai 'sailang' atau pertempuran habis-habisan terutama bagi SAPP yang menaruh harapan menggunung agar presidennya Datuk Yong Teck Lee yang juga calon parti itu akan berjaya merampas kerusi itu daripada BN.

Selain Tsen dan Yong, seorang lagi calon bagi kerusi itu ialah Ketua PKR Tuaran, Ansari Abdullah.

Kerusi itu kosong berikutan kematian penyandangnya Datuk Edmund Chong Ket Wah, 54, dari BN dalam kemalangan jalan raya pada 9 Okt lepas. Chong adalah suami Tsen.

Batu Sapi mempunyai 25,582 pengundi berdaftar. Pengundian ialah pada 4 November ini.

No comments:

Blog Archive